2023-04-13, 16:54
Medlem
TheSamePersons avatar
Det ligger såklart en viktigare fråga bakom den här frågan men det kan vi ta sen. Jag stör mig lite på att vem som helst kan kalla sig forskare idag. Det kommer t.ex en kvinna som har gjort lite enkäter om hur olika människor röstar och vad dom tycker om olika frågor och plöstligt kallar hon sig för forskare. Jämför man det t.ex med någon som forskar inom kärnfysik och har ansvar för olika laboratorier där ett litet misstag kan orsaka stor skada då tycker jag att det är lite orättvist att båda ska kallas "forskare".

Men jag sa redan att det där döljer något större nämligen ifall det är ett tecken på ett välfungerande samhälle. Man brukar säga att vi araber pratar mycket men faktum är att jag tycker att väst (och Sverige är det land i väst jag känner bäst till) är faktiskt de som pratar så jäkla mycket. Det är broschyrer överallt, seminarier, poddar och ett massa prat om allt och alla hela jävla tiden. Är det där bra eller dåligt? Jag vet själv inte svaret men om jag måste välja så tror jag att det är mer dåligt än nyttigt.
Senast redigerad av TheSamePerson 2023-04-13 kl. 17:11.
Citera
2023-04-13, 17:00
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det ligger såklart en viktigare fråga bakom den här frågan men det kan vi ta sen. Jag stör mig lite på att vem som helst kan kalla sig forskare idag. Det kommer t.ex en kvinna som har gjort lite enkäter om hur olika människor röstar och vad dom tycker om olika frågor och plöstligt kallar hon sig för forskare. Jämför man det t.ex med någon som forskar inom kärnfysik och har ansvar för olika laboratorier där ett litet misstag kan orsaka stor skada då tycker jag att det är lite orättvist att båda ska kallas "forskare".

Men jag sa redan att det dör döljer något större nämligen ifall det är ett tecken på ett välfungerande samhälle. Man brukar säga att vi araber pratar mycket men faktum är att jag tycker att väst (och Sverige är det land i väst jag känner bäst till) är faktiskt de som latar så jäkla mycket. Det är broschyrer överallt, seminarier, poddar och ett massa prat om allt och alla hela jävla tiden. Är det där bra eller dåligt? Jag vet själv inte svaret men om jag måste välja så tror jag att det är mer dåligt än nyttigt.

de kallas väll researchers, eller marknads undersökare.
forskare är the real thing, anställd av universitet eller liknande, ingen tvekan
Senast redigerad av frdk 2023-04-13 kl. 17:03.
Citera
2023-04-13, 17:01
Medlem
Firestarter123s avatar
Jag skulle säga att det är så ja.
Citera
2023-04-13, 17:06
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Men jag sa redan att det dör döljer något större nämligen ifall det är ett tecken på ett välfungerande samhälle. Man brukar säga att vi araber pratar mycket men faktum är att jag tycker att väst (och Sverige är det land i väst jag känner bäst till) är faktiskt de som latar så jäkla mycket. Det är broschyrer överallt, seminarier, poddar och ett massa prat om allt och alla hela jävla tiden. Är det där bra eller dåligt? Jag vet själv inte svaret men om jag måste välja så tror jag att det är mer dåligt än nyttigt.
Man får skilja på forskare och forskning.

Det var många forskare från alla möjliga discipliner som uttalar sig om alltifrån Covid till migration, trots att de ej själva forskat i ämnet. Vad de gör är att lita på en auktoritet i ämnet och tänker att metodiken är likvärdig.

Ironiskt nog är många som uttalar sig som forskare från subjektiva ämnen som humaniora med en helt annan acceptans för relativisering.
Citera
2023-04-13, 18:46
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Det ligger såklart en viktigare fråga bakom den här frågan men det kan vi ta sen. Jag stör mig lite på att vem som helst kan kalla sig forskare idag. Det kommer t.ex en kvinna som har gjort lite enkäter om hur olika människor röstar och vad dom tycker om olika frågor och plöstligt kallar hon sig för forskare.

Svaret är väl tyvärr så dumt att researcher översatt till svenska blir forskare:https://www.bing.com/search?q=resear...&ghacc=0&ghpl=

Jag har haft två jobb där jag haft research som en arbetsuppgift. Ena jobbet var på en industri, jag skulle göra research runt vad andra företag efterfrågar för produkter. Inte (f*n) kallade jag mig för forskare för det. Utan jag använde ordet som det kallades internt dvs "jag jobbar med research".

När jag tänker efter så har jag haft tre jobb där research varit en del av arbetsuppgifterna. Nej, tyvärr missbrukas språket på ett slött, slappt och likgiltigt sätt.
Citera
2023-04-13, 20:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Dagisbarn spatserar ut i naturen och forskar på kottar - kan vi inte lita på deras resultat? Kan det finnas grader i forskning?
Citera
2023-04-14, 04:43
Medlem
turn-n-burns avatar
Gulligt att du tror att forskare har ansvar över anläggningningarna de jobbar på
Citera
2023-04-14, 06:10
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Samtliga ”forskare”/”experter” i MSM skräddarsydda propagandister.
Citera
2023-04-14, 14:21
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turn-n-burn
Gulligt att du tror att forskare har ansvar över anläggningningarna de jobbar på

Så av hela TS hittade du inget annat att kommentera än detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in