Hej
Fennicum !
Jag är arab, studerat klassisk arabiska och bott i olika arabiskaländer. Det jag kan säga är att dialekterna i mellanöstern går i grupper, (Libanon, Syrien, Palestina, Jordanien), (Irak, gulfländerna), (Egypten, Sudan), (Libyen, Tunisien), (Marocco, Algeriet). När någon från t edx. Irak träffar en annan från t ex. Algeriet så bli det svårt att de förstår varandra om dom inte kommunicerar med klassisk arabiska, svenska, engelska, egyptiska, libanesiska. Till sist hittar dom en gemensam blandad dialekt.
Det gemensamma bland araber är klassisk arabiska, en man från Algeriet kan läsa en jordanisk tidning hur lätt som helst, eller om någon från Egypten tittar på nyheter kan han förstå allt.
De mest kända dialekterna i mellanöstern är libanesiska och egyptiska, och det beror på att det är många libaneser som jobbar i andra länder/äktar sig med andra araber, vad gäller egyptiska så har det med att det visas mest filmer och serier på arabiska tv-kanaler i egptiskdialekt.
Jag anser att saudiska är den vackraste dialekten eftersom den liknar klassisk arabiska. Jag vet att många araber inte håller med eftersom de flesta anser att libanesiska och egyptiska är dom vackraste, men det var min åsikt eftersom jag älskar klassisk arabiska.