2023-04-04, 21:11
Medlem
benditists avatar
Jag påbörjade min SSRI kur (escitalopram) för tre dagar sedan och är väldigt nöjd med resultatet. Borde ha börjat för länge sedan.

Jag ska ta 10mg/dag vilket jag tar på kvällen.
Känner av vissa biverkningar såsom trötthet, diarre och gäspningar men för övrigt mår jag riktigt bra om man jämför mot hur jag känner mig omedicinerad.

Har hela mitt liv haft ångest på morgonen men nu vaknar jag upp utan problem och hela dagen fortlöper bra fram tills eftermiddag då jag börjar känna av den välbekanta känslan abstinens. Mår med andra prima bra stora delar utav dygnet, ca 20h och sedan är det ett par timmars plåga fram tills jag tar nästa dos.

Är det det här som kallas insättningssymtom, har jag för låg dos eller borde jag dela på min dos, 5mg på kvällen och 5mg på morgonen?
Citera
2023-04-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
Jag påbörjade min SSRI kur (escitalopram) för tre dagar sedan och är väldigt nöjd med resultatet. Borde ha börjat för länge sedan.

Jag ska ta 10mg/dag vilket jag tar på kvällen.
Känner av vissa biverkningar såsom trötthet, diarre och gäspningar men för övrigt mår jag riktigt bra om man jämför mot hur jag känner mig omedicinerad.

Har hela mitt liv haft ångest på morgonen men nu vaknar jag upp utan problem och hela dagen fortlöper bra fram tills eftermiddag då jag börjar känna av den välbekanta känslan abstinens. Mår med andra prima bra stora delar utav dygnet, ca 20h och sedan är det ett par timmars plåga fram tills jag tar nästa dos.

Är det det här som kallas insättningssymtom, har jag för låg dos eller borde jag dela på min dos, 5mg på kvällen och 5mg på morgonen?
Låter som abstinens.

Insättningsymptom betyder att du mår värre och inte bättre när medicinen precis har satts in dvs de första veckorna.

När jag stod på snabbverkande Venlafaxin så tog jag en dos på morgonen och en på kvällen och kände abstinens innan kvällsdosen men Cipralex skall tas en gång per dygn.
Citera
2023-04-04, 23:40
Medlem
Tar veckor innan det ger verkan positivt.
Citera
2023-04-04, 23:42
Medlem
zombie-nations avatar
Låter som abstinens vilket är märkligt.

Biverkningar borde inte komma när medicinen går ur kroppen. Du har säkert en del biverkningar med.

Både och.
Citera
2023-04-05, 05:12
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns
Tar veckor innan det ger verkan positivt.

Jag kände av dess positiva effekter direkt.
Citera
2023-04-05, 05:16
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Låter som abstinens vilket är märkligt.

Biverkningar borde inte komma när medicinen går ur kroppen. Du har säkert en del biverkningar med.

Både och.

Jo, jag lider av en hel del biverkningar som jag nämnde i mitt anförande: Trötthet, gäspningar och diarre men för övrigt mår jag väldigt bra.

Det verkar som den balanserar mitt sinne, inga djupa dalar eller höga toppar. Befinner mig i ett lugn där jag känner mig nöjd med tillvaron oavsett vad som händer runt omkring mig.
Citera
2023-04-05, 05:28
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Låter som abstinens.

Insättningsymptom betyder att du mår värre och inte bättre när medicinen precis har satts in dvs de första veckorna.

När jag stod på snabbverkande Venlafaxin så tog jag en dos på morgonen och en på kvällen och kände abstinens innan kvällsdosen men Cipralex skall tas en gång per dygn.

Jag tog 15mg igår kväll och kände av dess positiva effekter direkt. Nu får vi se hur länge det håller i sig. Vaknade utan ångest igen, check. Snart iväg till arbetet där jag hoppas slippa abstinensbesvären senare mot eftermiddagen.
Citera
2023-04-05, 05:34
Medlem
Neolitikums avatar
Avtändning är inte samma sak som abstinens.
Citera
2023-04-05, 08:16
Medlem
mrsluggans avatar
En sak med escitalopram, snoppen slutar funka efter ett tag. Ingen känsel eller något.
Tyckte det blev så över hela kroppen, typ varmt vatten över min kropp kändes inte "varmt".

Sen var detta hur det reagerade på mig. Och känsel kom tillbaka 3 dagar efter jag slutat med medicinen, så det är inte permanent. Men va redo på att sådana saker kan dyka upp
Citera
2023-04-05, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
Jag kände av dess positiva effekter direkt.

Placebo.

Fråga läkaren.

Funkar inte så.
Citera
2023-04-05, 10:33
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns
Placebo.

Fråga läkaren.

Funkar inte så.
Precis håller helt med ,ångesten och förvärrat mående kommer snart .vilket hör till insättningen
Citera
2023-04-05, 10:36
Medlem
link71s avatar
Som du säger , insättnings symtom, det kommer släppa om en vecka eller två ska du se , men annars kan du ju prova att ta 5mg på morgonen sen 5 på kvällen om det funkar för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in