Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-06, 15:31
Medlem
I artikeln ”Folkhögskolor räddar liv och ger framtidshopp” skriver Ulrika Sandin, rektor på Röda Korsets folkhögskola och Mariam Sherifay, rektor på Kista folkhögskola hur viktig deras verksamhet är för samhället.
https://www.nyhetsbyranjarva.se/folkhogskolor-raddar-liv-och-ger-framtidshopp/
En titt på deras hemsidor ger en annan bild än den som förmedlas i artikeln.
In artikeln beskriver författarna hur folkhögskolor ger människor som hamnat snett en andra chans i livet. Inte så mycket hard facts presenteras utan mest påståenden utan stöd och ganska mycket retorik.

Så vad ser vi om vi tittar på dessa folkhögskolors hemsida då? Visst har de utbildning för att läsa upp grundskola och gymnasium, men det är knappast något som säljs in hårt. Information som borde vara av vikt för den som vill gå utbildningarna saknas så som rörande studieplaner. Dock fokuserar man på detta ....

Röda Korsets folkhögskola: Profilkurser i klimat och omställning, dokumentärfilmande, kurs om antidiskriminering, inkludering och mångfald samt om migration och social hållbarhet.
Kista folkhögskola: Kurser i arabiska, islam, lokaljournalistik och om folkmordet i Srebrenica.

En viss diskrepans mellan vad som beskrivs i artikeln och det som återfinns på hemsidan till de folkhögskolor författarna företräder kan anas.
Är detta verkligen något som bör betalas med skattemedel?
Är dessa profilkurser som ej har med traditionella skolämnen att göra till nytta för samhället och de som går kurserna som som beskrivs i artikeln?
Senast redigerad av DecolonizeEurope 2023-04-06 kl. 15:40.
Citera
2023-04-06, 16:52
Medlem
grungewhores avatar
Folkhögskolorna var väl frikyrkornas svar på ABF. Den stora skillnaden var väl att man dels kunde bo på skolan och dels ingick en viss kristenhet (som var frivillig på senare år).

Har flera vänner som gått Folkhögskola inom konstnärliga, humanistiska eller journalistiska (!) riktningar. Det är säkert ett jättebra startskott för många människor att få gå på folkhögskola. Men eftersom man måste marknadsanpassa sig för att få sökande så blir det en massa tramsutbildningar så klart. Men man ska inte underskatta deras sociala värde.
Citera
2023-04-06, 16:57
Medlem
StonedMonkeys avatar
En annan grej du kan gnälla på är ju att man inte får betyg i kurserna utan en samlad bedömning av hela sitt läsår istället.

Det är inte för alla, men det hjälper många.
Citera
2023-04-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Har flera vänner som gått Folkhögskola inom konstnärliga, humanistiska eller journalistiska (!) riktningar. Det är säkert ett jättebra startskott för många människor att få gå på folkhögskola. Men eftersom man måste marknadsanpassa sig för att få sökande så blir det en massa tramsutbildningar så klart. Men man ska inte underskatta deras sociala värde.
Så vad ligger detta sociala värde i då? Kan du precisera orsakssambanden och sluta i vilken bestående skillnad som uppkommit?
Är det sociala värdet ett värde som tillfaller samhället i stort eller just den som går på folkhögskolan?
Citera
2023-04-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Det är inte för alla, men det hjälper många.
Kan du länka någon utvärdering som utifrån objektiva mått fastställer sambandet mellan deltagande och nytta för den enskilde eller samhället? Du nämner inte nytta för samhället i stort utan just för individen! Ingen bredare samhällsnytta?
Citera
2023-04-06, 17:03
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DecolonizeEurope
Så vad ligger detta sociala värde i då? Kan du precisera orsakssambanden och sluta i vilken bestående skillnad som uppkommit?
Är det sociala värdet ett värde som tillfaller samhället i stort eller just den som går på folkhögskolan?
Många unga människor är ofta osäkra på vad de vill med livet. De får en mer sammansatt målriktning på en folkhögskola i de fall jag känner i alla fall.

