2023-04-15, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Det kräver också försörjningskrav

Personer har i flera år tillåtits arbetskraftsinvandra för ett jobb som ger 13.000 kronor i månaden. Och på det har de fått lov att ta hit hustru och minderåriga barn, som de ju kan försörja på den lönen?

Anna Dahlberg skrev:

Citat:
I dag är det inte ens förbjudet att ta betalt för ett arbetstillstånd. Det går att komma till Sverige med hela familjen för att arbeta deltid för en lön på 13 000 kronor i månaden. Det säger sig självt att ett sådant system inbjuder till missbruk.

Det förekommer också en massa annat fusk med arbetskraftsinvandringen. Det finns företag som grundats av personer med invandrarbakgrund, där syftet med företaget är att hjälpa släkten att få komma till Sverige:

Citat:
Företagen tar som regel hit personer från ägarens hemland. Syftet är ofta att hjälpa släkt och vänner att bosätta i Sverige och kringgå reglerna om anhöriginvandring.

I många fall upphör anställningarna kort efter att personerna har beviljats permanent uppehållstillstånd i Sverige. Därefter försörjer de sig via välfärdssystemet, antingen med stöd från Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/jobbinvandringen-har-blivit-en-smitvag-till-sverige/
Citera
2023-04-15, 07:11
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

BW härleder det till inlandsisens tillbakadragande och att ingen fanns här före det. Hur relevant är detta påstående i dagens invandrings-debatt?
Inte helt relevant men det ger ett litet perspektiv på hur vissa debattörer inte riktigt kan bestämma sig för om de hatar första generationen invandrare, andra generationen invandrare eller tredje generationen invandrare.

Citat:
"
BW gör en härledning: "En trolig effekt av en mindre befolkning hade varit att samhällets service i viktiga avseenden hade blivit sämre." Finns det över huvud taget något bevis på det han påstår? Pakistan, Bangladesh, Syrien och Gaza är exempel på länder med gigantisk befolkningsökning. Kan man ta dessa som exempel på framgång?
Hur pass relevant tycker du egentligen att din jämförelse med dessa länder, halvt om halvt U-länder är?
Du gör antaganden utifrån endast en parameter av minst tio viktiga....
Citat:
Alla EU-länder i Östeuropa + Balkan + Grekland och Italien hör till länder med minskande befolkning. Så även t.ex. Kina. Så vitt jag vet är länderna i Östeuropa de som ökat sitt välstånd snabbast. Och även Kina går bra sett över de senaste 20-30-50 åren.
Hur pass relevant tycker du egentligen att din jämförelse med ovanstående EU-länder är?
De har vunnit mycket på att finnas med i EU och kunna få bidrag och möjlighter till export och andra handelsförbindelser. Detta är ju själva essensen av att EU finns. EU vill utjämna skillnaderna mellan regionerna och bland annat vi i Sverige betalar för det.

Vad det gäller Kina har man en strategi och den är dessutom handfast och man har startat långt nedifrån. Kina är ett fattigt land som fortfarande har många munnar att mätta...Hur pass relevant tycker du att det är när du pratar utveckling? Tydligen inte alls....
Citat:

Har BW rätt att med minskande befolkning skulle det inte finnas någon som tar hand om de äldre, eller skulle massor av personalresurser frigöras som idag sysslar med att hantera invandringen, och som bland annat just kunde vårda äldre (socialarbetare, speciallärare, fångvaktare, poliser)? Och är det så att de invandrade inte blir Alzheimersjuka eller avstår vård när de blir äldre?

Är det just de yrkena som svenskarna inte klarar av att utföra, och skulle svensken vägra utföra dem om invandrare inte fanns att tillgå? I så fall: Hur klarade vi oss tidigare?
Jag får känslan av att du aldrig varit ute i näringslivet och inte bryr dig om var dina far- och morföräldrar håller hus.

