2023-04-08, 21:18
Medlem
Den här tråden skapar så mycket frågor och tankar hos mig.

Har du inga andra släktingar? Syskon? Föräldrar? Kusiner?

Varför har er relation dött ut? Det låter oerhört traumatiskt, som att något riktigt hemskt spökar mellan er?

Kan du inte bita i det sura äpplet och skapa en relation till sonen igen? Han kanske inte vill något hellre (underförstått att inget hemskt hänt emellan er)
Citera
2023-04-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare
Tack!

Till skillnad från mig måste du fortsätta ha en bra påsk.

Jag bor ensam i en liten stad på landsbygden. Gubbe på 42 hälsan förstört i en olycka. Du ska aldrig ta en bra hälsa för given. Jag har absolut inget att se fram emot. Den enda trösten är min TV men det finns tyvärr sällan något som är värt att se.

Jag läser det du skriver och kan inte säga att jag direkt kan sätta mig in i den situationen du är i nu.
Själv är jag 44 år och är man som är gift. Du har helt rätt att man inte ska ta sin hälsa för given.
Själv har jag genomgått en del ångest och depressioner men mår bättre av olika anledningar.
Dels pga mediciner men också på grund av att jag fann meningsfullhet och förklaring på allt genom att jag tillfredsställde mitt inbyggda andliga behov. Jag bekänner mig således som kristen och det ger stor glädje, mening till livet och stillar min vetenskapliga och andliga nyfikenhet. Tycker det dessutom formar mig och motiverar mig till att bli en person med ädlare egenskaper. Dock så är vi små människor maktlösa inför en del faktum i livet. Men just på grund av att jag ansträngde mig för att söka sanningen i bibeln, så blev det för min del som en vändpunkt i livet så fick jag perspektiv till mig själv och allt runt i kring mig. Dessutom gav det mig ett mycket stort hopp för mig och mina kära i framtiden. Och jag har fått mycket bra kompisar, både män och kvinnor i alla åldrar som delar min tro på bibelns Gud. Har både på internet och i RLF träffat på individer som avfärdar det jag säger som trams och önsketänkande och som sagor och så säger de att Gud och Jesus och andevarelser är helt abstrakt för dom. Det kan jag förstå. Jag ställde dessa människor först frågan om det hade undersökt bibeln på allvar. Vilket de tydligen inte gjort. jag frågade därför dom därefter hur det kunde motivera sina svar som de gjorde med tanke på att de inte undersökt eller ansträngt sig för att förstå bibeln.

Hur som helst. Vågar man fråga dig om ditt hälsotillstånd? På vilket sätt är din hälsa dålig. Vad var det för olycka som drabbade dig? Lider verkligen med dig och hoppas verkligen på att du kan finna tröst och få hjälp på något sätt och få fina vänner som tycker om dig så att du inte ska ha det så ensamt.
Citera
2023-04-08, 22:08
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Rädslan & Avsmaken blir till Seger. Som i själva Påskens Kristna Narrativ. Lidande > Glädje.

Våra tankar och böner är med TS. Vi ber för att Sonen skall Finna Vägen till sin Fader.

Recept att följa efter egen smak. Det envar får ut, kan variera: Bönestunder. Innerlig kristen beaktande av Påskhögtidens drama tur gi. God Litter a tur. Klassisk muzak (varuhusmusik). Bildkonst. Udda filmer på V H S om Vägen till Via Dollarosa. Gott käk med känsla för säsongens svenska, kulinariska tradition. Rikligt med välkyld alkohol & efter smak annan, kompletterande stimulantia. Självbefläckelse, såvida inte besvurit sig till trist no-fap-incelskap. Stilla stunder av stjälslig betraktelse uppblandat med ögonblick av Grandiost skev egonbild och däremellan funderingar över de aktuella processerna emot Prez Donald. Sömn.
Lol
Kul inlägg
Citera
2023-04-08, 22:15
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Jag har det precis som du finns ingen nära och kära i mitt eländiga liv.

Julen är den absolut värsta tiden på året, då jag alltid sitter helt ensam och lider medan tårarna rinner nerför kinderna. Påsken är också hemsk att bara sitta och längta efter döden dag efter dag är inte kul.

Vet inte varför det blev så här.

Julen är hemsk.
Citera
2023-04-09, 00:15
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Storhelgerna kan vara för djävliga för dem som saknar / saknar kontakt med "nära och kära".

