2023-04-10, 19:05
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterjaja
Fick en 2a på besiktningen då besiktningsmännen tyckte att låsmekanismen ansågs som osäker pga rörelserna när dom lyfter i draget. Min polare som jobbar på husvagnsfirma tycker att kulhandsken beter sig normalt och ser inget fel.

Det handlar om en winterhoff ws3000

Jag spelade in en video på vad som ansåg var fel.
https://youtube.com/shorts/dB8F2s6C6NU?feature=share

Någon som har nått bra förslag på vad jag ska göra nu och om de ens är något fel på handsken?
Mekanismen är sliten och bara att byta.
Citera
2023-04-10, 19:40
Medlem
Peterjajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Mekanismen är sliten och bara att byta.

Okej låter vettigt. Nu är ju jag amatör på detta så vad menas med de?
Citera
2023-04-10, 20:29
Medlem
quts avatar
Citat:
Okej låter vettigt. Nu är ju jag amatör på detta så vad menas med de?
Kulan på draget slits också men de har ju grejer att mäta med så de borde du fått svar på, men troligtvis mekanismen på vagnen som är slitet.
Citera
2023-04-10, 21:01
Medlem
Citat:
Fick en 2a på besiktningen då besiktningsmännen tyckte att låsmekanismen ansågs som osäker pga rörelserna när dom lyfter i draget. Min polare som jobbar på husvagnsfirma tycker att kulhandsken beter sig normalt och ser inget fel.

Någon som har nått bra förslag på vad jag ska göra nu och om de ens är något fel på handsken?

Flera besiktningar anmärkte på min handske till släpvagnen. Det var något som de sa efter besiktningen. Alltså ingen anmärkning i protokollet. De sa: "Du bör byta handsken" - liksom en uppmaning utanför den vanliga godkända protokollet.
Jag tyckte det var konstigt - men tänkte de har kanske fog för sin anmärkning - de vet något om den här kulhandsken, som de inte kan underkänna den för, men ändå är anmärkningsvärt.
Till slut bytte jag handske. det var ganska enkelt och billigt. bara ett par hundra kr, så jag kan ju gå dem tillmötes. Och nu sitter en skinande ny handske och godkänd utan minsta knyst.
Med den förra handsken hade det faktiskt hänt jag inte fått den riktigt kopplad på kulan. Den nya handsken har ett handtag som står i uppfällt läge ända tills handsken sitter fast ordentligt. Alltså jag tycker den nya handsken är säkrare.
Citera
2023-04-10, 21:38
Medlem
Citat:

Jag har svårt att se något fel på kopplingen, kan ju va så att besiktningsmannen ser något som inte går att tyda på filmen men själva kopplingen är byggd så att det är en slags bygel som låser mot kulan bakifrån, i denna bygel sitter också ett av friktionsbeläggen och är länkat till låsarmen men dom har ingen betydelse i detta läget. Jag ser det som oundvikligt att armen inte skulle påverkas eller röra sig uppåt vid negativ last då dessa är sammanlänkade. I filmen ser vi också att spärren för att koppla från kopplingen helt fungerar.

Är den enda anledningen till 2:an att armen rör sig eller påpekade dom något mer? Testade dom med negativ last även när säkerhetsdraget va låst?

Antingen så här dom hittat/påpekat något som inte framkommer i filmen eller så gör dom ett felaktigt nedslag på kopplingen. Vore jag dig och din polare som hanterar husvagnar dagligen säger att det är ok skulle jag åka till en annan besiktning.
Citera
2023-04-11, 14:15
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Som tidigare skrivits, låsmekanismen rör sig på tok för mycket.
Citera
2023-04-13, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyBro
Jag har svårt att se något fel på kopplingen, kan ju va så att besiktningsmannen ser något som inte går att tyda på filmen men själva kopplingen är byggd så att det är en slags bygel som låser mot kulan bakifrån, i denna bygel sitter också ett av friktionsbeläggen och är länkat till låsarmen men dom har ingen betydelse i detta läget. Jag ser det som oundvikligt att armen inte skulle påverkas eller röra sig uppåt vid negativ last då dessa är sammanlänkade. I filmen ser vi också att spärren för att koppla från kopplingen helt fungerar.

Är den enda anledningen till 2:an att armen rör sig eller påpekade dom något mer? Testade dom med negativ last även när säkerhetsdraget va låst?

Antingen så här dom hittat/påpekat något som inte framkommer i filmen eller så gör dom ett felaktigt nedslag på kopplingen. Vore jag dig och din polare som hanterar husvagnar dagligen säger att det är ok skulle jag åka till en annan besiktning.