Hade du haft dessa erfarenheter hade du förstått hur pass viktig invandringen varit och kommer att vara för att hålla Sveriges hjul rullande. Alternativt är du Sverigedemokrat och har inte en aning om hur ett samhälle fungerar.

Själva balansen kräver inte ökad invandring men folk måste ersättas och i takt med att svenskarnas kultur blir att undvika vissa yrken måste den ersättas med folk från kulturer där man fortfarande känner en stolthet över dessa.
Citera
2023-04-15, 07:18
Medlem
Citat:
Förre FP-ledaren Bengt Westerberg skriver på DN Kulturdebatt under rubriken
"Dags för paradigmskifte i invandringsdebatten"
https://www.dn.se/kultur/bengt-westerberg-dags-for-paradigmskifte-i-invandringsdebatten/

Där framför han en gammal käpphäst, att Sverige skulle varit sämre utan invandring.

Nu är ju mannen nästan 80 år gammal, så man får väl ursäkta honom för att in i det sista försvara den politik han stod för i sina aktiva dagar. Men det finns några påståenden som jag tycker vi kunde analysera.

BW härleder det till inlandsisens tillbakadragande och att ingen fanns här före det. Hur relevant är detta påstående i dagens invandrings-debatt?

"
BW gör en härledning: "En trolig effekt av en mindre befolkning hade varit att samhällets service i viktiga avseenden hade blivit sämre." Finns det över huvud taget något bevis på det han påstår?
Det finns rätt många vetenskapliga rapporter och studier om det. Om han skulle säga något annat då skulle hans påståenden strida mot alla ekonomiska rapporter som har kommit ut om det.
Han vill förstås inte framstå som en idiot därför håller han sig till fakta.
Du skulle till att börja med studera åtminstone lite grann om det innan skriva en sån obildad svammel (ursäkta språket).
Några av rapporterna är enligt nedan:

https://www.oecd.org/migration/OECD%20Migration%20Policy%20Debates%20Numero%202.p df

https://ec.europa.eu/futurium/sites/futurium/files/jrc107441_wp_kancs_and_lecca_2017_4.pdf

https://knowledge4policy.ec.europa.eu/foresight/topic/increasing-significance-migration/political-social-aspects-migration_en
Citera
2023-04-15, 07:21
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Bara för att man har ett Svenskt pass så är man inte Svensk. Jag är vit svensk och reser mycket och blir sällan ifrågasatt eller kollad. Svartskallar och araber blir 20 gånger mer kollade vid passkontroller eller på krogen.. Ren fakta
Precis och de som inte fattar varför måste ju levt under en sten i några decennier! Procenten att någon etnisk kristen/protestant/Buddhist/Katolik/Judisk/Hinduisk eller några andra mindre religioner skulle hitta på något jävelskap är försvinnande liten kontra muslimsk MENA-pack. Ta bort dem och jorden blev ett paradis! Fredens folk my ass.
Citera
2023-04-15, 07:23
Avslutad
"Din invandringspolitik har lett till problemen" • Debatt om invandring

Behövs det ett paradigmskift i invandringspolitiken eller i debatten om invandring? Bengt Westerberg, tidigare FP-ledare, tycker att invandring smartmålas i den svenska debatten. Jessica Stegrud (SD), riksdagsledamot, tycker tvärtom att debatten tidigare skönmålade invandringen.

https://youtu.be/kgGBLH3TTFE
Citera
2023-04-15, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men det är ju lite fånigt att, som Westerberg, klumpa ihop en grupp av enormt olika individer och kalla alla ”invandrare” För att sedan diskutera om den ihoppklumpade gruppen är bra eller dålig som grupp
Precis.

Det borde handla om invandring som gynnar Sverige och invandring som skadar landet.

Det är politiskt extremt att bunta ihop alla invandrare som du är inne på.

