2023-04-07, 00:42
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Ytterligare en tragisk berättelse om ett barn som tog sitt liv. Skrämmande läsning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76yd23/allvarlig-kritik-mot-bup-efter-att-emil-11-tog-sitt-liv
Citat:
Emil var en av dem som väntade på hjälp från barn- och ungdomspsykiatrin. Förgäves.
Efter åtta månader och utan att få den hjälp han var i behov av orkade den elvaåriga pojken inte mer.
– Om jag vetat hur det skulle gå till på BUP hade jag tagit oss därifrån, då hade vår son förmodligen levt i dag, säger Emils mamma Miriam till Femina.
Tragiskt att självmordsstatistiken ökar för barn varje år.
Barn- och ungdomspsykiatrin är under all kritik.
Varför hjälper regeringen inte våra barn?
Citera
2023-04-07, 00:53
Medlem
Åhh herregud.
Stackars lilla barn, det var bland det värsta jag läst.
11 år
Är mållös
Citera
2023-04-07, 00:56
Medlem
flytandelyckas avatar
Vet någon hur han tog sitt liv? Kan inte läsa något om det men jag får uppfattningen att detta skedde i hemmet? Var han ensam hemma?
Citera
2023-04-07, 01:30
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Vet någon hur han tog sitt liv? Kan inte läsa något om det men jag får uppfattningen att detta skedde i hemmet? Var han ensam hemma?

Vad spelar det för roll? Detta är sinnessjukt hemskt och de ansvariga för dessa hemskheter som händer i världen just nu och alltid straffas och kommer att straffas med guds nåde!
Citera
2023-04-07, 01:32
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Äldre artikel.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQ3OEP/emil-11-tog-sitt-liv-bup-utreds-for-brott
Citat:
Under de följande åtta månaderna mådde 11-åringen allt sämre och uttryckte självmordstankar.
–Han uttryckte flera gånger självmordstankar, både skriftigt och muntligt. Men han fick inte träffa någon, fick ingen vård eller ens samtalskontakt under utredningen.

Citat:
Framkommer inte.
Citera
2023-04-07, 01:41
Medlem
Finns väl knappt någon vård alls idag, eller skyddsnät överhuvudtaget, så går det när man ska husera all världens slödder i lilla Sverige.

Stackars lilla barn.
Citera
2023-04-07, 01:47
Medlem
BUP behöver stängas ner helt och hållet och en ny stabilare satsning behövs.
Citera
2023-04-07, 01:58
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Gissningsvis överdosering av något läkemedel grabben erbjöds istället för samtalsstöd.
Citera
2023-04-07, 02:00
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Vad spelar det för roll? Detta är sinnessjukt hemskt och de ansvariga för dessa hemskheter som händer i världen just nu och alltid straffas och kommer att straffas med guds nåde!

Det är sinnessjukt att vi ska låsas in ja! Som några freaks på en cirkus för att vi säger sanningen!!!!! Det är inte vi som ska straffas!!!!!
Citera
2023-04-07, 02:03
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff

Sorry blev lite emotionell. Ska tydligen lida av anpassningssvårigheter.
Citera
2023-04-07, 02:50
Bannlyst
Jag följer en tjej på snapchat som är 17år och självmordsbenägen, hon lägger ofta ut bilder på personal som har vak som sitter och sover, SÖS.
Citera
2023-04-07, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen9393
Finns något som kallas föräldraansvar? Lätt å skylla på myndigheter Ungen hade aldrig hamnat i denna sitsen om hen hade haft en någorlunda vettig uppväxt , sluta gnäll på myndigheter när själva problemet skapas långt innan dom ens är inkopplade.

Nu led han ju dock av en (eller flera) sjukdomar. Ärftlighet samt interna och externa riskfaktorer påverkar och kan vara bidragande orsaker till, eller utlösa, sjukdomar av olika slag. Föräldrarna kan ha påverkat hans mående negativt - eller positivt, det är inget vi kan veta. Det vi med största sannolikhet kan veta är just att BUP inte hjälpt pojken på det sätt och med de medel han behövde. Så det är väl mycket rimligt att "gnälla" på myndigheterna i detta fall? Oavsett vad som "orsakat" att pojken blivit sjuk så ska han ju få adekvat hjälp. Det är myndigheternas arbete att se till det, vilket de inte verkar ha gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in