2023-04-06, 11:10
Medlem
aina08s avatar
Ändras/kortas bästföre datumet om man fryst köttet?
Säg att man har färskt ofryst kött som ska hålla 10 dagar, men så har man fryst de i 2 dagar och tinar i kylskåp. Då bör väl inte tidigare datum fortfarande gälla eller?

Ja det är bara att lukta, smaka osv men nu tänker jag generellt.
Citera
2023-04-06, 11:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Säg att man har färskt ofryst kött som ska hålla 10 dagar, men så har man fryst de i 2 dagar och tinar i kylskåp. Då bör väl inte tidigare datum fortfarande gälla eller?

Om jag köper en köttbit och fryser ner den så kan man släppa bäst före datum helt.
Lagringstid i frys -18˚C:
Nötkött: 8-12 månader. Lammkött: 6-12 månader beroende på fetthalt. Innanmat: 3 månader. Charkuterier: 1-2 månader.
Citera
2023-04-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om jag köper en köttbit och fryser ner den så kan man släppa bäst före datum helt.
Nötkött: 8-12 månader. Lammkött: 6-12 månader beroende på fetthalt. Innanmat: 3 månader. Charkuterier: 1-2 månader.

Jo men nu frågade ju bögen om han tinar upp det och ställer de i kylen resternade period efter 2 dagar tinat.

Du kan räkna med samma bäst före som på paketet ifall du gör som tänkt.
Citera
2023-04-06, 12:18
Medlem
Citat:

Hittade detta svar på en fråga om tinat kött.

När du fryser in ett färskt livsmedel, som till exempel kött, så kan man säga att man stannar av tiden för hållbarhet under tiden köttet är fryst. Under tiden köttet har legat i frysen har inga mikroorganismer kunnat föröka sig.

Så när man fryser in kött så betyder det att bäst-före-datum förlängs. Om köttet exempelvis fryses in 2 dagar innan bäst-före-dag så är den okej att äta 2 dagar efter upptining av köttet.
Citera
2023-04-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormelormen
Hittade detta svar på en fråga om tinat kött.

När du fryser in ett färskt livsmedel, som till exempel kött, så kan man säga att man stannar av tiden för hållbarhet under tiden köttet är fryst. Under tiden köttet har legat i frysen har inga mikroorganismer kunnat föröka sig.

Så när man fryser in kött så betyder det att bäst-före-datum förlängs. Om köttet exempelvis fryses in 2 dagar innan bäst-före-dag så är den okej att äta 2 dagar efter upptining av köttet.

Funkar det verkligen så? Om jag köper kött som går ut om en vecka och slänger i frysen kan jag ta fram det om en månad och låta det ligga i kylen en vecka? Säger inte emot men trodde att försämringen accelererade på nåt vis när det väl varit tinat och sen fryst.
Citera
2023-04-06, 13:01
Medlem
Ja det förlängs eftersom processen som gör det dåligt stannar upp vid frysning.

Sen betyder "bäst-före" inte "absolut dödsfarligt efter". Det betyder att rätt hanterat så garanteras att varan håller klass i höjd med tillverkningsdatum. Otjänligt sker oftast låååååååååångt senare.
Citera
2023-04-06, 13:21
Avslutad
Redan när du fryser det så har du ofta passerat bäst före, av anledningen att det datumet bara är en garanti från tillverkaren att kvaliteten hålls så länge om den förvaras rätt. Ofta sker en försämring vid frysning, men det beror på vad det är för produkt.

Ta vispgrädde till exempel. Fryser du ner den så håller den inte den kvalitet som bäste före lovar.

