2023-04-15, 17:54
Medlem
Mondhers avatar
Jag tror att dom flesta människor betraktar tillvaron som något som finns istället för något dom bidragar till att skapa och det är ett stort fel som massorna gör. Det är inte sällan man pratar med någon och så hör man ordet "rätt" och "rättigheter" upprepas och man kan nästan tro att alla vet vad en rättighet är eller hur den bestäms. I själva verket har människor inga rättigheter än det som människor historiskt kommit överens om att det ska vara en rättighet.

Att t.ex alla anställda har rätt till en paus efter ett visst antal arbetade minuter är ju en rättighet bara för att det råkade kommas överens om mellan facken och arbetsgivarna någon gång men det gör inte den till en självklar rättighet som finns per se och som gäller för alla alltid. På så sätt kanske kan vi konstatera att inga rättigheter finns i verkligheten än det som människor kommit överens om och det är föränderligt.
Citera
2023-04-15, 18:08
Medlem
Har inget riktigt att bidra med, men jag kommer ihåg att jag hade "Vad är en rättighet?" som fråga på mitt slutprov i gymnasiet i ämnet filosofi och att jag skrev 6 sidor om det på 4 timmar. Hur skadad var man inte?
Citera
2023-04-15, 18:20
Medlem
quts avatar
Ett avtal mellan t,ex 2 eller fler som är bindande.
Citera
2023-04-15, 18:48
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderobrak1991
Har inget riktigt att bidra med, men jag kommer ihåg att jag hade "Vad är en rättighet?" som fråga på mitt slutprov i gymnasiet i ämnet filosofi och att jag skrev 6 sidor om det på 4 timmar. Hur skadad var man inte?
Du var ung och dum och det har du rätt att vara haha
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Ett avtal mellan t,ex 2 eller fler som är bindande.
Ok men dom flesta eller många iaf när dom pratar om rättigheter så tänker dom inte på det så utan verkar tro att rättigheter är en del av naturen om man får uttrycka sig så.
Citera
2023-04-15, 22:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag tror att dom flesta människor betraktar tillvaron som något som finns istället för något dom bidragar till att skapa och det är ett stort fel som massorna gör. Det är inte sällan man pratar med någon och så hör man ordet "rätt" och "rättigheter" upprepas och man kan nästan tro att alla vet vad en rättighet är eller hur den bestäms. I själva verket har människor inga rättigheter än det som människor historiskt kommit överens om att det ska vara en rättighet.

Att t.ex alla anställda har rätt till en paus efter ett visst antal arbetade minuter är ju en rättighet bara för att det råkade kommas överens om mellan facken och arbetsgivarna någon gång men det gör inte den till en självklar rättighet som finns per se och som gäller för alla alltid. På så sätt kanske kan vi konstatera att inga rättigheter finns i verkligheten än det som människor kommit överens om och det är föränderligt.
Är din poäng verkligen att överenskommelser inte är verkliga? Jag håller inte med alls.
Citera
2023-04-16, 00:40
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är din poäng verkligen att överenskommelser inte är verkliga? Jag håller inte med alls.

Nej inte riktigt. Det är inte det jag menar. Jag har redan skrivit en tråd om ämnet för några månader sen och undrat ifall det räcker att tillräckligt många människor är överens om något för att det ska bli sanning. Fu kan läsa den här

(FB) Räcker det att tillräckligt många är överens om något för att det ska bli sanning?

Det jag undrar här är dock ifall rättigheter finns som sådana eller ifall det är en "uppfinning" som människor gjort. Tomater och färger finns t.ex i naturen oavsett om vi vill det eller inte och detta gäller alla konkreta ting i naturen. När det gäller abstrakta begrepp dock så känner jag att människor är för dumma och trångsynta när dom pratar om begrepp som är så svåra men ändå presentera dessa som om dom är något alla är överens om och alla förstår. Ett liknande exempel till "rättighet" är frihet; det är väl svårt och hitta någon som påstår att "frihet är dåligt" men frågan som är ännu viktigare och ställa är "vad är frihet?"
Citera
2023-04-16, 09:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej inte riktigt. Det är inte det jag menar. Jag har redan skrivit en tråd om ämnet för några månader sen och undrat ifall det räcker att tillräckligt många människor är överens om något för att det ska bli sanning. Fu kan läsa den här

(FB) Räcker det att tillräckligt många är överens om något för att det ska bli sanning?

Det jag undrar här är dock ifall rättigheter finns som sådana eller ifall det är en "uppfinning" som människor gjort. Tomater och färger finns t.ex i naturen oavsett om vi vill det eller inte och detta gäller alla konkreta ting i naturen. När det gäller abstrakta begrepp dock så känner jag att människor är för dumma och trångsynta när dom pratar om begrepp som är så svåra men ändå presentera dessa som om dom är något alla är överens om och alla förstår. Ett liknande exempel till "rättighet" är frihet; det är väl svårt och hitta någon som påstår att "frihet är dåligt" men frågan som är ännu viktigare och ställa är "vad är frihet?"
Eller vad är ett kontrakt, t ex om fast jobb. Att det t ex betyder att jag får lön är ju konkret. En rättighet är konkret om den faktiskt har konsekvenser.

---
Kollade din andra tråd och inser att det där är Sapiens av Yuval Harari som du talar om, och som även inspirerat till denna tråd (varför en till?). Det är en bra bok på många sätt, speciellt imho de två första kapitlen. Men jag tycker nog snarare att det är din tolkning som är lite trångsynt. T ex menar han att pengar en sån där sak som har ett värde "bara" för att vi har kommit överens om det. Men det betyder ju verkligen inte att pengar inte finns.
Senast redigerad av nerdnerd 2023-04-16 kl. 09:29.
Citera
2023-04-18, 16:24
Medlem
Jonblunds avatar
En rättighet är ett påhitt bestämt av den som hittat på rättigheten.
Citera
2023-04-18, 23:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

En rättighet är väl en förlängning av lagar/moral. Är det fel att döda mig, har jag rätt att leva.
Det blir en rättighet som följer av det. Samma med förslava och diskriminera.

Men det är en relativt nytt sätt att se det, även om det funnits tidigare, som rätt att bedriva handel eller andra rättigheter makten har utfärdat. Egentligen en tillåtelse som har utfärdat, som rätt att bygga ett hus på en viss plats.

När det gäller mänskliga rättigheter idag, är det en följd av demokrati och moral. För att kunna ha demokrati måste man ha yttrandefrihet, åsiktsfrihet, organisationsfrihet o.s.v. Genom att stadfästa dem i lag, blir det rättigheter för alla medborgare. Så rättigheter skapas av makten genom lagar, regler eller tillstånd.

I verkligheten finns definitivt inga rättigheter, de existerar bara i våra huvuden, liksom moral och lagar. Överhuvudtaget är verkligheten en ganska karg plats. Där finns inga känslor, färger, ljud, smärta eller andra upplevelser. Bara varelser som genom sina sinnen, kan skapa upplevelser inom sig och därigenom uppleva verkligheten.
Citera
2023-04-20, 11:31
Medlem
Flammarions avatar
Regel.
Av spelarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem