2023-04-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Och varför vill då politikerna avskaffa tågvärdarna? Om det är så oundgängliga?

Varför sägs då detta:

En miljöpartist att märka.

Så om politikerna har bestämt sig så är det bort med tågvärdarna. Med det inte de som strejkar utan lokförarna.

Men det är bara att gilla läget och framföra ”vi ser risker med detta”. Och när det är framför är det bara att köra vidare. Och om nåt händer som de fruktar kan hända är det bara att hänvisa tillbaka till politikerna.

Men inte då. Strejka ska vi. Vilka djälva primadonnor.

De kan fortsätta strejka hela vägen och bara ta ett annat jobb med en komplettering av utbildningen samt gå på akassa tills det löser sig.

Primadonna kan du vara själv, pladderfitta.

Givetvis är det politikerna som ska avgå efter detta. De klarar inte att komma överens med tågförarna. Tågförarbrist säger jag bara.

Inkompetensen i politiken är cementerad, det finns inga krav eller betygsgränser för att bli politiker.
Senast redigerad av xlxerox 2023-04-18 kl. 20:56.
2023-04-18, 20:52
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det är i alla fall så det är. En lokförare har inte bara rätt att ifrågasätta ett beslut som bryter mot regelverket, det är förarens skyldighet.

Nu säger jag inte att tågvärdarnas avskaffande är ett brott mot regelverket utan jag försöker bara förklara varför förarna reagerar så kraftigt mot beslutet. Det är för att de upplever att SL och MTR försöker kringgå säkerheten för att spara pengar.

Reaktionen är jämförbar med hur du själv hade reagerat om din chef bad dig att göra någonting olagligt för att företaget skulle ro hem en bra affär.

men snälla TRANSPORTSTYRELSEN är ansvarig myndighet. Dom har inga regler kring tågvärdar.
Inga regler har någonsin brutits och det vet lokförarna. Vart hittar du någon OLAGLIGHET ?

Satan vad du ljuger dåligt, jag är inte ens i branschen !
2023-04-18, 20:55
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
De kan fortsätta strejka hela vägen och bara ta ett annat jobb med en komplettering av utbildningen samt gå på akassa tills det löser sig.

Givetvis är det politikerna som ska avgå efter detta. De klarar inte att komma överens med tågförarna. Tågförarbrist säger jag bara.
Det är pendeltågsförarna som ska ta sitt förnuft till fånga.

Om de som inte accepterar den nya ordningen inte gillar det så är det bara att hitta en ny karriär. Kanske som busschaufför utan ”bussvärd”.
2023-04-18, 20:58
Medlem
Citat:

Om de som inte accepterar den nya ordningen inte gillar det så är det bara att hitta en ny karriär. Kanske som busschaufför utan ”bussvärd”.

Politiker har oftast lägre utbildning än bussförare.

Ut med alla inkompetenta politiker.

Det är politikerna som ska ta sitt förnuft till fånga.

Dessutom är det betydligt större mängd människor på tåg än buss men sådana begrepp är utanför ditt förstånd.
2023-04-18, 20:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Snick snack ! Om 100 lokförare säger upp sig i morgon så kommer 95 av dom dragit tillbaka sin uppsägning innan dom slutat. Green Cargo behöver inte 100 nya lokförare.
Att nedlåta sig till att jobba i tunnelbanan kommer inte många pendeltågsförare att göra, anses
i branchen som en mindervärdigt jobb.

Precis som med Barnmorskorna förra året. Massuppsägning som aldrig blir verklighet.
2023-04-18, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Konstigt att folk klarar av att åka buss, men inte tåg.
En tågvärd sitter i ett eget rum under resan och är ingen ordningsvakt.

Trollar du eller? En buss har typ 20 resenärer max och åker runt ett begränsat område. Ett tåg kan ha flera hundra resenärer och åker tvärs över hela Sverige.
2023-04-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Snick snack ! Om 100 lokförare säger upp sig i morgon så kommer 95 av dom dragit tillbaka sin uppsägning innan dom slutat. Green Cargo behöver inte 100 nya lokförare.
Att nedlåta sig till att jobba i tunnelbanan kommer inte många pendeltågsförare att göra, anses
i branchen som en mindervärdigt jobb.

Precis som med Barnmorskorna förra året. Massuppsägning som aldrig blir verklighet.

Ett löst påstående utan källa, endast byggt på din åsikt.
2023-04-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
men snälla TRANSPORTSTYRELSEN är ansvarig myndighet. Dom har inga regler kring tågvärdar.
Inga regler har någonsin brutits och det vet lokförarna. Vart hittar du någon OLAGLIGHET ?

Satan vad du ljuger dåligt, jag är inte ens i branschen !

Vad har jag ljugit om? Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet för järnvägen det är trafikverket som tillhandhåller regelverket.

Sedan var jag väldigt tydlig med att tågvärdarnas avskaffande INTE var ett regelbrott och att det handlade om en liknelse att uppmanas begå ett brott av sin chef.

Läs gärna mitt inlägg igen och anklaga mig inte för att ljuga. Jag har inte ljugit om någonting i den här tråden.
Senast redigerad av Jobbjakt 2023-04-18 kl. 21:05.
2023-04-18, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Trollar du eller? En buss har typ 20 resenärer max och åker runt ett begränsat område. Ett tåg kan ha flera hundra resenärer och åker tvärs över hela Sverige.

Är det inte pendeltåg det gäller? De åker väl knappast över hela Sverige?!
2023-04-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är det inte pendeltåg det gäller? De åker väl knappast över hela Sverige?!

Missar du mängden människor igen?
2023-04-18, 21:06
Medlem
Citat:
Vem/vilka syftar du på?

Citat:

Citat:
Vem/vilka syftar du på?

Varför känner du dig träffad?

Eller vänta.

Du bevisar min teori.

Frågan kvarstår från mitt förra inlägg.
2023-04-18, 21:07
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Politiker har oftast lägre utbildning än bussförare.

Ut med alla inkompetenta politiker.

Det är politikerna som ska ta sitt förnuft till fånga.
Politiker är allmänt sett ett avskrap enligt min erfarenhet.

Men de bestämmer. Precis som riksdagen som bestämmer lagarna består politiker.

Man kan inte bara förkasta politiker när det inte passar för att nästa stund luta sig emot dem.

Om man är en man. Men kvinnor sladdrar hit och dit allt eftersom det passar dem. Men det vet vi. Principlöshetens namn är kvinna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in