2023-09-25, 17:42
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ok, så då blir han automatiskt skyldig då enligt ditt resonemang?
Nej, men man får leva med att domarna som delas ut skiljer sig från vad en domstol skulle ha beslutat. Det är ju inte en domstol, så det är givetvis att beviskraven och straffen inte kommer bli desamma.
Citera
2023-09-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Nej, jag litar helt och hållet på att dom har gjort en korrekt bedömning av läget. Det behöver man ingen polis eller domstol för. Jag ser att du får panik när någon tar saken i egna händer och du kan nog panika hur mycket du vill, det förändrar inget i slutändan.

Jag skulle själv aldrig döda någon på hörsägen, men om någon o min familj skulle bli våldtagen och berättade för mig vem gärningsmannen var så skulle jag helt klart göra samma sak som kidzen gjorde med taxichauffören.

Tyvärr, det finns inget du kan göra eller säga för att förändra min eller andras åsikt. Det är en instinkt lika djupt planterad som att äta mat när man blir hungrig eller sova när man blir trött.

Vårt system straffar inte tillräckligt hårt, jag skulle bara göra det jag anser är rätt. Vad du eller någon annan på planeten har för åsikt i frågan är lika lite värt som en fluga på väggen eller ett löv som blåser förbi med vinden.

Pedofiler och våldtäktsmän ska plågas och avlivas.

Du ser att jag får panik? Skiter fullständigt i om folk tar lagen i egna händer, men här inne, vet inte en enda jävel om vad som hänt eller påstås ha hänt för vi har inte fått tag på fupen ännu.

Tjejen är dessutom inte ett syskon till pojkarna

Absolut DÖMDA våldtäktsmän ska plågas men vem fan är du att döma någon?
Citera
2023-09-25, 17:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Du har en poäng, men läser du kommentarsfälten under Dumpen så borde du också bli mörkrädd.

Jag får väl läsa förundersökningen helt enkelt och se om det eller Dödspatrullen då helt enkelt nämn någonstans i kartläggningen.
Jag tror ärligt talat inte att de nämner någon inspiration. Det är ju inte som Eva Röse som frågar i nån serie om han är inspirerad av Slayer för de har så hemska texter 😁

Har inte kollat Dumpen, men kommentarsfält verkar generellt vara en plats man bör undvika, alla dessa Cyber-Rambos som gått "livets hårda skola" vet alltid bäst där...
Citera
2023-09-25, 17:50
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Nej, jag litar helt och hållet på att dom har gjort en korrekt bedömning av läget. Det behöver man ingen polis eller domstol för. Jag ser att du får panik när någon tar saken i egna händer och du kan nog panika hur mycket du vill, det förändrar inget i slutändan.

Jag skulle själv aldrig döda någon på hörsägen, men om någon o min familj skulle bli våldtagen och berättade för mig vem gärningsmannen var så skulle jag helt klart göra samma sak som kidzen gjorde med taxichauffören.

Tyvärr, det finns inget du kan göra eller säga för att förändra min eller andras åsikt. Det är en instinkt lika djupt planterad som att äta mat när man blir hungrig eller sova när man blir trött.

Vårt system straffar inte tillräckligt hårt, jag skulle bara göra det jag anser är rätt. Vad du eller någon annan på planeten har för åsikt i frågan är lika lite värt som en fluga på väggen eller ett löv som blåser förbi med vinden.

Pedofiler och våldtäktsmän ska plågas och avlivas.

Märkligt inlägg. Hur kommer det sig att du helt och hållet litar på att det tjejen påstått stämmer? Känner du de inblandade eller är det något annat som gör att du tillmäter dem så hög trovärdighet?

En annan fråga är om du skulle acceptera att någon tar livet av dig, eller någon närstående till dig, enbart baserat på en anklagelse?
Citera
2023-09-25, 17:56
Medlem
Farligfrukts avatar
Nu vill jag se så jag uppfattat saker rätt här,
Den 16åriga tjejen har alltså bett 4 bröder att hämnas henne? Så tjejen och killarna är alltså inte släkt eller har jag förstått de helt fel?
Citera
2023-09-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag tror ärligt talat inte att de nämner någon inspiration. Det är ju inte som Eva Röse som frågar i nån serie om han är inspirerad av Slayer för de har så hemska texter 😁

Har inte kollat Dumpen, men kommentarsfält verkar generellt vara en plats man bör undvika, alla dessa Cyber-Rambos som gått "livets hårda skola" vet alltid bäst där...

