2023-04-13, 22:09
Medlem
KlappMungons avatar
Amorteringskravet r en idiotisk moralkaka utan logisk grund och dessutom trivialt att runda.

Det finns en massa andra mycket bttre och mer logiska stt att begrnsa bde skuldkvot och belningsgrad.
Citera
2023-04-13, 22:19
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokpokpokpok
Det va det roligaste jag har lst. Sjuk p vilket stt? Att amortera och betala rnta hand i hand r standard resten av vrlden nr du lnar pengar. Att inte behva betala tillbaka ett ln r det sjukaste jag har sett, detta betyder att banken frvntar sig stt underliggande tillgngen alltid r minst lika vrdefull som lnet eller mer. Konstigt minst sagt.
Fr bostder r det generellt s.
Citera
2023-04-13, 22:22
Avstngd
Vit-Brandbils avatar
Varfr inte kunna lnevxla men istllet fr att lgga det till pension s kan man amortera p lnet.
Citera
2023-04-13, 22:27
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Varfr inte kunna lnevxla men istllet fr att lgga det till pension s kan man amortera p lnet.

Eller s kan vi ha en lg platt skatt s kan alla f spendera pengarna p precis det som de nskar.
Citera
2023-04-13, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Ni kommer aldrig att komma in, tyvrr. Tget gick efter 90-talskrisen. P sin hjd kommer priserna stagnera. Svensken tjnar fortfarande fr bra och bostaden r det sista man verger. Byggandet har dessutom tvrstannat s ngot tillskott av nya bostder r ej att vnta.

P Flashback har man vntat i 10-15 r p den stora krashen dr man kommer fynda billiga bostder, glm det.

Hehe, det r kul att lsa hyresrttornas desperata spdomar. Hus/bostadsrttspriser kar igen. Och har s gjort sedan i Januari.
Citera
2023-04-13, 22:56
Avstngd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OptimismPrime
Eller s kan vi ha en lg platt skatt s kan alla f spendera pengarna p precis det som de nskar.

Absolut men jag tror mitt frslag har strre chans att g igenom ven om vi pratar om promillechans fr mitt.
Citera
2023-04-13, 22:59
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men hur drabbas du menar du ??

Det minskar penningvrdet/hjer inflationen.
Citera
2023-04-13, 23:00
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut men jag tror mitt frslag har strre chans att g igenom ven om vi pratar om promillechans fr mitt.

Sveriges politiker har redan lagt grunden fr att rubba betalningsviljan fr hga skatter.
Citera
2023-04-13, 23:04
Avstngd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OptimismPrime
Sveriges politiker har redan lagt grunden fr att rubba betalningsviljan fr hga skatter.

Vet inte om det skulle vara bttre att ha som i USA dr ett benbrott kan kosta dig 100 000kr och att fda barn nrmare en miljon.
Skulle man skippa allt slseri vi har med skattemedel s skulle vi skerligen kunna snka dessa rtt mycket.
Citera
2023-04-13, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag r fortfarande inne p ett bonus/malus, i rnterabatter beroende p hur mycket du amorterar. Amortera mer = subventionerad rabatt p rntan.

Det skulle motivera oss i Sverige att beta av hga personliga skulder utan att drabba arbetsmarknaden

Det dr r ngot av det vettigaste jag lst om detta. Bra tnkt, kan du slriva ett medborgarfrslag?
Citera
2023-04-14, 00:02
Medlem
Vldigt mnga sikter fr och emot amorteringskravet.
Jag tnker 5 saker:
-Ett ln, r ett ln, dvs skulden skall terbetalas. Att amortera p ln r bde logiskt och ndvndigt, annars r det inget ln.
-Lntagarna knde till amorteringskravet (ett fast sparande).
-Lntagarna knde till rntekostnaden (en rrlig kostnad, vilket krver buffert).
-Amorteringskravets diskussion, om vara eller inte vara, skall vara helt orelaterat till rntekostnaderna.
-Slopat amorteringskrav kommer att kraftigt understdja inflationen.
Citera
2023-04-14, 00:09
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Hehe, det r kul att lsa hyresrttornas desperata spdomar. Hus/bostadsrttspriser kar igen. Och har s gjort sedan i Januari.

Vilket borde oroa mer n det br lugna. Att bostadspriserna kar under en inflationskris dr rntan kat frn -0,5% till 3% r en varningsklocka.

Vi vet att 10% av bostadsgarna har det svrt just nu. Ytterligare rntehjningar kommer garanterat och vid 4-5% (lg rnta under omstndigheterna) s riskerar 20% att f svrt att betala rntan om en blir arbetsls.

6-7% i dagslget skulle fullkomligt krascha marknaden d vldigt mnga freningar skulle g omkull.

Vi vill se en successiv nedgng av priserna, inte en total krasch, men med din retorik s kanske det r just en krasch du vill ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in