2023-04-09, 17:00
Medlem
bithaxs avatar
Som jag förstår det så finns det egentligen bara två typer av jäst till öl och det är Ale-jäst (Saccharomyces cerevisiae) som egentligen är samma som bagerijäst och Lager-jäst (Saccharomyces bayanus).

Så är det då någon ide att köpa jäst speciellt för t.ex. veteöl om man nu ska göra det? Kan man använda Ale jäst om man har kvar av den sedan tidigare? Hur mycket skillnad gör det?
Senast redigerad av bithax 2023-04-09 kl. 17:04.
Citera
2023-04-09, 17:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Som jag förstår det så finns det egentligen bara två typer av jäst till öl och det är Ale-jäst (Saccharomyces cerevisiae) som egentligen är samma som bagerijäst och Lager-jäst (Saccharomyces bayanus).

Så är det då någon ide att köpa jäst speciellt för t.ex. veteöl om man nu ska göra det? Kan man använda Ale jäst om man har kvar av den sedan tidigare? Hur mycket skillnad gör det?

Frågan blir om du tänker göra ett underjäst öl eller ett överjäst öl, det är det som huvudsakligen är skillnaden på dom två typerna.

https://www.prippinvest.se/oltyper/
Senast redigerad av sykkelpump 2023-04-09 kl. 17:13.
Citera
2023-04-09, 17:44
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Frågan blir om du tänker göra ett underjäst öl eller ett överjäst öl, det är det som huvudsakligen är skillnaden på dom två typerna.

https://www.prippinvest.se/oltyper/

Det verkar som att veteöl generellt är överjäst. Så då borde det gå bra med min Ale yeast som jag har.
Citera
2023-04-09, 18:28
Moderator
Allaballawallas avatar
Saccharomyces bayanus är inte öljäst, det är vinjäst.
Saccharomyces carlsbergiensis/pasturisnus är namnet på underjäst/lagerjäst.

Skillnaden mellan öljästens huvudgrupper handlar mestadels om vid vilken temperatur du jäser.
Så, för att kunna svara seriöst på din fråga får du gärna berätta vad det är för öl du vill göra och så vidare...
Citera
2024-05-12, 10:33
Medlem
Vad händer om man använder bröd-jäst? Kan man hälla ner det i äpplejuice för att få sig en fylla vid nödstillfälle?

Finns det någon risk av överkonsumtion av jäst? Hur många jäst typer finns det egentligen?
Citera
2024-05-12, 10:42
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Vad händer om man använder bröd-jäst? Kan man hälla ner det i äpplejuice för att få sig en fylla vid nödstillfälle?
Det fungerar, men tillsätt socker också för högre alkoholhalt.
Citera
2024-05-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Det fungerar, men tillsätt socker också för högre alkoholhalt.

Hehe eventuellt ett grymt fängelse trick att kunna i framtiden. Tror jag testar det i helgen.
Citera
2024-05-13, 00:50
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Hehe eventuellt ett grymt fängelse trick att kunna i framtiden. Tror jag testar det i helgen.
Köp turbojäst i stället, går fortare och ger högre alkoholhalt.
Citera
2024-05-13, 10:25
Medlem
Ska man bara jäsa för att få alkohol så spelar det kanske mindre roll... ett vinjäst som klarar högre alkohol kan väl vara att föredra isf?!
Men är man en seriös bryggare så har jästen stor betydelse på slutresultatet. Olika jäststammar i samma jästsort kan ge stor skillnad på smaken.
Och ska man göra en "enkel" Ale på 3-4% så ska det inte jäsa lika mycket som om du gör en Stout på 10-12% t.ex.

Så jag skulle säga att jäst har betydelse!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in