2023-04-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Hej!

Har en flicka på precis 1 år och är sedan i Måndags pappaledig med denna tös.

Missupfatta mig inte, jag älskar henne mer än något annat och gör allt i min makt för att hon ska få en bra uppväxt och vardag.

Det e bara så förbannat tråkigt och krävande.
En vanlig dag:
Vaknar senast 06.00 då ska det ätas gröt.
Sen ska det "lekas" lite tills mamma ska till jobbet vid 8 snåret.
Där klämmer jag in lite babblarna tv så jag hinner plocka lite etc här hemma i 15-30 min.

08.30-09.00 är det dags för första mellisen.
Strax efter det ska det sovas typ 09.15-09.30 till ca 10.30.
Sen e det dags för lunch vid 11-12 snåret.
Efter detta är det promenad som gäller i vagnen såklart.
Det är väll det jag uppskattar mest, hon sitter mest i vagnen och tittar och är nöjd samtidigt som jag kan lyssna på pod.
Väl hemma igen vid senast 2 så är det dags för en liten mellis igen och efter detta ska det sovas någon timme igen.

Jag rent utsagt hatar att leka med henne, jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att leka med nallar och klossar och stöka runt men jag vill samtidigt inte sätta henne framför tvn mer än max 30 minuter per dag.
Hon kan varken prata eller gå själv, kryper mest runt och drar i allt som det inte ska dras i (har barnsäkra hela hemmet dock) men kablar, lådor kläder etc dras runt.

Detta kommer pågå i ca 4 månader och jag e redan så otroligt trött på det. Jag finner liksom ingen glädje i att konstant passa upp på henne, byta blöja, ta på kläder, lyssna på barnmusik, leka med bebisleksaker.

Vad är det för fel på mig?

Och som sagt missuppfatta mig inte jag älskar henne mest av allt men jag bara tycket vårat umgänge är så otroligt påfrestande och tråkigt.

Har ni några tips?

/HH

Det är inget fel på dig. Det finns stora biologiska skillnader mellan män & kvinnor där kvinnor är mycket mer anpassade för att ta hand om barn (särskilt små barn) medans män är mer anpassade för att skaffa resurser åt samt skydda kvinnan & barnet. Det här är ett biologiskt faktum sedan åtminstone ett par miljoner år tillbaks. Det är inte naturligt för de flesta par att mannen ska vara hemma och ta hand om barnen, utan det naturliga är att mamman gör det och att mannen jobbar för att försörja sin familj. På senare tid (säg 50 år sedan, vilket är inget jämfört med människans historia) så har politiker & samhället blivit extremt kåta på s.k. jämställdhet, så man ignorerar biologi och normaliserar (pushar) att pappor t.ex. ska vara hemma med sina barn och att det är normalt, till den grad att man t.o.m. lagstiftar om att 90 dagar föräldraledighet inte kan föras över från pappan till mamman. Detta har såklart en mängd negativa effekter som du märker själv, men det är tyvärr situationen vi är i. Skippa dina 90 dagars ledighet och låt istället din fru ta hand om barnen medans du jobbar som en jävel och ser till att de får ett så bra liv som möjligt. Lycka till
Citera
2023-04-19, 01:09
Medlem
S.Jorgens avatar
Been there, done that.
Hur mycket man än planerade och ansträngde sig kändes det inte tillräckligt.
Sket alltid vid ”fel” tillfälle. Somnade för sent eller för tidigt. Vägrade äta mm.
Kände mig som en riktig nybörjare, vilket jag också var.

Hade tur att det var vår/somnar så vi kunde vara ute mycket.
Oavsett hur du känner nu, kommer du minnas tillbaka och sakna denna tiden.

Det är nu du som pappa har chansen att knyta banden till henne vilket du kommer ha nytta av senare när du ska t.ex natta vilket kan vara näst intill omöjligt om hon är ”mammig”.
Citera
2023-04-19, 01:09
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Sluta lägg henne för att sova på förmiddagen för bövelen. Det räcker att sova efter lunch vid hennes ålder.
På förmiddagen går du till öppna förskolan med henne. Där träffar du andra vuxna med sina barn (och hon får krypa runt med andra ungar en stund) och du kan ta en kaffe med andra och duka upp lite frukt/mellis/lunch innan ni promenerar hem igen. Då sover hon gött i vagnen efter maten. När hon sen vaknar är dagen inte så jäkla lång innan frun kommer hem och du kan med gott samvete slänga på lite tv nån halvtimme där emellan.
Bra idé, kanske ska presentera idén för regeringen så får vi se vad hon säger. Att skippa morgon tuppluren hade kanske gjort susen.

Jag tycker fortfarande all tid med henne är väldigt krävande och tråkig.. Ska hon äta mat ska hon absolut inte matas utan det ska ätas med bara händer så det är mat precis överallt.