Vilka egenskaper, karaktärer, personligheter, uttryck mm hos utifrånkommande personer som vi borde skrika efter och vilka dito vi borde göra allt för att inte få hit eller få bort ifrån landet är i alla fall i mina ögon glasklart och det borde vara detta som vi fokuserar på.
Citera
2023-04-15, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Här är ett fall från Malmö. En 97-årig kvinna blev rånad och misshandlad i sitt eget hem av fyra män med invandrarbakgrund. En av dem hade tidigare arbetat som hemtjänst hos kvinnan.

https://www.expressen.se/kvallsposten/fyra-aldreranare-doms-till-langa-fangelsestraff/

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-07/ranarliga-holl-97-aring-fangen--tre-man-doms-till-fangelse
Det betyder att de visste att hon hade nåt att stjäla. Ni som har anhöriga som är beroende av främlingars hjälp i sina egna hem ska absolut gå över värdeföremålen. Antingen delas de ut till arvingarna genast eller så läggs de in i bankfack eller göms väldigt väl i hemmet.

Bengt Westerberg och såna som han har säkert redan ordnat att de inte råkar ut för något liknande.
Citera
2023-04-15, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Du har uppenbarligen inte förstått hur systemet fungerar. Juholt var superintressant. Läs på.

Om man dödar honom så ersätts han bara av 2 andra. En statist. Han togs bara upp som exempel på en intetsägande person och användes just därför som exempel i tråden för att ingen skulle kunna tro att han var intressant i sig ....
Citera
2023-04-15, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag får känslan av att du aldrig varit ute i näringslivet och inte bryr dig om var dina far- och morföräldrar håller hus.

Hade du haft dessa erfarenheter hade du förstått hur pass viktig invandringen varit och kommer att vara för att hålla Sveriges hjul rullande. Alternativt är du Sverigedemokrat och har inte en aning om hur ett samhälle fungerar.

Du får naturligtvis ha dina åsikter så som jag har mina. Men jag tänkte svara på ovanstående del:

Hade du kollat mer noga på andra inlägg i andra ämnen så skulle du upptäckt att jag startat och drivit ett anta företag (6 stycken).
Och mina föräldrar var i slutet av livet på äldreboende. Det är den erfarenheten jag vill dela:
Boendet hade en kristen organisation som huvudman. Mest svenskar som jobbade där när mina föräldrar kom dit, men organisationen ville ha "mångfald", så dom tog bara in invandrarkvinnor allt eftersom personalen slutade. Det ledde till en lavin av klagomål på den nya arbetsmiljön. Det skrevs en hel del om detta i lokaltidningen, och personalen hotade med att säga upp sig. Inte på grund av "rasism" utan därför att den nya personalen inte kunde språket, inte var intresserade av arbetsuppgifterna, höll sig undan och var i allmänhet ohjälpsamma. Till slut försvann den svensktalande personalen en efter en, upprörda och ledsna eftersom deras chefer inte brydde sig om klagomålen.

Jag kommer ihåg en episod då jag kom på besök. Min mor hade tryckt på larmet men ingen kom, sade hon. Jag gick ut för att leta efter någon som kunde hjälpa henne. Som vanligt var korridorerna tomma. Personalen hade smitit undan någonstans. Jag hittade till slut en, men hon förstod inte vad jag försökte säga till henne. Så småningom kom den ansvarige och skällde ut mig därför att "jag störde henne. Såg jag inte att hon satte och skrev SMS!"
Det normala var att två av personalen satt på balkongen och rökte. De andra var osynliga eller hasade sig fram långsamt.

Vi var till slut tungna att flytta våra föräldrar till ett annat boende.

Så ja, jag har varit i näringslivet och jag brydde mig om mina föräldrar.
Berätta gärna om din överlägsna kunskap och meriterande bakgrund. Annars tror jag att jag håller mig till mina åsikter och ignorerar dina.
Citera
2023-04-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det finns rätt många vetenskapliga rapporter och studier om det. Om han skulle säga något annat då skulle hans påståenden strida mot alla ekonomiska rapporter som har kommit ut om det.
Han vill förstås inte framstå som en idiot därför håller han sig till fakta.
Precis som Bengt Westerberg blandar du ihop migration och asylinvandring och anhöriginvandring. Och så tar du exempel från länder som ställer krav på självförsörjande och jämför med Sveriges modell.

