2023-04-14, 18:04
Medlem
HasseBanans avatar
En människas utstrålning och sätt att röra sig och bete sig kan ju avslöja en del om personen.

En människa som rört sig i kriminella kretsar, även om denne tar avstånd från det i dagsläget, har kanske en tendens att utstråla något kriminellt eller något som får andra att betrakta personen som en "skummis" eller "inte så hederlig typ".

Brukar ni kunna se sådant, och dömer ni då personen efter vissa anletsdrag eller beteenden?
Citera
2023-04-14, 18:18
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
En människas utstrålning och sätt att röra sig och bete sig kan ju avslöja en del om personen.

En människa som rört sig i kriminella kretsar, även om denne tar avstånd från det i dagsläget, har kanske en tendens att utstråla något kriminellt eller något som får andra att betrakta personen som en "skummis" eller "inte så hederlig typ".

Brukar ni kunna se sådant, och dömer ni då personen efter vissa anletsdrag eller beteenden?
Är "halvkriminell" samma sak som "inte 100% laglydig" i din frågeställning?

I så fall kunde du lika gärna ha frågat:
"Kan ni se på en person om denne tillhör underklassen?"

Svaret är ju ganska självklart.

En kriminell person kan ju f.ö. lika gärna tillhöra medelklassen eller överklassen.
"Kan ni se på en person om denne ägnar sig åt ekonomisk brottslighet?"
Senast redigerad av Bone Collector 2023-04-14 kl. 18:22.
Citera
2023-04-14, 18:21
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan

Det är ju inte en enhetlig grupp människor, vissa kan utstråla det andra inte.

Har en kompis som suttit för bankrån och mord, han utstrålar inte kriminell för fem öre. Har en annan kompis som suttit för skitgrejor som gärna vill att man ska tro han är farlig och beter sig som en stereotyp av en gangster.

Min erfarenhet är att ju mer det skramlar, desto mindre badass är de.
Citera
2023-04-14, 18:22
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Det finns knappast många av oss som är 100% laglydiga. Men avser personliga egenheter och attribut som får er att tänka att personen nog inte har ett hederligt förflutet.
Citera
2023-04-14, 18:26
Avslutad
Svenskar är rätt lätta att se om dom är kriminella eller pundare.

Men svårare med invandrarna.
Citera
Medlem
Tänk såhär istället: Du kan ha fel
Citera
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är ju inte en enhetlig grupp människor, vissa kan utstråla det andra inte.

Har en kompis som suttit för bankrån och mord, han utstrålar inte kriminell för fem öre. Har en annan kompis som suttit för skitgrejor som gärna vill att man ska tro han är farlig och beter sig som en stereotyp av en gangster.

Min erfarenhet är att ju mer det skramlar, desto mindre badass är de.

Min erfarenhet med. En del vill ju t.o.m, skryta om ett kriminellt förflutet men har ofta inte rört sig i speciellt "tunga" kretsar. De värsta är nog de som klarar att hålla en fin fasad utåt.

Men tänkte mer på egenheter hos personer och attribut som kan väcka misstankar.
Citera
2023-04-14, 18:28
Medlem
FunAndGamess avatar
Nja, om det är extremt kanske. Men jag skulle inte satsa några större summor pengar på min förmåga vad gäller sånt. Tyckte jag själv såg ut som att jag just spenderat en helg på häktet på ett legitimationskort jag hade, vilket var rätt roligt. Och jag får väl påpeka att jag aldrig varit häktad, eller särskilt kriminell.

Jag vet inte, jag var väl trött och på dåligt humör när kortet togs, men jag ångrar det likväl inte.
Citera
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

En kriminell person kan ju lika gärna tillhöra medelklassen eller överklassen.
"Kan ni se på en person om denne ägnar sig åt ekonomisk brottslighet?"
Jag ställer mig frågande till om medel- och överklass verkligen är 100% laglydiga. Förmögen överklass fuskar väl helt bananas med skatt och skänker tveksamma gåvor till barn och släktingar som i själva verket bara är en överföring till ett annat konto, och de kan utan tvekan använda "sonens" studentgåva exakt när de vill. Eller dylika placeringar i olika fonder som de råkar vara delägare i. Etc.

Eller som någon sa, av alla gatugäng och langare i New York city så är de som sitter på Wall Street de värsta av dem alla.

Så nja, jag tror inte man kan se om någon är kriminell. Däremot tror jag det finns ganska jättemånga som försöker så gott de kan att se kriminella ut för att de tycker det ser fränt ut. Med andra ord, de klär sig och beter sig så som kriminella gör i amerikanska filmer.
Citera
Medlem
Kanske en del...de flesta inte.
Citera
2023-04-14, 18:30
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Nja, om det är extremt kanske. Men jag skulle inte satsa några större summor pengar på min förmåga vad gäller sånt. Tyckte jag själv såg ut som att jag just spenderat en helg på häktet på ett legitimationskort jag hade, vilket var rätt roligt. Och jag får väl påpeka att jag aldrig varit häktad, eller särskilt kriminell.

Jag vet inte, jag var väl trött och på dåligt humör när kortet togs, men jag ångrar det likväl inte.

Jag tror att många har en tendens att se lite kriminella ut på sina pass/ID-foton. De brukar ju sällan bli som foton man tar i vardagliga situationer.
Citera
2023-04-14, 18:32
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Kan ni se på en person om denne är halvkriminell/ kriminell?

I t.ex. vissa bostadsområden är det ju typ mode att spela kriminell, kan inte se skillnad på spelad bandit eller äkta bandit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in