2006-07-24, 23:22
Medlem
On Steroidss avatar
När jag var i utlandet nyligen köpte jag några Saroten 25mg.
Bad apotekaren om "sleeping pills" till hem resan på flyget...
Läste snabbt i Fass nyss om att det var nått för depression och ångest!!??
Då jag är en färsking på benso/sömntbl så vore jag tacksam om jag fick ett vettigt svar om vad det är.
Är det någon form av sömntbl eller benso typ?? Eller ren deppression tbl typ Cipralex, Zoloft osv...
Har problem att läsa vidare i Fass då jag tagit 2st Stilnoct och börjar bli små trött och uppfattar texten lite skumt.
Seriösa svar tack!
Citera
2006-07-24, 23:45
Medlem
Fick Saroten utskrivet första ggn jag vart sjukskriven för depp för många år sedan
....
Pillret räknas väl "till de gamla" depp-preparaten så att säga....

Blev helt megadålig av dem,visserligen kunde jag sova jorå
men YR!!!!!!ILLAMÅENDE"""""""""""""
zombiefierad'

usch
Citera
2006-07-25, 13:06
Det är som mariana säger, ett gamalt antidepressivt medel. Det är en sk. TCA-medicin (TriCyclicAnitidepressant). Det är föregångarna till de modernare SSRI-preparaten, som t.ex Cipramil, Zoloft & Fontex. Men det är inte omöjligt att du fått de som sömntabletter, fast själv anser jag att det finns effektivare medel om du bara skulle ha dem på flyget. Men enligt en tabell i min psykiatribok, så är de ganska sederande. De olika TCA-medicinerna står uppräknade i en tabell, med dess olika egenskaper med 1-3 i styrka på olika egenskaper. O just Saroten (amitriptylin) har 3 på sederande egenskaper, till skillnad från de besläktade imipramin (2), lofepramin (1), klomipramin (2), nortriptylin (1) & maprotilin (2).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in