Men som någon skrev. Absolut det blir nog mer givande och roligare ju äldre hon blir, bara just nu det känns som att umgås med nån som är förståndshandikappad i 8 timmar
Citera
2023-04-19, 01:13
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heffa.klumpen
Jag förstår dig till fullo, är i liknande sits då jag nu varit hemma med vår 11-månaders i ca 1,5 mån. Tänkte i början ”hur fan ska jag stå ut med det här?”

Det sjuka är att man vänjer sig, lekarna börjar bli roliga och man börjar tycka om det. Visst är det fortfarande tröttsamt att passa upp/städa/se till att den lilla inte råkar ta livet av sig och man är ibland nära att tappa tålamodet. Men man kommer liksom in i ett lunk, en dygnsrytm.

Mitt främsta tips är att se om kommunen du bor i erbjuder öppen förskola. Det krävs (oftast) ingen föranmälan och är avgiftsfritt förutom självkostnadspris för kaffe etc. Dit kan ni gå, låta din dotter träffa andra barn men framförallt så får du chansen att träffa andra föräldrar. För mig tog det emot att gå dit trots min sambos inrådan och i början kände jag mig obekväm, tog ett par gånger men nu är det en del av dagliga rutinen och jag ser fram emot det. En chans att få träffa andra vuxna och byta miljön. Om inte din kommun erbjuder det så brukar Svenska kyrkan erbjuda ett par tillfällen per vecka.

Kämpa på!
/Fellow föräldraledig pappa

Tack,
Jo det finns en jätte fin öfsk där vi bor. Problemet är att. Jag varken dricker kaffe eller vill sitta och prata med massa tråkiga pappor, eller är det jag som är tråkig? Du gav mig precis lite lust att faktiskt kanske gå dit. Ska bara bli lite varmare i kläderna.
Citera
2023-04-19, 01:17
Medlem
Dags att lära henne gå. Det fixar du. Sätt upp lite mål för er, gör det till en utmaning istället så känns det mindre som förvaring.
Citera
2023-04-19, 01:19
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Hej!

Missupfatta mig inte, jag älskar henne mer än något annat och gör allt i min makt för att hon ska få en bra uppväxt och vardag.

En vanlig dag:
Där klämmer jag in lite babblarna tv så jag hinner plocka lite etc här hemma i 15-30 min.

Det är väll det jag uppskattar mest, hon sitter mest i vagnen och tittar och är nöjd samtidigt som jag kan lyssna på pod.
Väl hemma igen vid senast 2 så är det dags för en liten mellis igen och efter detta ska det sovas någon timme igen.

Jag rent utsagt hatar att leka med henne, jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att leka med nallar och klossar och stöka runt men jag vill samtidigt inte sätta henne framför tvn mer än max 30 minuter per dag.
Hon kan varken prata eller gå själv, kryper mest runt och drar i allt som det inte ska dras i (har barnsäkra hela hemmet dock) men kablar, lådor kläder etc dras runt.

Detta kommer pågå i ca 4 månader och jag e redan så otroligt trött på det. Jag finner liksom ingen glädje i att konstant passa upp på henne, byta blöja, ta på kläder, lyssna på barnmusik, leka med bebisleksaker.

Och som sagt missuppfatta mig inte jag älskar henne mest av allt men jag bara tycket vårat umgänge är så otroligt påfrestande och tråkigt.

Har ni några tips?

/HH

Skit i podden och fokusera på kommunikationen med henne istället. Det borde vara nu hon börjar prata väl. Tiden innan är väldigt speciell ju. Finns oerhört mycket intressant att uppleva ute. Hon är ny i livet.

Läs om vad som händer i hennes utveckling just nu och fokusera på kontakten med henne och nya upplevelser.
Citera
2023-04-19, 01:23
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Grejen är att kvinnor naturligt gillar detta. De är inte meningen att man ska vara pappaledig. Det är meningen att mamman ska ta hand om barnet, de är naturligt bättre på det och tycks faktiskt tycka om att ta hand om en bebis.

Du är ett offer av ett samhälle som försöker förändra vår biologi och natur, men det går tyvärr inte.

Kunde inte sagt det bättre det bättre själv. Mamman i det här fallet hade gjort vad som helst för att få vara hemma istället för mig. Nu var tyvärr hennes dagar slut och hon vägrade ju såklart skola in henne redan nu till våren.. Som man bäddar får man ligga.

Om det är någon gång man tänker tillbaka på dom där tillfällena man satte den där bruden, hade den där trippen eller bara satt och mös helt själv singel i sin egen lägenhet och gjorde precis vafan man ville så är det nu man tänker på det som mest. Nä godnatt gubbe och tack för många kloka tankar. Om 4.5 timmar kommer jag väckas av ett gråtskrik tills gröten är i magen på lilltösen. Dags att få sina få timmars sömn nu.
Citera
2023-04-19, 01:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Bra idé, kanske ska presentera idén för regeringen så får vi se vad hon säger. Att skippa morgon tuppluren hade kanske gjort susen.

