2006-07-24, 19:10
Medlem
Så här skrev vår vän Princan i en annan tråd. Men han utvecklade inte riktigt vad skillnaden består i.

Citat:
Ursprungligen postat av Princan
Ja det är en jävla skillnad mellan algerisk arabiska och irakisk.

Min lokala blattebutik drivs av ett gäng libaneser och de får ganska ofta besök av andra araber, libaneserna hälsar på de andra araberna med de sedvanliga muslimska fraserna (Allah bismillah o.s.v. ungefär) och sedan börjar de prata med varandra, till synes ganska obehindrat. Saken är att man ganska ofta kan se att det defintivt inte är libaneser de pratar med, kan vara allt från kolsvarta afrikaner till folk som man på klädseln kan se att de inte är libaneser.

Någon infödd arab får gärna skriva lite mer om allt detta. Exempelvis hur stora är dialektskillnaderna egentligen? Blandar man in egna ord i varje land som andra länders araber inte förstår? Hur gör libaneserna och afrikanerna för att kunna prata med varandra ganska obehindrat, pratar de standardarabiska istället för sitt eget lands arabiska? Vilket lands arabiska är vackrast enligt araberna själv och vilket är fulast?
Citera
2006-07-24, 23:09
Medlem
Jag är inte själv arab, men jag har alltid fått för mig att det råder någon slags samförståndbarhet i stil med svenskan-norskan-danskan. Vore intressant att få det uträtt ordentligt!
Citera
2006-07-24, 23:19
Medlem
Squalos avatar
Självklart förstår dom varandra. Däremot påstår dom att dom ofta att dom inte gör det, för att få "sin egen" tolk, på invandrarverket, föräldramöten, etc.
Citera
2006-07-24, 23:22
Moderator
Sun Rulers avatar
Det är väl högarabiskan som gör att förståelsen mellan de olika grupperna är intakt. Koranen har varit väldigt stilbildande och bevarat klassisk arabiska, generation för generation. Det finns dock nyarabiska.
Citera
2006-07-25, 00:23
Medlem
trass avatar
Själv vet jag inte, men jag hade en kristen kurskamrat från Libanon en gång som bestämt hävdade att libanesisk arabiska är ett eget språk och borde erkännas som sådant i Sverige, eftersom högarabiskan (enligt honom) inte är begriplig för alla.

Tydligen ska libanesiska barn i skolan ha problem med arabiska hemspråkslärare med annan arabiska eller högarabiska som grund för undervisningen. Nu hade min kurskamrat en politisk och ideologisk agenda (libanesiska som eget språk och kamp mot islamiseringen av Mellanöstern), och jag kan inte bedöma i vilken utsträckning han har rätt om de stora språkskillnaderna.
Citera
2006-07-25, 00:40
Medlem
buyzabas avatar
Heter det inte "Modern Standardarabiska"?
Citera
2006-10-09, 03:05
Medlem
IbnHazms avatar
Hej Fennicum !

Jag är arab, studerat klassisk arabiska och bott i olika arabiskaländer. Det jag kan säga är att dialekterna i mellanöstern går i grupper, (Libanon, Syrien, Palestina, Jordanien), (Irak, gulfländerna), (Egypten, Sudan), (Libyen, Tunisien), (Marocco, Algeriet). När någon från t edx. Irak träffar en annan från t ex. Algeriet så bli det svårt att de förstår varandra om dom inte kommunicerar med klassisk arabiska, svenska, engelska, egyptiska, libanesiska. Till sist hittar dom en gemensam blandad dialekt.

Det gemensamma bland araber är klassisk arabiska, en man från Algeriet kan läsa en jordanisk tidning hur lätt som helst, eller om någon från Egypten tittar på nyheter kan han förstå allt.

De mest kända dialekterna i mellanöstern är libanesiska och egyptiska, och det beror på att det är många libaneser som jobbar i andra länder/äktar sig med andra araber, vad gäller egyptiska så har det med att det visas mest filmer och serier på arabiska tv-kanaler i egptiskdialekt.

Jag anser att saudiska är den vackraste dialekten eftersom den liknar klassisk arabiska. Jag vet att många araber inte håller med eftersom de flesta anser att libanesiska och egyptiska är dom vackraste, men det var min åsikt eftersom jag älskar klassisk arabiska.
Citera
2006-10-09, 03:09
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Själv vet jag inte, men jag hade en kristen kurskamrat från Libanon en gång som bestämt hävdade att libanesisk arabiska är ett eget språk och borde erkännas som sådant i Sverige, eftersom högarabiskan (enligt honom) inte är begriplig för alla.

Det där stämmer inte alls! Libanesiska är väldigt känd bland araberna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in