Jag har inget mot invandring. Felet med migranterna är inte migranternas utan svenskarnas. Specifikt de politiker som svenskarna röstat fram.

Om man haft en migration som i de OECD-länder du jämför med hade situationen varit mycket bättre här än den är idag. Sysselsättningsgraden bland "flyktingar" är 50-60%, och de är i stor del sysselsatta med att hantera andra "flyktingar".
Citationstecknen satte jag dit eftersom jag inte anser att man är flykting bara för att man åkt genom 10 länder och tagit tåget från Köpenhamn till Malmö.
Kvotflyktingarna, de som valts ut att ha förutsättningar att etablera sig i Sverige, har klarat sig förvånansvärt mycket bättre. Ändå prioriterar vi de som bara vandrar in, istället för att stänga gränserna för dessa och bara ta in kvotflyktingar.
Migranterna i övrigt, dem behöver vi inte oroa oss för. För dem behöver vi inte försörja. Se bara hur vi behandlar ukrainarna: 71:-/dag, och du får i princip klara dig själv.
(DET tycker jag är skamligt, men det är ämne för en annan tråd).
Citera
2023-04-15, 08:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det funkar inte att man ska behöva "verbalisera" enkla grafer som visar på en positiv utveckling. Min känsla är att detta bara är för att du vill förfalska diskussionen.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...port-over-tid/
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Sk...et-historiskt/
https://www.riksgalden.se/QvAJAXZfc/...=Document\BM09 (Välj "Procent av BNP per år")
https://worldpopulationreview.com/co...ies-to-live-in

Jag välkomnar var och en som vill, att titta på dessa länkar. De är ganska självförklarande och redovisar källor och alla siffror. Så eländigt är det trots allt inte i Sverige

(Tack herr Moderator för att jag får samtala med dig)

Jag tror Du missförstår här. Sveriges ekonomiska utveckling på makronivå säger rätt litet om hur landet fungerar institutionellt. Under en ca 30-årsperiod har så gott som hela det nationella försvaret raserats, rättsväsendet närmast kollapsat, skolan är eroderad och så vidare. FP/L och Westerberg har starkt bidragit till detta.
Citera
2023-04-15, 09:33
Medlem
Det är väl inte gängen som har återinfört klasstänket och gjort det ok för politiker och journalister att kalla städjobb, taxijobb, undersköterskor och gatuköksbiträden etc för skityrken som invandrare inte skall "tvingas utföra"

Det är väl inte gängen som plockat bort griskött från svenska icke religiösa kommunala skolmatsalar?

Det är väl inte gängen som tillåter den religiösa symbolen hijab på gynekologer, lärare, polis, undersköterskor och andra yrken som vi svenskar har lärt oss ska vara neutrala och fria från religiös och politiskt ställningstagande, av en anledning.

Det är väl inte gängmedlemmar som står för de ökade våldtäkterna?

Det är väl inte gängmedlemmar som har beslutat om särskilda badtider för kvinnor på kommunala badhus?

Det är väl inte gängmedlemmar som gjort det ok för kommuner och landsting att anställa lärare och läkare och undersköterskor som inte kan prata svenska?
Och när patienter, äldre och elever påpekar att dom inte förstår vad vårdpersonalen/läraren säger, att det är ett problem och kunde man kanske få en svensktalande personal? Då är det väl inte gängen som ropar RASIST!

Och det är väl inte gängen som ger tolkhjälp till invandrare inför besök med svensktalande vårdpersonal eftersom det DÅ anses vara viktigt att patienten förstår vad läkaren säger?

Det är väl inte gängen som tillåter religiösa friskolor där flickor behandlas som mindre värda än pojkar?

Och så vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in