• 1
  • 2
2023-04-12, 13:17
Medlem
Jag är absolut för offentlighetsprincipen men som den var menad att användas från början, där kontrollen finns hos våra myndigheter. Våra privata uppgifter ska inte finnas hos privata bolag vars affärside är att sälja personuppgifter.
Citera
2023-04-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag är absolut för offentlighetsprincipen men som den var menad att användas från början, där kontrollen finns hos våra myndigheter. Våra privata uppgifter ska inte finnas hos privata bolag vars affärside är att sälja personuppgifter.

Det är åtminstone bättre än vad det är nu. Men varför ska du veta vad jag tjänar, vart jag är skriven och vad jag har för telefon nummer?

Hela högern tok skrek när el stödet skulle skickas ut, varför skriker inte högern om dessa uppgifter som är mycket mer integritetskränkande
Citera
2023-04-12, 13:59
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Det går att hitta andra sätt än att jag ska exponeras för andra vad jag tjänar. Sverige är ett smörgåsbord för kriminella. Du kan få reda på människors lön, kapital, vart man bor, rubbet. Det är ett skämt och existerar inte i andra länder.

Gällande löner så kan man ha index som reglerar snittlön istället för att du ska kunna söka på mitt person numer och få min lön.
jo det existerar i norden i olika omfattning.
Det är svårt att ta reda på om jag specifikt har mycket mindre betalt än mina kollegor som arbetar med samma sak.
Citera
2023-04-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jo det existerar i norden i olika omfattning.
Det är svårt att ta reda på om jag specifikt har mycket mindre betalt än mina kollegor som arbetar med samma sak.

Nej, inte på samma sätt. Sverige har de mest extrema byråkratiska reglerna i hela världen och det har tjänat oss väl bland annat bygglov och vi vet alla fastigheter i hela landets exakta position. Men nu är det inte 1956 längre. Dags för politiker att vakna.

Jag tror mig sia om följande: löner/straffregister/el användning/folkbokföring kommer förändras inom 10-15 år. Vi kommer gå ifrån de systemet mot något annat där vanligt folk ej kan begära ut andra privatpersoners uppgifter utan det behöver finnas särskild anledning finns och att detta loggförs i enlighet med regelverk.

Tjänstemanna ansvar kommer även införas som kommer också ligga i samma korg av libertariansk princip. Vilket parti vet jag inte men förmodligen SD som visat sig av nuvarande ha mest bakom pannloben.
Citera
2023-04-12, 14:27
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Nej, inte på samma sätt. Sverige har de mest extrema byråkratiska reglerna i hela världen och det har tjänat oss väl bland annat bygglov och vi vet alla fastigheter i hela landets exakta position. Men nu är det inte 1956 längre. Dags för politiker att vakna.

Jag tror mig sia om följande: löner/straffregister/el användning/folkbokföring kommer förändras inom 10-15 år. Vi kommer gå ifrån de systemet mot något annat där vanligt folk ej kan begära ut andra privatpersoners uppgifter utan det behöver finnas särskild anledning finns och att detta loggförs i enlighet med regelverk.

Tjänstemanna ansvar kommer även införas som kommer också ligga i samma korg av libertariansk princip. Vilket parti vet jag inte men förmodligen SD som visat sig av nuvarande ha mest bakom pannloben.
Jag skrev inte på samma sätt utan i olika omfattning.
Men det är nog bra att det blir mer restriktivt.
Citera
2023-04-12, 15:40
Medlem
Idumeas avatar
Offentlighetsprincipen är bra, men jag håller med om att den borde omarbetas för att matcha 2020-talet. Jag tänker i synnerhet på de tjänster som säljer uppgifter om brottsregister och sjukvårdshistorik till arbetsgivare. De är bara vidriga månglare som utnyttjar kryphål som inte borde finnas.

https://www.svt.se/kultur/myndighete...-psykisk-halsa
Nu när jag googlar på det så verkade regeringen snacka om det 2021, så man kan ju hoppas på att nåt kommer hända.

Generellt så tycker jag att ens brottshistorik borde vara mer privat än vad den är idag. Man ska kunna sona sitt brott etc.

Lön däremot, det tjänar bara arbetsgivaren på att hålla hemligt. Om arbetarna inte vet vad deras kollegor tjänar eller hur mycket mer chefen tjänar så är det lättare att hålla nere lönerna. Det är också mycket lättare att lönediskriminera om det saknas insyn.
Citera
2023-04-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Offentlighetsprincipen är bra, men jag håller med om att den borde omarbetas för att matcha 2020-talet. Jag tänker i synnerhet på de tjänster som säljer uppgifter om brottsregister och sjukvårdshistorik till arbetsgivare. De är bara vidriga månglare som utnyttjar kryphål som inte borde finnas.

https://www.svt.se/kultur/myndighete...-psykisk-halsa
Nu när jag googlar på det så verkade regeringen snacka om det 2021, så man kan ju hoppas på att nåt kommer hända.

Generellt så tycker jag att ens brottshistorik borde vara mer privat än vad den är idag. Man ska kunna sona sitt brott etc.

Lön däremot, det tjänar bara arbetsgivaren på att hålla hemligt. Om arbetarna inte vet vad deras kollegor tjänar eller hur mycket mer chefen tjänar så är det lättare att hålla nere lönerna. Det är också mycket lättare att lönediskriminera om det saknas insyn.

Även alla vapenlicenser är offentliga. Det är tex mycket enkelt att ta reda på om en person förvarar vapen hemma inför ett inbrott tex.
Citera
2023-04-12, 17:54
Medlem
Det är inte bara lönen. Vilken bil du har, hur länge du haft den osv ligger öppet på internet. Även bostad med detaljerade uppgifter ligger ute på nätet. Tycker inte att det är ok.
Citera
2023-04-12, 18:11
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Även alla vapenlicenser är offentliga. Det är tex mycket enkelt att ta reda på om en person förvarar vapen hemma inför ett inbrott tex.

Vapenregistret, liksom jaktkortsregistret och jägarexamensregistret är sekretessbelagda. Detta regleras i Vapenlagen 1996/67

Att jaktkortsregistret har läckt ut är en helt annan femma.
Citera
2023-04-12, 19:20
Medlem
Hur ska våra sydländska vänner kunna bomba och skjuta folks hem om de inte kan kolla var enskilda personer bor? Staten tillhandahåller en viktig tjänst för dem som vill söka upp släktingar till fiender. Hur väger vi den nyttan mot individens rätt till liv, egendom och frihet?
Citera
2023-04-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrattan
Hur ska våra sydländska vänner kunna bomba och skjuta folks hem om de inte kan kolla var enskilda personer bor? Staten tillhandahåller en viktig tjänst för dem som vill söka upp släktingar till fiender. Hur väger vi den nyttan mot individens rätt till liv, egendom och frihet?

Detta är 1 av 500 orsaker till varför jag vill att det ska bli mer privat med saker som andra inte behöver veta om mig.
Citera
2025-08-21, 14:24
Sverige är fantastiskt sämst egentligen.
Inget annat land i världen har grundlagsstadgade regler om allmänna handlingars offentlighet.

Offentlighetsprincipen innebär att alla, såväl svenska som utländska medborgare, har rätt
att ta del av handlingar som finns hos myndigheter om handlingarna är att anse som allmänna.
En uppgift i en allmän handling kan vara offentlig eller sekretessbelagd, det vill säga hemlig.
https://www.konkurrensverket.se/diar...na-handlingar/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in