2023-04-16, 20:44
Medlem
Jag vill sälja min lägenhet som är värd runt 1,5m. Men jag är rädd att jag inte får det jag vill ha i dessa tråkiga tider. Flytta kommer jag att göra ändå men bör jag ha kvar lägenheten och betala avgift (4500:-) i väntan på bättre tider?

Vad tycker ni?
Citera
2023-04-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekuk
Jag vill sälja min lägenhet som är värd runt 1,5m. Men jag är rädd att jag inte får det jag vill ha i dessa tråkiga tider. Flytta kommer jag att göra ändå men bör jag ha kvar lägenheten och betala avgift (4500:-) i väntan på bättre tider?

Vad tycker ni?

Du menar hyra ut bostadsrätten i andra hand medan du väntar på bättre tider?
Citera
2023-04-16, 21:31
Medlem
Jag fattar tråden som att du inte ska hyra ut den i andra hand, mer att du ska betala 54000 kr/år för att kanske få tillbaka dessa pengar längre fram på en bättre marknad. Typ att du får 1,5 miljoner idag och 1,7 miljoner om ett år, och att du på så sätt går plus på mellanskillnaden 200 kkr minus 54kkr (skatt borträknat). Men om den går ner till 1.3 miljoner så har du ju förlorat 200kkr PLUS de 54 kkr du betalat i årsavgift.

Ja, hur ska du göra ?

Det är helt enkelt ingen som vet var bostadspriserna kommer att vara "ett år från idag". Du får göra en egen analys av nuvarande situation. Jag TROR (observera att detta bara är en GISSNING) att jag själv skulle sålt den nu, men det är inget råd till dig, mer en känsla av att jag personligen inte tror det blir bättre priser om ett år. Vi vet ju inget om din horisont heller ska tilläggas.

Har du lån på lägenheten så blir det ju en extra belastning att behålla den också.
Hur mycket har du köpt den för ? Är den belånad (och i så fall med vilken ränta) ?. Du utlämnar mycket viktig information i trådstarten !

Är det helt omöjligt att ansöka till styrelsen om att hyra ut den i andra hand ?
Citera
2023-04-16, 21:44
Medlem
laughingducks avatar
Antar du kollat med mäklare om/vad det kostar ta tillbaks försäljning om du inte är nöjd !?
Citera
2023-04-16, 23:19
Medlem
Hyr ut förfan. Om exakt ett år är den värd vad du vill ha. Håll ut.
Citera
2023-04-17, 07:14
Avstängd
Förlusten är redan gjord. Hela iden om "man har inte förlorat förrens man säljer!" är ren idioti, det är inte så verkligheten fungerar. Det kan säkert kännas skönt mentalt att gömma sig bakom sådant, men det hjälper dig inte alls.

Ditt net worth är ditt net worth. Just nu innefattar det en lägenhet som idag är mindre värd än den var för ett par år sedan. Vad gäller privatekonomi handlar valet om huruvida du vill exponera dina pengar för den här lägenheten inför framtiden. Att den var värd mer förut är helt irrelevant till det beslutet.

Utöver det är det en speciell situation eftersom det är din bostad. Generellt räknar inte folk ens in sitt primära boende i privatekonomin på det här sättet - om de inte är fattiga och måste göra det. Du kanske måste tänka så, men då blir det någon form av kompromiss eftersom du ändå ska bo där. Livet är kort och hur man bor påverkar det väldigt mycket.
Citera
2023-04-17, 07:43
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekuk
Vad tycker ni?
Sitter i samma situation som dig men tror faktiskt att jag kommer behålla lägenheten tills vidare men då som uthyrd i andra hand. Idag är många nervösa över ekonomin och ränteläget, men tror att när folk väl börjar lugna sig så kommer även efterfrågan stiga. Vi har fortfarande bostadsbrist, massinvandring och avstannat byggande. Allting som kommer driva fortsatt efterfrågan på befintliga bostadsbeståndet.
Citera
2023-04-17, 07:51
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Antar du kollat med mäklare om/vad det kostar ta tillbaks försäljning om du inte är nöjd !?
Mäklaren kostar inget förrän kontraktet är signat!
Citera
2023-04-17, 08:19
Medlem
mr-virros avatar
Hur länge kan du "hålla ut till bättre tider"? Behöver du pengarna snarast bör du väl sälja nu, men kan du hålla den i några år utan problem är det väl bättre att vänta.
Citera
2023-04-17, 09:35
Medlem
Det är ingen som vet när ditt lägenhets värde kommer gå upp i pris. Det kan vara om 1 månad, 1 år eller 10 år. Tog exempelvis ca 10 år för bostäderna i USA att återhämta sig till samma nivå som innan finanskrisen 2008.

Hade man kunnat veta att bostäderna kommer öka inom ett år hade folk således köpt bostäder idag och sålt de om ett år. Om du planerar att hyra ut den och sälja den senare så får du tänka på huruvida det är värt med allt "strul" om du hyr ut den i andra hand samt tänka på att det kan uppkomma kostnader om ex ett kylskåp eller liknande går sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in