2023-04-18, 21:07
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Trollar du eller? En buss har typ 20 resenärer max och åker runt ett begränsat område. Ett tåg kan ha flera hundra resenärer och åker tvärs över hela Sverige.

Bålsta till västerhaninge är fanimej inte över hela sverige !
2023-04-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Bålsta till västerhaninge är fanimej inte över hela sverige !

Missar du skillnaden i mängden människor?
2023-04-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Missar du mängden människor igen?

Nej, jag håller med om det, men de ska lösa kriser med akutpersonal som kommer.
2023-04-18, 21:17
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Vad har jag ljugit om? Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet för järnvägen det är trafikverket som tillhandhåller regelverket.

Sedan var jag väldigt tydlig med att tågvärdarnas avskaffande INTE var ett regelbrott och att det handlade om en liknelse att uppmanas begå ett brott av sin chef.

Läs gärna mitt inlägg igen och anklaga mig inte för att ljuga. Jag har inte ljugit om någonting i den här tråden.

om du vill så ok, en värdelös liknelse ! Utan bäring eller sannigshalt.

Ta tex innom flyg: 1 kabinanställd på 50 passagerare är regeln. Globalt.
Men SAS primadonnor i kabinen skulle helt plötsligt säga att MEN VI har alltid varit två i kabien per
50 passagerare, det är för SÄKERHETEN ! Vi behövs ! Tänk om !

Tågvärdarnas kamp är dömd att misslyckas. Hade dom kämpat för att få utökade befogenheter, större ansvar och fler arbetsuppgifter så kanske dm hade haft ett case, men dom har prioriterat
att ha ett slött och i det mesta helt meningslöst arbete som haft noll värde för resenärerna
eller säkerheten.
2023-04-18, 21:17
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Varför känner du dig träffad?

Eller vänta.

Du bevisar min teori.

Frågan kvarstår från mitt förra inlägg.
Jag känner mig ”inte träffad”

Jag vet inte ens om frågan från ditt ”förra inlägg”.

(Jag svarar på inlägg för det mesta, men inte alltid (särskilt när jag varit offline för länge så det känns irrelevant))
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-04-18 kl. 21:21.
2023-04-18, 21:21
Medlem
Citat:
Kan du ge ETT ENDA EXEMPEL där något av OVANSTÅENDE har inträffat i verkligheten ?

Du tror att alkisar, narkomaner, hemlösa, kriminella och psykiskt sjuk är ovanliga att se på Stockholms pendeltåg? Självklart är det vanligt förekommande att tågvärdar ringer in väktare för att bli av med oönskade resenärer.

Varför blir du så upprörd av det här? Strejken är slut imorgon kväll och jag tror inte att tågvärdarnas vara eller icke vara kommer ha någon större inverkan på ditt vardagsliv.

Citat:
På vanliga SJ tåg så har man ju konduktörer med en arbetsuppgift, kolla biljetter,
tågvärdarna på pendeln är ju betalda medresenärer. och dom vet det.

Tågvärdarna hos SJ har också säkerhetstjänst och assisterar med dörrstängning. Hade du velat behålla tågvärdarna om det var så att de också kontrollerade biljetter?

Citat:
Snick snack ! Om 100 lokförare säger upp sig i morgon så kommer 95 av dom dragit tillbaka sin uppsägning innan dom slutat. Green Cargo behöver inte 100 nya lokförare.

Green Cargo hade gladeligen tagit emot 100st pendeltågsförare. Det är brist på lokförare i hela landet och de förare som väljer att sluta hos MTR har gott om alternativ.
Senast redigerad av Jobbjakt 2023-04-18 kl. 21:30.
2023-04-18, 21:23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

påverkar inte säkerheten enligt :
Mej
Trafikverket/Transportstyrelsen
MTR
Våra folkvalda representanter och
alla andra globala tågoperatörer, inget annat land i värden har en yrkesgrupp vars enda arbetsuppgift
är att ropa: DÖRRARNA STÄNGS
2023-04-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Politiker är allmänt sett ett avskrap enligt min erfarenhet.