Förstår inte riktigt vad det är du frågar. Att saker håller längre utan att bli farliga när man fryser dem är ju välkänt. Likaså att vissa saker inte smakar lika bra efter att ha varit frysta. Och själva bäst före-datumet ändras aldrig.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-04-06 kl. 13:26.
Citera
2023-04-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Funkar det verkligen så? Om jag köper kött som går ut om en vecka och slänger i frysen kan jag ta fram det om en månad och låta det ligga i kylen en vecka? Säger inte emot men trodde att försämringen accelererade på nåt vis när det väl varit tinat och sen fryst.
Skulle själv inte låta tinat kött ligga i kyl längre än 2 dagar!!!
Citera
2023-04-06, 16:16
Medlem
Sladdarens avatar
Frågan är kanske hur länge håller råvaror eller halvfabrikat eller helfabrikat som redan utgått enligt BFD med 1 dag till en vecka beroende på vad det är som man sen fryser in direkt

Tex köttfärs BFD och tinat kött (ej behandlat kött) är fan i mig helt korrekt om det ligger i kylskåpet. En dag efter så börjar köttet lukta så det datumet är spikat enligt mig och då ska du aldrig frysa in det

Fryser du kött långt innan BFD så gäller det sedvanliga att det håller i 6 månader
Om det är stekt sägs det bara hålla i 3 månader

Om du fryser färs för bäst före datumet som vi säger är 10 dagar efter from inköpsdatumet så kanske och bara kanske kan man tillgodoräkna då 10 dagar på 6 månader

Hur långe håller köttet i frysen?

Griskött: feta delar: 3 månader, magra delar: 6 månader
Nötkött: 8-12 månader
Lammkött: 6-12 månader beroende på fetthalt
Innanmat: 3 månader
Charkuterier: 1-2 månader

https://svensktkott.se/om-kott/kopa-laga-och-forvara/forvara-kott/

Nötkött ståre 8-12 mån, nån som har mer info om det ?
Äre inte 6 månader om man packar det optimalt

Vad äre som gäller idag egentligen ?
Citera
2023-04-06, 21:21
Medlem
På kött står det inte bäst före datum utan sista förbrukningsdag.

Märkningen sista förbrukningsdag handlar om hur länge ett livsmedel är säkert att äta. Märkningen ska användas för livsmedel som lätt förstörs av mikroorganismer och där lagringstiden kan bidra till att ett livsmedel kan bli hälsoskadligt trots att det förvaras enligt förpackningens anvisning.

Livsmedel som är märkta med sista förbrukningsdag anses alltså inte vara säkra att äta efter att sista förbrukningsdag har passerats. Därför får inte sådana livsmedel efter det datumet varken säljas eller ges bort.

Källa
Citera
2023-04-08, 01:13
Medlem
aina08s avatar
Tack för era svar!
Tyvärr tror jag ni inte riktigt förstod min undran (förutom han som älskar bögar).
Jag undrade alltså inte hur länge div mat håller fryst utan hur lång hållbarhet fryst köttet har upptinat, där bäst före/sista förbrukningsdag fortfarande hade varit kvar OM det inte blivit fryst.
Exempel igen.
Jag köper tex karré. Sista rekommenderade förbrukningsdag är 1maj.
Den 23 april fryser jag in köttet men tar ut det ur frysen dagen efter, den 24 april och tinar det i kylskåpet.
Hur lång är hållbarheten då?
Den första förbrukningsdagen bör ju va körd då köttet blev fryst?
Så 1-2 dagar i kyl, eller vad tror ni?
Citera
2025-04-23, 03:05
Medlem
Citat:
Tack för era svar!
Tyvärr tror jag ni inte riktigt förstod min undran (förutom han som älskar bögar).
Jag undrade alltså inte hur länge div mat håller fryst utan hur lång hållbarhet fryst köttet har upptinat, där bäst före/sista förbrukningsdag fortfarande hade varit kvar OM det inte blivit fryst.
Exempel igen.
Jag köper tex karré. Sista rekommenderade förbrukningsdag är 1maj.
Den 23 april fryser jag in köttet men tar ut det ur frysen dagen efter, den 24 april och tinar det i kylskåpet.
Hur lång är hållbarheten då?
Den första förbrukningsdagen bör ju va körd då köttet blev fryst?
Så 1-2 dagar i kyl, eller vad tror ni?

Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in