Jag tycker fortfarande all tid med henne är väldigt krävande och tråkig.. Ska hon äta mat ska hon absolut inte matas utan det ska ätas med bara händer så det är mat precis överallt.

Men som någon skrev. Absolut det blir nog mer givande och roligare ju äldre hon blir, bara just nu det känns som att umgås med nån som är förståndshandikappad i 8 timmar

Hahaha förlåt men det där sista var roligt
Men hörru du, gaska upp dig och fråga inte regeringen när din unge ska sova eller vad ni ska göra om dagarna.
Nu är det du som är den hemmavarande föräldern och då provar du dig fram om vad som passar dig och ert barn bäst. Inte hade din fru frågat dig om hon fick gå till öppna förskolan eller om er dotter fick lov till att vara vaken??

När din fru var hemma så kanske det var lämpligt med en sömnlur på förmiddagen men nu när hon blivit nåt år så behövs det nog inte.
Du kan väl prova! Och fråga henne som sagt inte först, berätta istället för din fru om det funkar bra efter att du provat.
Första dagarna så kan det hända att hon nickar till i vagnen på väg till öppna fsk, för hon är ju van vid det men hon vaknar när ni kommer fram. Troligen får hon så mycket intryck där att hon somnar efteråt igen. Men försök håll henne vaken på vägen dit så att ni kommer in i rytmen.

Och märk väl att det kanske inte funkar varje dag, men varannan eller ibland. När hon börjar på förskola sen så sover hon inte mer än en gång och det är efter lunch.
Citera
2023-04-19, 01:25
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Skit i podden och fokusera på kommunikationen med henne istället. Det borde vara nu hon börjar prata väl. Tiden innan är väldigt speciell ju. Finns oerhört mycket intressant att uppleva ute. Hon är ny i livet.

Läs om vad som händer i hennes utveckling just nu och fokusera på kontakten med henne och nya upplevelser.
Ok ska testa. Det imorgon men för de mesta sitter hon och tittar runt på omgivningen med sin Napp i käften.
Har någon sån bok ska leta upp den imorgon
Tack för tips
Citera
2023-04-19, 01:27
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:

Vill du veta det allra roligaste?
Den fasen sitter i för de flesta barn till de är någonstans mellan 5 och 15 år.

Såvitt jag kunnat se på barn/ungdomar i in omgivning verkar de vara runt typ 13-15 man börjar kunna ha någon vettig input i relation till en vuxens livssituation, om de inte är typen som har fullt upp med att förstå sina känslor eller dampa.
Ja, en åttaåring kan stundom säga kloka saker, men det verkar också vara isolerat till enskilda påståenden utan vidare dryftande.

Typ "varför dricker du om du mår dåligt av det", vilket visserligen är klokt i sig, men verkar vara svårt att föra resonemanget just djupare än så för någon yngre än tonåren.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-04-19 kl. 01:34.
Citera
2023-04-19, 01:28
Medlem
Torpedullas avatar
Det är oerhört tråkigt oberoende av vilket kön man har. Ta dig till öppna förskolan och sök kontakt med andra som är hemma med barn. Fråga BVC. Tänk på att detta är ett privilegium och utgör en oerhört kort tid i det stora hela. Bjud hem någon?
Citera
2023-04-19, 01:28
Medlem
Citat:
Hej!

En vanlig dag:

Har ni några tips?

/HH

Japp, låter som en helt normal dag med småbarn-urtrist! Nu ligger dessa år gudskelov långt bakom mig, men jag kommer ihåg att första dagen jag var tillbaka på jobbet efter sista föräldrarledigheten så pussade jag datorn, så glad var jag att slippa småbarnstillvaron dygnet runt ( och precis som du älskar jag mina barn över allt annat o världen).
Men trösta dig med att den trista småbarnstiden går över-då är det att istället kämpa med gnöliga tonåringar och några år senare även ligga sömnlös o oroa sig för hur ungarnas framtid ska bli. Plötsligt kommer du då att se tillbaka på småbarnåren med saknad…

Ett tips är att sänka förväntningarna på vad du ska göra och hinna med under dagarma, skit i damtussar och disken, ta vara på barnets sovstunder och gör något eget just då, inga hushållsuppgifter, så att du känner att DU får tid, om än liten, för något du gillar så att dagen inte känns alltför enahanda och inte tröstlös. Jag skrattar litet igenkännande är du skriver hur urtrist du tycker det är att leka med ditt barn-det gjorde jag också vad gäller mina barn också vilket förvånade mig. Jag trodde att just leka skulle jag tycka om efterdom jag som barn älskade fantasilekar, men det går inte att se emellan att man faktiskt inte längre är eyt obekymrat lekande barn utan ständigt har en massa ” vuxentanksa” igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in