Om det gagnar världen att människor träffar likasinnade och tar sitt första kliv mot nya mål? Ja, det tror jag. Två av dem jag känner jobbar i den riktning de startade på folkhögskolan, de två andra inte alls men är framgångsrika inom annat.
Citera
2023-04-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DecolonizeEurope
I artikeln ”Folkhögskolor räddar liv och ger framtidshopp” skriver Ulrika Sandin, rektor på Röda Korsets folkhögskola och Mariam Sherifay, rektor på Kista folkhögskola hur viktig deras verksamhet är för samhället.
https://www.nyhetsbyranjarva.se/folkhogskolor-raddar-liv-och-ger-framtidshopp/
En titt på deras hemsidor ger en annan bild än den som förmedlas i artikeln.
In artikeln beskriver författarna hur folkhögskolor ger människor som hamnat snett en andra chans i livet. Inte så mycket hard facts presenteras utan mest påståenden utan stöd och ganska mycket retorik.

Så vad ser vi om vi tittar på dessa folkhögskolors hemsida då? Visst har de utbildning för att läsa upp grundskola och gymnasium, men det är knappast något som säljs in hårt. Information som borde vara av vikt för den som vill gå utbildningarna saknas så som rörande studieplaner. Dock fokuserar man på detta ....

Röda Korsets folkhögskola: Profilkurser i klimat och omställning, dokumentärfilmande, kurs om antidiskriminering, inkludering och mångfald samt om migration och social hållbarhet.
Kista folkhögskola: Kurser i arabiska, islam, lokaljournalistik och om folkmordet i Srebrenica.

En viss diskrepans mellan vad som beskrivs i artikeln och det som återfinns på hemsidan till de folkhögskolor författarna företräder kan anas.
Är detta verkligen något som bör betalas med skattemedel?
Är dessa profilkurser som ej har med traditionella skolämnen att göra till nytta för samhället och de som går kurserna som som beskrivs i artikeln?

Jag hoppas att du vet att alla folkhögskolor måste erbjuda allmän kurs, enligt lag.
Citera
2023-04-07, 17:12
Medlem
Marimus avatar
Folkhögskola var åtminstone för mig ett första steg tillbaka till undervisning.

Jag hade en svår barndom och dåliga möjligheter att fokusera på skolan, dels på grund av mitt dåliga psykiska mående och dels på grund av mina ohälsosamma familjeförhållanden.

Från folkhögskolan fick jag möjlighet att engagera mig från min fragmentariska kunskapsnivå och även om nivån inte kräver högre än E så fanns (åtminstone på min folkhögskola) stora möjligheter att öva och få feedback på högre nivåer än så.

Idag är jag läkarstudent (kom in på betygen från vuxenutbildningen sedan).

Har fortfarande bra kontakt med klasskamrater från folkhögskolan, mellan just oss kan mycket lämnas osagt och vi förstår varandra väl. Från någon som också var van vid att bli fruktansvärt mobbad och utfryst i såväl grundskola som gymnasium var folkhögskolan första tillfället för mig att jobba i grupp med andra studenter (utan sådana tråkigheter).
Citera
2025-12-14, 01:07
Medlem
https://www.dn.se/sverige/motreaktion-mot-nedstangd-muslimsk-folkhogskola-karaktarsmord/
Citat:
Motreaktion mot nedstängd muslimsk folkhögskola: ”Karaktärsmord”
Uppdaterad i går 22:21 Publicerad i går 18:04
Mohammed Wahba (till höger) är representant för de studerande och har arrangerat flera demonstrationer utanför Folkbildningsrådet.
Mohammed Wahba (till höger) är representant för de studerande och har arrangerat flera demonstrationer utanför Folkbildningsrådet. Foto: Thomas Karlsson
Kista folkhögskola blir av med sitt statsbidrag på grund av ”allvarliga brister”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in