2023-09-25, 14:00
Medlem
Polisanmälan skedde ca 8 månader (feb 23) efter den påstådda övergrepp (juni/juli -22) och var väldigt vag.

Det bidrog till att utredningen nedprioriterades. Men utredningen var fortfarande aktiv.

En månad efter anmälan mördades (25/3) den mgm och utredningen las ned.
Senast redigerad av Kallekula101 2023-09-25 kl. 14:04.
Citera
2023-09-25, 14:02
Medlem
BasedChads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Det här handlar dock inte om gängmedlemmar eller ensamma galningar.
Motiv har ju alla brott så då är det ju självklart att man undrar sig vad det kan vara. Bara för att det finns ett motiv så gör det inte personerna mindre ansvariga för vad dom gjort. Låter snarare som att du argumenterar emot för att du inte vill sympatisera bara för att hon är kvinna. Sen vet du lika väl som andra att rättsystemet inte fungerar när det gäller våldtäkt.
Nej rättsystemet funkar verkligen inte när det gäller våldtäkt och väldigt många oskyldiga döms https://svjt.se/svjt/2018/327

En kvinna som våldtas genomtvingas en extremt traumatisk händelse och jag har givetvis all sympati i världen för de kvinnor som faktiskt utsätts.

Men de vet också att de kan använda anklagelsen som vapen, vilket vissa galna kvinnor dessvärre gör. Därav tycker jag det är fel att på bara en kvinnas ord, en 15 årig gangsterbrud dessutom, rättfärdiga ett mord.

Jag tycker det är förkastligt att folk sopar mordet under mattan.
Senast redigerad av BasedChad 2023-09-25 kl. 14:07.
Citera
2023-09-25, 14:04
Medlem
meas19s avatar
.

Citat:
Fast nu är varken du eller jag poliser som utreder fallet så allt vi kan göra är att gå efter det mest statistiskt troliga. Sen att man finner motiv för brottet gör inte förövarna mindre ansvariga utan ger endast förståelse för situationen, gärningen är fortfarande fruktansvärd och dom förtjänar straff. Jag tycker att det är extremt talande för vad för person ni som skriver helt vilda teorier är, varför gå på linjen att detta är nån slags metoo nästa steg för feminister? Det är ju helt galet och inte troligt för fem öre.
Citera
2023-09-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BasedChad
Nej rättsystemet funkar verkligen inte när det gäller våldtäkt och väldigt många oskyldiga döms https://svjt.se/svjt/2018/327

En kvinna som våldtas genomtvingas en extremt traumatisk händelse och jag har givetvis all sympati i världen för de kvinnor som faktiskt utsätts.

Men de vet också att de kan använda anklagelsen som vapen, vilket vissa galna kvinnor dessvärre gör. Därav tycker jag det är fel att på bara en kvinnas ord, en 15 årig gangsterbrud dessutom, rättfärdiga ett mord.

Jag tycker rent utav att det är förkastligt att folk sopar mordet under mattan.

Och det är ju då man får gå efter statistik. Statistiskt sett är det nästan omöjligt att bli falskt dömd för våldtäkt, det händer men är extremt ovanligt. Att då gå efter det visar ju på ens biesed opinions. Sen varför skulle man begå mord som hämnd om det inte finns nått att hämnas för? Det är ju extremt osannolikt. Nu vet vi inte vad som skett än men man kanske ska ha lite logiskt tänkande.
Citera
2023-09-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonasost
Flickan var 14 när påstådda våldtäkten skedde - ja jag tror på henne. Varför ens umgås en 26 åring med 14 åringar... dessutom verkar han ha förmått att ta henne ut i skogen men blev tagen med fingrarna i syltburken.

De gjorde rätt. Om jag någonsin får en dotter kommer jag tacka dessa ungdomar som gör vårat samhället tryggare.

Var inte så säker på det du. Själv hade jag en flickvän för många år sen som sagt jag var våldsam.
Man gör mycket för göra sig märkvärdig och få sympatier.
Fick så småningom veta hon varit "intagen"....efter att hon fortfarande söker kontakt så kollade jag...och hon är dömd nu för mordbrand. Fast med de psykiska problemen går man fri. Och om man ser på flickan i denna sak har hon uppenbart psykiska problem.

