2023-04-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
https://bignamiassociati.it/en/2022/03/01/in-italy-there-is-a-new-limit-on-cash-payments-1999-99-euros/

https://www.centralbanking.com/central-banks/payments/7953956/italy-to-allow-larger-cash-payments-despite-central-bank-objections

Vad har du för källor? Och glöm fängelse.
Jo såg precis att Italien hade höjt till 2000 EUR.

Det är bara att googla på 1000 eur cash limit så kommer det upp massa källor, orkade inte länka alla.
Det var Tucker som sa fängelse i klippet i OP. Men visst i min quote står det upp till 50 000 EUR i böter.. Tar ju ett tag att spara ihop 50 000 EUR så personligen hade jag nog hellre suttit i finkan än o pröjsa ett sådant belopp.. men visst jag kan se om jag hittar någon trovärdig(are) källa att fängelse ligger på straffskalan.
Citera
2023-04-12, 02:15
Medlem
Glostrups avatar
Ingen vettig (eller hederlig) människa går hellre runt med 100,000 i kontanter än betalar bilen, båten eller vad man nu köper med kort eller banköverföring. Och foliehatten kan komma av nu, det här är en regel för att komma åt pengatvätt, och om man kan visa varifrån pengarna kommer så kan man utan problem köpa en volvo kontant även framledes. Däremot är det nog bara icke-hederliga bilhandlare som tar emot kontanterna.

Jag måste helt missa den för vissa tydligen helt uppenbara länken mellan bankers regler om pengatvätt och snar total livegenskap. Eller så…
Citera
2023-04-12, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
https://www.youtube.com/watch?v=_DYQWx94ZBg

Tucker tog upp detta från EU (Christine Lagard) 0:27 in i klippet...

Anledningen att jag la det under inrikespolitik är för att jag antar att detta gäller i Sverige med nu då?

If you pay more than 1000 EUR you are on the grey market.. "If you get caught you get fined or you get in jail" citat.

Så om du spenderar dina egna pengar riskerar du böter eller fängelse...

Det här är ju helt absurt sjukt, varför hör vi inget om detta i Svensk media?

Vad tycker ni?

Uppenbarligen är du inte från Sverige, eftersom Penningtvättslagen redan gäller. Du som bedriver handel med varor mot kontant betalning (kontanthandlare) är skyldig att följa lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

https://polisen.se/contentassets/525c2690dfc94aa2a4f3a9265e77ca08/vagledning-till-kontanthandlare-om-penningtvatt.pdf
Citera
2023-04-12, 07:55
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Sitt lugnt i båten. Fortsätt betala med dina smartapps, kreditkort och swish. Vid år 2030 kommer du äga ingenting och du kommer vara lycklig. Försöker du käfta emot så stänger vi ner ditt konto. Gör som du blir tillsagd och sitt lugnt i båten.

Vi går mot kina diktatur modell 2.0.
Vi har kontrollen och ni gör som vi säger.
Ja, tills folket är riktigt arga. Då bränns bankerna ner på en kvart.
Citera
2023-04-12, 08:48
Medlem
PuchMexicos avatar
Ett sätt att avväpna banker och regeringar vore väl om vi alla började med att byta tjänster med varandra, eller övergick till att betala varandra med guld och silver.

Typ du fixar mitt tak, så fixar jag din bil.

Eller lön i guld, visst antal gram per månad.

Eller betala bilköp eller annan dyr vara med guld.

Banker och regeringar lever på att suga ut folks inkomster, får dom noll pengar att leka med försvinner dom på några månader, sedan är vi kvitt dom för evigt.

Bankerna ägs och kontrolleras av 0,2% av jordens befolkning, dom använder sin kontroll över bankerna till att köpa politiker som sedan gör som dom 0,2% säger.

Bägge verksamheterna bygger på stöld och lurendrejeri.

Ingen av dessa verksamheter gynnar dig det minsta, fast dom påstår det ja dom påstår rent av att dom är oumbärliga, bara måste få finnas till, för ditt eget bästa.

Skippa dessa skojeri institutioner, bli fri slipp betala skatt eller få dina pengar beslagtagna, sluta ge dom några pengar nu!
Citera
2023-04-12, 09:30
Medlem
TotalWars avatar
Citat:

Anledningen att jag la det under inrikespolitik är för att jag antar att detta gäller i Sverige med nu då?

If you pay more than 1000 EUR you are on the grey market.. "If you get caught you get fined or you get in jail" citat.

Vad tycker ni?

Det är inte dina pengar, har heller aldrig varit.

När du inser detta börjar saker och ting stämma mycket bättre.
Citera
2023-04-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Ingen vettig (eller hederlig) människa går hellre runt med 100,000 i kontanter än betalar bilen, båten eller vad man nu köper med kort eller banköverföring. Och foliehatten kan komma av nu, det här är en regel för att komma åt pengatvätt, och om man kan visa varifrån pengarna kommer så kan man utan problem köpa en volvo kontant även framledes. Däremot är det nog bara icke-hederliga bilhandlare som tar emot kontanterna.

Jag måste helt missa den för vissa tydligen helt uppenbara länken mellan bankers regler om pengatvätt och snar total livegenskap. Eller så…
Du menar att för att vara vettig eller hederlig måste man vilja ge banker mer makt över sina pengar? Lustigt tankesätt kan man tycka.
Citera
2023-04-12, 13:05
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Ja, tills folket är riktigt arga. Då bränns bankerna ner på en kvart.
Finns ju inga kontanter i banken. Du har bara skadat en byggnad. Kapitalet har du inte påverkat nämnvärt mer än kostnaden för en ny lokal.
Citera
2023-04-12, 16:33
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Du menar att för att vara vettig eller hederlig måste man vilja ge banker mer makt över sina pengar? Lustigt tankesätt kan man tycka.

Nej, det framgår inte logiskt av mitt inlägg. Däremot har en majoritet av de som är vettiga och hederliga insett att kontanter inte är ett praktiskt sätt att betala för saker som kostar mycket.
Citera
2023-04-12, 16:47
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Vad tycker ni?

Jag tycker att du ska sluta leva ditt liv efter vad idioter i TV säger.
Citera
2023-04-12, 17:04
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Nej, det framgår inte logiskt av mitt inlägg. Däremot har en majoritet av de som är vettiga och hederliga insett att kontanter inte är ett praktiskt sätt att betala för saker som kostar mycket.

Jo, det är praktiskt. Det hade bara varit att producera 5,000 kronors, 10,000 kronors och 20,000 kronors sedlar också, så hade kontanter blivit praktiska också för större belopp.
Att du inte fattar att en stor agenda med bl.a. total övervakning ligger bakom utvecklingen, säger ju något om dig kan man tycka...
Citera
2023-04-12, 17:05
Medlem
Citat:
I din värld ja. I min värld har folk som är vettiga förstått vikten av att försvara användandet av kontanter, vare sig det gäller stora eller små köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in