Men de bestämmer. Precis som riksdagen som bestämmer lagarna består politiker.

Man kan inte bara förkasta politiker när det inte passar för att nästa stund luta sig emot dem.

Om man är en man. Men kvinnor sladdrar hit och dit allt eftersom det passar dem. Men det vet vi. Principlöshetens namn är kvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag känner mig ”inte träffad”

Jag vet inte ens om frågan från ditt ”förra inlägg”.

(Jag svarar på inlägg för det mesta, men inte alltid (särskilt när jag varit offline för länge så det känns irrelevant))

Du är alltså både misogyn och bakom flötet?

Som sagt. Varför ska inte tågförare ha vettiga jobb?

Tjafs som en del har om att de kan byta..
Tja vi får se vilka värvningförsök SJ och Green Cargo och andra bolag kommer göra.
2023-04-18, 21:29
Medlem
Citat:
om du vill så ok, en värdelös liknelse ! Utan bäring eller sannigshalt.

Ta tex innom flyg: 1 kabinanställd på 50 passagerare är regeln. Globalt.
Men SAS primadonnor i kabinen skulle helt plötsligt säga att MEN VI har alltid varit två i kabien per
50 passagerare, det är för SÄKERHETEN ! Vi behövs ! Tänk om !

Tågvärdarnas kamp är dömd att misslyckas. Hade dom kämpat för att få utökade befogenheter, större ansvar och fler arbetsuppgifter så kanske dm hade haft ett case, men dom har prioriterat
att ha ett slött och i det mesta helt meningslöst arbete som haft noll värde för resenärerna
eller säkerheten.

Fast varför tycker du att folk är primadonnor för att de tar säkerheten ombord på allvar? Tågvärdarna har ju inte valt sina egna arbetsuppgifter utan gjort sitt jobb efter bästa förmåga.

Hade det verkligen varit hela världen om SL och MTR gick med på ett omtag i frågan och var beredda att hitta lösningar tillsammans med personalen?

Det här debaclet har ju redan orsakat så pass stora extrakostnader att det kommer ta flera år innan avskaffandet av tågvärdarna har betalat sig.
2023-04-18, 21:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt

Tågvärdarna hos SJ har också säkerhetstjänst och assisterar med dörrstängning. Hade du velat behålla tågvärdarna om det var så att de också kontrollerade biljetter?

Green Cargo hade gladeligen tagit emot 100st pendeltågsförare. Det är brist på lokförare i hela landet och de förare som väljer att sluta hos MTR har gott om alternativ.

JA, om tågvärdarna hade samma uppgifter om på SL, att kontrollera biljetter så hade dom i alla fall
en riktig arbetsuppgift. Då kunde SL sparat in på spärrvakterna.
Men dom är kanske ochså en viktig kategori ? svarar ju för säkerheten i biljetthallen ?
Vem skall ge HLR där ? Ajaj, värt att strejka för !!

Green Cargo har inte 100 vakanser, kanske en månad under sommaren. Max.
Majoriteten av dom som skulle sluta på MTR skulle hamna på T-bana och Tvärbanan.
eller spårvagnen till Djurgården. Och det vet dom.
2023-04-18, 21:35
Medlem
Latmasken är förmodligen framme här. Man är van att sitta i cockpiten och kolla Netflix. Var enklare när man hade en betjänt, då slapp man lyfta på sin mustiga rumpa vid varje hållplats.
2023-04-18, 21:39
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Vad är din poäng?

Att pendeltågsförare med raka räls framför sig som inte behöver tänka på dussintals av trafikskyltar, filbyten, rondeller, bilar, mopeder, löpande människor över vägen (för att ”hinna” med bussen eller bara för att löpa över vägen). Vägbulor, hastighetsbegränsningar hela tiden 30-40-50-60-70-40-30-70-50 osv.
Efter alla stopp bussar gör måste de ha järnkoll på trafiken innan de kan lämna hållplatsen.

Pendeltågsförarna har rena rama semestern jämfört med busschauförerna.

Ett förslag: pendeltågsförarna borde prya som busschauför och återkomma om deras krämpor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in