Antagligen inte, men deras snack om att "hänga en rapist" är väldigt likt vad jag har läst på Dumpens kommentarer. Tror ändå att dom har letat uppbackning från "likasinnande" online när dom är så unga.
Citera
2023-09-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrypterad
14 filer
Uppsala B 2770-23
https://gofile.io/d/Er1dhb

Är detta förundersökningen?
Citera
2023-09-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farligfrukt
Den 16åriga tjejen har alltså bett 4 bröder att hämnas henne? Så tjejen och killarna är alltså inte släkt eller har jag förstått de helt fel?

Du har rätt. Den yngre brodern är tillsammans med tjejen och de fem har gjort det här tillsammans.
Citera
2023-09-25, 18:03
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Hmm... i ett land som är "normalt" sker inga våldtäkter?

Inte gruppvåldtäkter och inte systematiska våldtäkter dvs att invandrare från Mellanöstern och Afrika ger sig på specifikt svenska flickor/kvinnor. Det är inte normalt för Sverige även om vissa vill tro att det alltid har varit så i vårt land.
Citera
2023-09-25, 18:05
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farligfrukt

Ungefär så ja, fast det är mig veterligen tre bröder (eller halvbröder) plus tjejen som är misstänkta och tjejen är inte släkt med bröderna. Däremot har det, om jag inte minns fel kommit fram tidigare i tråden att hon åtminstone kände någon av bröderna från nätet, men det kanske man ska ta med en nypa salt.

När det gäller motivet så lutar det onekligen mot någon slags hämnd med tanke på att tjejen hade anmält BO innan han togs av daga, men huruvida den anklagelsen sedan stämmer eller inte förblir oklart och även om tanken verkligen var att döda BO. Det skulle kunna vara så att man lurade ut BO till en enslig plats för att lära honom en läxa och så gick vad som var tänkt att stanna vid en misshandel för långt.
Citera
2023-09-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Det verkar förekomma en hel del förvirring om moral och rätt i tråden. Man måste skilja på vad som eventuellt är subjektivt förtjänat, och vad som praktiskt fungerar bäst i ett samhälle.

Enkelt förklarat: Om någon i min familj blir våldtagen så förtjänar gärningsmannen givetvis att dö. Om din dottern blir våldtagen eller mördad så får du såklart ha dina egna moraliska riktlinjer. Tycker du att straffet är sonat med 1,5 år på anstalt, utmärkt.

Men här kommer kruxet: Att jag tycker ett visst brott som påverkar mig personligen ska straffas hårt är inte samma sak som att jag tycker alla ska straffa lika hårt för samma rubricering. Det är därför vi inte har ett rättssystem som bygger på att drabbades familj utdelar straffet.

Vad många pekar på, som missuppfattas, är att den här typen av rättskipningar kommer öka i takt med brott och inkompetens hos auktoriteter. Går gärningsmän ostraffade så kommer alternativa bestraffningar uppstå.

Detta är enbart fakta och orelaterat till om man tycker det är rätt eller fel.

Det är inte frågan om inkompetens, det är en fråga om rättsäkerhet som även ligger i grund hos FN och även i Europa Domstolen.

Att sitta att applådera att några individer tycker sig ha rätten att avrätta en annan person pga en inom familjens utsagor, som även kan vara en saga, imponerar inte på mig.

Om det finns individer som inte kan ifrågasätta sina anhörigas uttalanden utan se de till att "så är det"! Är upp till dig.

Jag är verkligen skeptisk till anklagelserna mot mordoffer, mycket till grund av de även rånat mordofferet.

Om det funnits skäl till någon form av rättskipning pga en påstådd våldtäkt, så finns det ingen grund till att råna offret.
Citera
2023-09-25, 18:07
Medlem
Tror att det finns andra motiv än deras snack om att hämnas. Bara genom att kolla på deras sociala medier förstår man att det är någonting som inte står rätt till. Att sedan föra över pengar från BO konto till sina egna visar att ingen av dem har ett IQ över 70. 5 stycken sex åringar skulle ha högre chans att komma undan.
De förtjänar maxstraff dvs 4 år och därefter kommer de komma ut, utan möjlighet att bidra till övriga samhälle. På sin topp kommer de kunna bli lagerarbetare eller utföra liknande ”enkel” syssla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in