Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Det verkar mycket viktigt att varenda gång invasionen av Ukraina nämns så måste man säga fullständiga.
Då jag lyssnar på radio mycket så har jag reagerat på att de alltid säger "Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina" när man ska rapportera om det, jag har tyckt att de lika gärna kunde säga bara "kriget i Ukraina" eller "Rysslands invasion av Ukraina" och en kväll så sade hallåan i radio just detta "nu till Rysslands invasion av Ukraina " men sedan rättade hon sig själv och sa "Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina".
Då förstärktes min känsla av att public service har fattat något slags beslut om att man alltid måste säga "fullskaliga" när invasionen ska nämnas. Varför detta i så fall? Är invasion inte illa nog eller vad handlar det om?
Som andra påpekat. det är för att göra skillnad på rysslands militära invasion 2014 (då rörde det sig om kanske några 1000 ryska reguljära soldater) som invarderade ukraina (donbass och krim).
tillskillnad för den nu långt mer omfattade invasion feb 2022 som riktade sig mot i stort sätt hela ukrainas territorium