Men som sagt - tro inte allt ni hör
Citera
2023-09-25, 14:15
Medlem
BasedChads avatar
Citat:
Och det är ju då man får gå efter statistik. Statistiskt sett är det nästan omöjligt att bli falskt dömd för våldtäkt, det händer men är extremt ovanligt. Att då gå efter det visar ju på ens biesed opinions. Sen varför skulle man begå mord som hämnd om det inte finns nått att hämnas för? Det är ju extremt osannolikt. Nu vet vi inte vad som skett än men man kanske ska ha lite logiskt tänkande.
Ja varför rånmördas folk? Kom igen nu, det finns 100-tals motiv.

Statistiskt sett... vad menar du? Det finns liksom ingen statistik på det, bara andelen som hävdar sig oskyldiga?

Om en kvinna hävdar våldtäkt efter ett krogragg så måste mannen bevisa att samtycket fanns.

Står ord mot ord, räcker det att kvinnan berättat för en närstående dagen efter så kan det inräknas som stödbevisning (vittnesmål) och vips blir det 2 år på anstalt och folk får tydligen mörda dig utan konsekvenser.
Citera
2023-09-25, 14:20
Medlem
Citat:

Statistiskt sett... vad menar du? Det finns liksom ingen statistik på det, bara andelen som hävdar sig oskyldiga?

Om en kvinna hävdar våldtäkt efter ett krogragg så måste mannen bevisa att samtycket fanns.

Står ord mot ord, räcker det att kvinnan berättat för en närstående dagen efter så kan det inräknas som stödbevisning (vittnesmål) och vips blir det 2 år på anstalt och folk får tydligen mörda dig utan konsekvenser.

Rånmördas man så finns det nog ett ekonomiskt motiv. Det är väl slutsatsen man drar eftersom det är det mest troliga statistiskt.

Det är lätt att hitta statistik och forskning på ämnet. Bara att googla.

Och bara för att motiv finns så blir man inte mindre skyldig. Jag vet inte varför du får för dig det. Man ska självklar inte kunna mörda folk utan konsekvenser oavsett motiv.
Citera
2023-09-25, 14:22
Medlem
Citat:

Finns det något uttalande som pekar på att mannen blev rånad innan han mördades? Hur vanligt är det ens med rånmord i Sverige? Inte särskilt vanligt.
Citera
2023-09-25, 14:23
Medlem
BasedChads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejdad
Finns det något uttalande som pekar på att mannen blev rånad innan han mördades? Hur vanligt är det ens med rånmord i Sverige? Inte särskilt vanligt.
Han swishade till den ena killen innan han dödades.
Citera
2023-09-25, 14:26
Medlem
Citat:
Han swishade till den ena killen innan han dödades.

Ja, och att den "rånmördade" taxichauffören anmälts för våldtäkt av målsäganden några månader tidigare var förstås bara en slump?
Citera
2023-09-25, 14:33
Medlem
BasedChads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejdad
Ja, och att den "rånmördade" taxichauffören anmälts för våldtäkt av målsäganden några månader tidigare var förstås bara en slump?
Nu har du nog missförstått kontexten. Har aldrig hävdat att så är fallet. Jag och han jag pratade med gled av helt vad vi började diskutera.

Min ståndpunkt är att våldtäkten inte kan rättfärdiga mordet då vi inte kan verifiera att våldtäkten har ägt rum.

Sen började det diskuteras om att mordet måste ha begåtts som hämnd för någonting varpå jag gav exempel på ett mord utan hämndmotiv.
Citera
2023-09-25, 14:36
Medlem
Citat:
Nu har du nog missförstått kontexten. Har aldrig hävdat att så är fallet. Jag och han jag pratade med gled av helt vad vi började diskutera.

Min ståndpunkt är att våldtäkten inte kan rättfärdiga mordet då vi inte kan verifiera att våldtäkten har ägt rum.

Sen började det diskuteras om att mordet måste ha begåtts som hämnd för någonting varpå jag gav exempel på ett mord utan hämndmotiv.

Det är inte speciellt sannolikt att någon skulle gå så långt som att mörda någon för en påhittad eller inbillad våldtäkt. Med största sannolikhet har våldtäkten ägt rum. Såvida du inte tror att han har blivit slumpmässigt rånmördad alltså....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in