Man undrar ju om du har så mycket kunnande själv om du inte ser att det dör definitivt inte är normala rörelser vid testet.

Tror du på allvar att som besiktar inte har normer och gränsvärden att hålla sig till för att godkänna eller ge nedslag…?

Du har kanske inte heller sett att en mängd andra i tråden uppger att det är uppenbart för sliten handske som helt enkelt bör bytas till en ny. Och då dessa kopplingshandskar är lätta att byta och billiga, samt en viktig säkerhetsdetalj, så undrar man ju varför man inte bara ser till att få det bytt.
Citera
2023-04-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man undrar ju om du har så mycket kunnande själv om du inte ser att det dör definitivt inte är normala rörelser vid testet.

Du får undra hur mycket du vill, och så kan du ju svara på vad en normal rörelse är på en säkerhetskoppling WS 3000?
Citera
2023-04-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyBro
Du får undra hur mycket du vill, och så kan du ju svara på vad en normal rörelse är på en säkerhetskoppling WS 3000?

Å andra sidan kan väl du eller nån annan svara på om det är sannolikt att bilprovningen inte har koll på det de håller på med och/eller aldrig har sett sådana där kopplingar…?

Kollar man på filmens så rör sig ju handels uppåt och ”lättar” nån cm från kulan, vilket torde indikera slitage.
Citera
2023-04-13, 21:53
Medlem
Kan vara fjädrarna i låsmekanismen som börjar bli utmattade.

När vagnen står okopplad är det bra att trycka upp låsningen i kulkopplingen tex med en rejäl pinne så behåller de sin spänst.

Samt att man har rejält m fett på kulan när vagnen ska dras så slitaget blir minimalt.
Citera
2023-04-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Kan vara fjädrarna i låsmekanismen som börjar bli utmattade.

När vagnen står okopplad är det bra att trycka upp låsningen i kulkopplingen tex med en rejäl pinne så behåller de sin spänst.

Samt att man har rejält m fett på kulan när vagnen ska dras så slitaget blir minimalt.
Om vi läser i manualen för mekanismen:

” Dragkulanmåstevaramåttriktig,oskadad,renochfettfri .Viddacrometbehandlade(mattsilver-färgatkorrosions skydd)liksomlackeradedragkulormåstebeläggningenför edenförstakörnin-genavlägsnasheltmedslippappermede nkornstorlekpå200-240ochdärefterrengörasmedtexförtunningellerspritså ,attdenintekanfastnapåfriktionsb eläggensyta.Dragkulansytamåstevara"metallblank".(b ild8)Endefektellersmutsigdragkulaökarslitagetpåfri ktionsbe-läggen,eninfettaddragkulareducerarstab iliseringseffektenavsevärt.4.2KulkopplingKulkoppli ngenskahållasrenochfettfriiområdetvidfriktionsbelä ggen(bild9)”

Helvete vad märkligt kopieringen blev. Poängen är att kulan ska inte fettas in.

I övrigt håller jag med om att kulor och gamla drag smörjs. Men inte om nya släp används med friktionselement eller stabilisering.
Citera
2023-04-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Om vi läser i manualen för mekanismen:

” Dragkulanmåstevaramåttriktig,oskadad,renochfettfri .Viddacrometbehandlade(mattsilver-färgatkorrosions skydd)liksomlackeradedragkulormåstebeläggningenför edenförstakörnin-genavlägsnasheltmedslippappermede nkornstorlekpå200-240ochdärefterrengörasmedtexförtunningellerspritså ,attdenintekanfastnapåfriktionsb eläggensyta.Dragkulansytamåstevara"metallblank".(b ild8)Endefektellersmutsigdragkulaökarslitagetpåfri ktionsbe-läggen,eninfettaddragkulareducerarstab iliseringseffektenavsevärt.4.2KulkopplingKulkoppli ngenskahållasrenochfettfriiområdetvidfriktionsbelä ggen(bild9)”

Helvete vad märkligt kopieringen blev. Poängen är att kulan ska inte fettas in.

I övrigt håller jag med om att kulor och gamla drag smörjs. Men inte om nya släp används med friktionselement eller stabilisering.

Jag förstår resonemanget men friktion innebär också större slitage på kula o koppling.

Behövs verkligen dessa kopplingar vid normala förhållanden?

Eller finns det en möjlighet att släppa på gasen för att få tillbaks stabiliteten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in