2023-04-25, 00:42
Medlem
Takk til dere som forklarte om hvilke ordninger det er i Sverige for særlig farlige dømte personer

Det ser ut som at politiet jobber svært hurtig og effektivt:
"Bilen (den sølvgrå Hyundai) blev beslaglagt fire dage efter, den 32-årige blev anholdt i Korsør søndag 16. april."
https://www.bt.dk/krimi/uopklaret-emilie-meng-drab-politiet-beslaglaegger-bil-i-udlandet
Senast redigerad av z-z-z 2023-04-25 kl. 00:45.
Citera
2023-04-25, 00:45
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nej, förvaring är inte detsamma som rättspsykiatrisk vård. Förvaring gör man i fängelse, iallafall i Norge.

Rättspsykiatrisk vård i Sverige sker på särskilda anstalter, där sitter folk som läkare bedömt behöver vård.

Och som jag skrev innan, så sitter man i snitt 16 år på livstid i Sverige. Men man måste dömas till minst 18 år när straffet tidsbestäms efter 10 år. Och sen kommer rabatten.
Jag skrev aldrig att det är samma sak.
Jag skrev att det var liknande.
För precis som vid rättspsyk så är det psykiatriker som bestämmer när man är tillräckligt ofarlig för att släppas ut.
LIKNANDE inte DETSAMMA.

Ja. 18 år. Precis som jag skrev.
”Sen kommer rabatten” gäller ju inte alla livsstidsdömda.
Och det är inte heller alla som ansöker om att få tidsbestämt straff.

Så det är ”18 to life” som är grundregeln. Precis som jag skrev.
Men tack ändå eller nåt.
Citera
2023-04-25, 00:49
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk til dere som forklarte om hvilke ordninger det er i Sverige for særlig farlige dømte personer

"Bilen (den sølvgrå Hyundai) blev beslaglagt fire dage efter, den 32-årige blev anholdt i Korsør søndag 16. april."
https://www.bt.dk/krimi/uopklaret-emilie-meng-drab-politiet-beslaglaegger-bil-i-udlandet
Fantastiskt
Hoppas verkligen att de finner något spår för Emilies familjs skull.
De borde även söka igenom de bilar som han hade tillgång till genom jobbet.
Kanske det kommer dyka upp fler olösta fall.
Citera
2023-04-25, 00:57
Medlem
Fibonaccitals avatar
Biltillslag i Slovakien – kopplas till flickmordet
Emilie Meng
Publicerad 25 apr 2023 kl 00.08
https://www.expressen.se/nyheter/biltillslag-i-slovakien-kopplas-till-flickmordet/

En bil i Slovakien kan bli nyckeln till att lösa mordet på Emilie Meng.

Bilen har tillhört mannen som misstänks ha kidnappat och våldtagit 13-åriga Filippa.

En likadan bil fångades av övervakningskameror vid samma tid och plats som Emilie Meng senast sågs vid liv.

Jag lade upp detta eftersom det kommer på svenska i Expressen.
Citera
2023-04-25, 01:07
Medlem
Citat:

Det är intrycket man får med Danska polisen att dom har koll .. kliver ur startblocken .. löser något.. samma med
U .båtskapten Madsen
Rätt ner i källaren direkt från Kajen ... inte grubbla för länge .. och sedan löste man det .
Man här om visitationszoner för Gängen ..I stället för den Svenska polisen som kör den om

Reeeeeee eehhh surserna sedan slutet 60 talet i varje fall kanske Tidigare
Behövs kanske en Dansk Chef i Sverige RIPO Chefen är ju lost in space -- säger dom tom på Pravda TV Numera utan att han fattar vinken ..
Citera
2023-04-25, 01:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Det är intrycket man får med Danska polisen att dom har koll .. kliver ur startblocken .. löser något.. samma med
U .båtskapten Madsen
Rätt ner i källaren direkt från Kajen ... inte grubbla för länge .. och sedan löste man det .
Man här om visitationszoner för Gängen ..I stället för den Svenska polisen som kör den om

Behövs kanske en Dansk Chef i Sverige RIPO Chefen är ju lost in space -- säger dom tom på Pravda TV Numera utan att han fattar vinken ..
Tror ikke dansk politi hadde klart å finne Filippa så fort, uten den raske reaksjonen og handlingene til Filippas familie og venner, pluss dashcamera osv. Men helt klart godt jobbet av politiets også 👍
Citera
2023-04-25, 06:26
Medlem
Citat:

Ja verkligen! Danska polisen fortsätter med sitt otroligt imponerande arbete i saken!
Citera
2023-04-25, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
U .båtskapten Madsen

Totalt enighet dig! Resurser är en sak, hur de används en helt annan.
Citera
2023-04-25, 08:44
Medlem
Citat:

Så den silvergrå bilen han hade förut var inte skrotad?
Citera
2023-04-25, 08:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven4
Så den silvergrå bilen han hade förut var inte skrotad?

Jo, men det kan också betyda att vraket exporteras till utlandet för att repareras, ofta med delar från stulna eller skrotade bilar.
Citera
2023-04-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Oj nu börjar de hända grejer, kan inte va en slump, men kan de hitta dna/rester från emilie efter såhär lång tid?
Citera
2023-04-25, 09:20
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Jag skrev aldrig att det är samma sak.
Jag skrev att det var liknande.
För precis som vid rättspsyk så är det psykiatriker som bestämmer när man är tillräckligt ofarlig för att släppas ut.
LIKNANDE inte DETSAMMA.

Ja. 18 år. Precis som jag skrev.
”Sen kommer rabatten” gäller ju inte alla livsstidsdömda.
Och det är inte heller alla som ansöker om att få tidsbestämt straff.

Så det är ”18 to life” som är grundregeln. Precis som jag skrev.
Men tack ändå eller nåt.

Inga problem!

Låt oss göra så detta blir Flashbacks första tråd utan bråk, utan att vi istället visar att alla samarbetar här.

Nå, kontentan är att fängelsetid i Danmark verkligen är riktig fängelsetid.

Varenda gång gangster eller terrorist som bor i Sverige åker dit i Danmark, så hurrar jag. För då vet jag att de får ett riktigt straff.

Så även utan Meng-fallet, så kommer han få ett lååååångt straff.

Man får en stark känsla att han är även kan vara skyldig i Meng-fallet, och då har jag svårt att tro att han inte har gjort något under åren mellan 2016-2023. Skrämmande tanke...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in