2023-04-16, 12:07
Medlem
orrtupps avatar
Det verkar mycket viktigt att varenda gång invasionen av Ukraina nämns så måste man säga fullständiga.
Då jag lyssnar på radio mycket så har jag reagerat på att de alltid säger "Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina" när man ska rapportera om det, jag har tyckt att de lika gärna kunde säga bara "kriget i Ukraina" eller "Rysslands invasion av Ukraina" och en kväll så sade hallåan i radio just detta "nu till Rysslands invasion av Ukraina " men sedan rättade hon sig själv och sa "Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina".

Då förstärktes min känsla av att public service har fattat något slags beslut om att man alltid måste säga "fullskaliga" när invasionen ska nämnas. Varför detta i så fall? Är invasion inte illa nog eller vad handlar det om?
Citera
2023-04-16, 12:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det handlar väl om att man vill betona att man syftar på invasionen 2022. Ryssland invaderade Krim och delar av Donbass redan 2014, det var först 2022 man försökte ta hela landet.
Citera
2023-04-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det verkar mycket viktigt att varenda gång invasionen av Ukraina nämns så måste man säga fullständiga.
Då jag lyssnar på radio mycket så har jag reagerat på att de alltid säger "Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina" när man ska rapportera om det, jag har tyckt att de lika gärna kunde säga bara "kriget i Ukraina" eller "Rysslands invasion av Ukraina" och en kväll så sade hallåan i radio just detta "nu till Rysslands invasion av Ukraina " men sedan rättade hon sig själv och sa "Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina".

Då förstärktes min känsla av att public service har fattat något slags beslut om att man alltid måste säga "fullskaliga" när invasionen ska nämnas. Varför detta i så fall? Är invasion inte illa nog eller vad handlar det om?

Som andra påpekat. det är för att göra skillnad på rysslands militära invasion 2014 (då rörde det sig om kanske några 1000 ryska reguljära soldater) som invarderade ukraina (donbass och krim).

tillskillnad för den nu långt mer omfattade invasion feb 2022 som riktade sig mot i stort sätt hela ukrainas territorium
Citera
2023-04-16, 12:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Som andra svarat så handlar det om att Ryssland invaderade Ukraina redan 2014 men det var först 2022 som man gjorde ett försök att invadera hela landet, ett försök som går sisådär.
Citera
2023-04-16, 12:28
Medlem
Zhkards avatar
Något jag reagerat på också är benämningen. ” Anfallskrig”. Det används flitigt det med.
Citera
2023-04-16, 12:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Något jag reagerat på också är benämningen. ” Anfallskrig”. Det används flitigt det med.
"Angreppskrig" är än vanligare, en folkrättslig term som jag mycket sällan sett användas om invasionen av Irak trots att den är lika relevant där.
Citera
2023-04-16, 12:42
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det handlar väl om att man vill betona att man syftar på invasionen 2022. Ryssland invaderade Krim och delar av Donbass redan 2014, det var först 2022 man försökte ta hela landet.
Ok, då är jag med även om jag tycker att det är lite nedlåtande på något sätt, ungefär som att vi inte skulle förstå vilket krig man talar om ifall de skulle utelämna fullskaliga.
Citera
2023-04-16, 12:42
Medlem
Zhkards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"Angreppskrig" är än vanligare, en folkrättslig term som jag mycket sällan sett användas om invasionen av Irak trots att den är lika relevant där.

Ja precis. Det används mycket också. Jag har aldrig hört orden benämnas så här. Och då är jag även militärhistoriskt intresserad.
Citera
2023-04-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vart vill du komma? Var invasionen av Irak ett angreppskrig liksom Rysslands angrepp på Ukraina är det?
Citera
2023-04-16, 13:07
Medlem
psychicsailors avatar
Du märker att politiker ofta använder adjektiv. De säger också ofta "olagliga krig". Där är någon kommunikationsrådgivare som gjort studier och visat att det påverkar en del av befolkningen.

It is what it is. Det är bara att fundera på hur man själv skaffar sig resistens mot manipulation, och hur man hjälper andra.
Citera
2023-04-16, 18:20
Medlem
TrixieDixies avatar
De har nån kommissarie på radio som bestämmer vilka ord som är lämpliga att använda av personalen. Därför säger de även t.ex. Peking och Belarus istället för Beijing och Vitryssland. SR har själva erkänt detta. För ett antal år sedan så sa de väl alltid "det främlingsfientliga partiet Sverigedemokraterna" istället för SD kort och gott, vilket de gör numera.
Citera
2023-04-16, 18:31
Medlem
PK-befriads avatar
En liknande sak de ofta känner sig manade att lägga till är: "den oprovocerade invasionen". Jag har sammanställt en lista citat som visar det:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Många människor upprepar propagandafraser som de hör i media likt papegojor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in