2023-04-16, 19:53
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Är "halvkriminell" samma sak som "inte 100% laglydig" i din frågeställning?

I så fall kunde du lika gärna ha frågat:
"Kan ni se på en person om denne tillhör underklassen?"

Svaret är ju ganska självklart.

En kriminell person kan ju f.ö. lika gärna tillhöra medelklassen eller överklassen.
"Kan ni se på en person om denne ägnar sig åt ekonomisk brottslighet?"

Ja. Det är bara att kolla på riksbanken och hela riksdagen. Man ser på dom att de ljuger. Yes. Jag ser att de är brottslingar.
Citera
2023-04-16, 20:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Men tänkte mer på egenheter hos personer och attribut som kan väcka misstankar.

Kul tråd! Här är några av mina favoriter:

1. Hoodie, där luvan till varje pris ska vara uppdragen. Även mössa/keps som man vägrar ta av av princip.

2. Sitta på huk i en offentlig miljö.

3. Hålla en cigarett långt in mellan pek och långfinger, så att man liksom täcker hela munnen med handen när man tar ett bloss.

4. Ständig manisk upptagenhet vid någon konflikt med någon, ofta baserad på att någon "snackat skit" eller "spridit lögner".

5. Tatueringar på halsen eller i ansiktet.

6. Ständigt närvarande, med alltid lika obefogat hat mot "Svensson". "Svensson" har alltid obegränsat med pengar, så honom kan man stjäla av. Det är också Svensson fel att man över huvud taget är kriminell.

7. Bob Marley

8. "Min bror", "Jag svär". Börjar säga "ej" i stället för "inte", när han försöker vara allvarlig och lite högtidlig.

9. "Jag jag jävlig långt stubin, när du jag blivit riktigt förbannad DÅ FÅRU AKTARE ASSÅ!"

10. Agorafobi. Extremt vanligt bland kriminella. "Det är för mycket folk här asså..." *svettas ymnigt och fepplar med mobilen*
Citera
2023-04-16, 20:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
En människas utstrålning och sätt att röra sig och bete sig kan ju avslöja en del om personen.

En människa som rört sig i kriminella kretsar, även om denne tar avstånd från det i dagsläget, har kanske en tendens att utstråla något kriminellt eller något som får andra att betrakta personen som en "skummis" eller "inte så hederlig typ".

Brukar ni kunna se sådant, och dömer ni då personen efter vissa anletsdrag eller beteenden?
Man märker efter ett tag vem som är att lita på. I takt med att man får mer erfarenhet så går det allt snabbare.
Citera
2023-04-16, 20:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Ja. Det är bara att kolla på riksbanken och hela riksdagen. Man ser på dom att de ljuger. Yes. Jag ser att de är brottslingar.

Du borde väl ändu kunna peka ut VAD det är du ser. Nu verkar det mest som att det är din vetskap om att personerna är riksdagsmän som är avgörande, och det är väl ändå ingenting som syns?
Citera
2023-04-16, 20:44
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Du borde väl ändu kunna peka ut VAD det är du ser. Nu verkar det mest som att det är din vetskap om att personerna är riksdagsmän som är avgörande, och det är väl ändå ingenting som syns?
Om du inte är intuitiv nog att se igenom deras vidriga falska självgoda leenden, då är du inte en god människokännare. Ser du inte att Biden är kriminell och lögnare tex? Ser ju vem som helst. Arketypen.

Utöver det så ja, knarkare och kriminella kan ofta se på varandra sådant i alla fall. Jag brukar se det rätt snabbt. Pratar man med dom hör man det mer eller mindre direkt.

Tex hade en psykolog som använde ordet "kasse" dvs slang för ett kilo av valfri drog. Då fattade jag direkt att han känner kriminella. Eller har gjort.

Jag är inte alltid bäst på att se sådant, men är jag uppmärksam så. Jovisst.

Varför? Jag iakttar. Och jag har umgåtts i sådan miljö.
Citera
2023-04-16, 20:50
Medlem
Vitiss avatar
Det beror.på vilken typ av kriminell som avses.
Insiderbrott eller rån.
Förstnämnda gruppen är svår, nog omöjlig.
Andra gruppen, våldskriminella, ja.
Syns i blicken, i rörelserna.
Det finns en vaksamhet som inte finns (behövs?) hos icke kriminella.
Citera
2023-04-16, 20:50
Medlem
ZugMaskins avatar
Om du vill se en halvkriminell. Gå in på valfri pizzeria eller frisörsalong, icke driven av svenskar i de flesta fall. Mycket pengatvätt.
Citera
2023-04-16, 20:53
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:

1. Hoodie, där luvan till varje pris ska vara uppdragen. Även mössa/keps som man vägrar ta av av princip.

3. Hålla en cigarett långt in mellan pek och långfinger, så att man liksom täcker hela munnen med handen när man tar ett bloss.

4. Ständig manisk upptagenhet vid någon konflikt med någon, ofta baserad på att någon "snackat skit" eller "spridit lögner".

6. Ständigt närvarande, med alltid lika obefogat hat mot "Svensson". "Svensson" har alltid obegränsat med pengar, så honom kan man stjäla av. Det är också Svensson fel att man över huvud taget är kriminell.

7. Bob Marley

8. "Min bror", "Jag svär". Börjar säga "ej" i stället för "inte", när han försöker vara allvarlig och lite högtidlig.

9. "Jag jag jävlig långt stubin, när du jag blivit riktigt förbannad DÅ FÅRU AKTARE ASSÅ!"

10. Agorafobi. Extremt vanligt bland kriminella. "Det är för mycket folk här asså..." *svettas ymnigt och fepplar med mobilen*

Haha. Ja du pekar ut en hel del karaktärsdrag. Förutom det med hoodie och kepsar.
Citera
2023-04-16, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
För att några ser hederliga ut? 😂 Nä skämta bara.

Hehe, nej men vissa kriminella invandrare ser ut som vanliga invandrare, eller så klär sig vanliga invandrare som kriminella invandrare.
Citera
2023-04-17, 12:24
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ställde bland annat frågan för att jag själv som yngre var lite halvkriminell och rörde mig en del i sådana kretsar. Även idag, flera år efter att jag för gott lämnade det livet, är det som att en del tycker man ser skum eller ohederlig ut. Det är iallafall känslan jag får när jag är i sammanhang är ganska propra och ordentliga människor vistas. Och då har jag ändå gjort allt jag kunnat för att sopa igen spåren av den jag var innan.
Ok, jag förstår. Jo, det kan väl vara tråkigt om något är lämnat bakom. Jag har dock inte varit kriminell, även om jag haft en hel del vänner bakåt i tid som brukat narkotika, men det ser jag inte som "att vara kriminell" eller "umgås med kriminella".
Citera
2023-04-17, 12:56
Medlem
Ja, det kan man tydligen se. Nogon gonger. Till eksempel om en kille med balaklava och pistol står i den lokala banken och skriker "hit med pengarna." Då kan man se det. Utan tväkan så ser du då en kriminell.

Men dom riktigt duktiga kriminelle går i kostym, åker fine bilar och äter på dyra restauranter. Lite svårare at se då.
Citera
2023-04-17, 14:10
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:

7. Bob Marley

Ja, och nu blev den ännu roligare tack vare ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in