Själv har jag en döende relation till min son som nu är 30 år, och därmed kommer jag inte heller få någon kontakt med mitt barnbarn som är 2 år.
Jag har verkligen ansträngt mig för att hålla relationen vid liv / förbättra den, men får ingen respons.
Jag har ingen annan släkt.

Att vara utestängd från gemenskap under storhelger är för djävla smärtsamt och svårhanterligt.
Hur gör ni som är i samma situation?
Min fråga vänder sig inte till er som njuter av ensamheten, utan till er som lider av den.
Detta är prövningar.
Och, du kommer att klara dem, om än med möda o besvär. En inte för vild gissning är att du, ja, 'har gett upp'? Då, är, din utstrålning kanske låg eller obefintlig.
Då syns det för andra människor som, tyvärr, dras till andra människor med mer utstrålning i hopp om att få rikare liv, att 'du ser trist/inte bra att vara med'.
Det är så djupt ingrott i människors natur att ta avstånd från det 'sjuka/främmande/läskiga/nedslagna'.

Sitt inte still o väntar på att Gud fader själv ska kasta bot i knät på dig, du måste avancera, evolvera, utveckla dig till det bättre skicket.
Du, måste göra något åt saken så att folk ska kunna se på dig o vilja vara med dig.

Det finns många självhjälpsböcker för att komma igång i någon ände, det finns sjukvårdens kuratorer o terapeuter för att guida dig, det finns kyrkor, föreningar, vad som helst som gör att du är en bättre variant av dig själv imorgon, än vad du var igår.

Jag har ingen aning om varför det blivit så här mellan dig o din son samt därmed barnbarn.

Men det är min fasta övertygelse om att när du är mer konstruktiv o kreativ, jmft med att vara stilla o bara grubbla dig ännu mer sorgsen, så kommer folk till dig för att du verkar vara en intressant person; när du tagit fan i handen o gjort en välbehövlig personlig transformation till ett bättre o mer välmående dig.

Ditt barnbarn, oaktat din son, kommer självklart att undra 'Var är farfar??'
Om din son med egna ögon kan se att du uppenbarligen ansträngt dig o andra människor vill vara med dig, ja, då blir det liksom en godkänd stämpel på att du är BRA för hans son dvs ditt barnbarn.
Och då släppa gammalt groll från år 2000 någonting, du blir 'Godkänd' i hans bok menar jag.

Ge inte upp, tusen o åter tusen har varit i kylan där du är o det är först när Avgrunden nalkas som de flesta blir skrämda, till, vettet. Av sig själva.

Kunde de andra, kan du, små steg.. ta dem.. mot det bättre, men aldrig sitta still o fast i tid o rum.

Lycka till, detta reder du ut, du har ju uppenbarligen haft fru eftersom du har barn, barnbarn etcétera.
Du har hamnat i en grop nu o det vore då ta mig fan om du inte reder ut även detta mtp att du har haft det bättre förr, även då var det ju DU som fixade biffen.
Du kan igen, det har du mitt ord på!

Avanza! Arriba! Pronto!
Citera
2023-04-09, 02:41
Medlem
VenturaCustoms avatar
Citat:
Tack!

Till skillnad från mig måste du fortsätta ha en bra påsk.

Jag bor ensam i en liten stad på landsbygden. Gubbe på 42 hälsan förstört i en olycka. Du ska aldrig ta en bra hälsa för given. Jag har absolut inget att se fram emot. Den enda trösten är min TV men det finns tyvärr sällan något som är värt att se.

42 är ingen ålder, hoppas att du åtminstone klarar av att ladda ner film och serier och/eller kan läsa fantastiska böcker. Det är väl rimligen inte reklam TV du konsumerar?

On topic

Till TS,
Har du tur så blir du "adopterad" av en annan familjekonstellation så att du slipper sitta ensam på åtminstone julafton. Min poäng är att samtliga högtider i framtiden behöver inte vara lika sorgliga som vissa av dom som du tidigare haft.
Citera
2023-04-09, 12:09
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenturaCustom

Till TS,
Har du tur så blir du "adopterad" av en annan familjekonstellation så att du slipper sitta ensam på åtminstone julafton. Min poäng är att samtliga högtider i framtiden behöver inte vara lika sorgliga som vissa av dom som du tidigare haft.

Min erfarenhet är att familjer ogärna släpper in en gäst på julafton.
Julafton firas i slutna sällskap.
Och eftersom jag inte har några missbruksproblem skulle jag känna mig obekväm i de hjälporganisationer som välkomnar främlingar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in