Citat:
Ursprungligen postat av
Mercede
hahahaha
Så när han trott bilen skrotats så har den egentligen sålts till utlandet av bilskrotaren ^^
Ödets ironi om det visar sig finnas DNA från Emelie i bilen ^^
"Den 32-årige ejede den sølvgrå Hyundai fra 2016 og frem til 2021, hvor den blev totalskadet. Ifølge B.T.s oplysninger blev bilen påkørt bagfra og gennem Gjensidige Forsikring solgt til en autoophugger i Danmark.
Herfra blev bilen solgt videre til udlandet.
Flere østeuropæiske lande driver forretning ved at opkøbe ødelagte biler og istandsætte dem."
Bara ett klargörande, om någon skulle vara i tvivel... "Totalskada" är i Danmark en slags sköntaxering från försäkringsbolagen, där man utifrån ett schablonvärde på ett givet fordon, delat med förväntad reparationskostnad (i Danmark) fastställer om bilen skall värderas till skrotning, eller om den skall repareras... Beroende på ålder, km-tal, och skick i övrigt kan alltså 2 bilar med exakt samma skada värderas olika jämför bl.a. ovan nämnda faktorer. Där är ett stort mått av elastik i värderingen, och t.ex. kan nyligen (naturligtvis dokumenterade) reparationer till större kostnader spela in. Bilen behöver altså inte anses som trafikfarlig efteren reparation för att anses som skrot... I det sydöstliga Europa, och till dels i Polen, kan man få reparerat bilar, ofta lika bra och med samma delar, som i Danmark, men till en väsentligt lägre kostnad - därför blir många bilar inte nedmalda, men skeppade söderut. Jag gissar att det samma sker i sverige. Det enda lilla aber kan vara (Jag är osäker här, så hugg inte huvudet av mig om jag påstår fel... !) att en i Danmark "totalskadat" bil, inte kan om- nyregistreras i Danmark igen.