2025-01-18, 03:57
Medlem
auntiepascals avatar
Sömnig tråd men tänker att jag delar med mig av mina erfarenheter, om någon hamnar här efter en googling som jag gjorde..

Haft Belsomra på licens 3 år. Funkat helt ok efter en riktigt jobbig startsträcka. Upplevde riktig ångest för första gången i mitt liv osv. Men, sömnen blev tillslut helt klart bättre än innan. Mer sammanhängande, vilket var målet.

Men, nu när daridorexant godkänts vägrar Läkemedelsverket förnya licensen på Belsomra… så jag har nu, sedan tre veckor, gått över på Quviviq. Största minuset so far är väl att jag måste bekosta den själv. Runt 900kr för en månad.

Började på 25mg (pga en annan medicin som krockar lite och måste bytas ut). Första tiden drömde jag sjuka drömmar och vaknade mest hela tiden. Bet ihop och efter några nätter försvann det. Men det gjorde även sömneffekten.

Gick över på 50mg (som är rekommenderad dos) och fick genast mkt bättre effekt.

Börjat känna mig sådär normaltrött, som jag inte gjort på femton år. Behöver inte ta insomningstabletter längre, för jag blir ”naturligt” trött. Det tar dock en timme lr mer innan effekten kommer.

Somnar mycket skönare och naturligare än på insomningstabletter. Har fortfarande en del riktigt skruvade drömmar men jag sover i det stora mycket mer ihållande än på länge. Utan att vara död dagen efter.

Inga ruggiga biverkningar direkt. Förutom att jag måste byta ut en annan medicin för att kunna fortsätta på 50mg.

Börjat fundera över om senaste årens plötsliga depression och ångest kom med Belsomran. Har haft mycket mindre ångest och känt mig allmänt mycket bättre sedan jag bytte till Quviviq. Tydligen inte en helt ovanlig biverkning.
Citera
2025-02-03, 14:45
Medlem
Hallå.

Jag har 2 muppiga överläkare och chefsöverläkare inom psyket som vägrar ge mig något annat än denna just nu.

Dom har beställt upp den, men jag har Grav sömnstörning sen 15 år tillbaka med massa mediciner.

Nu har jag bara stilnoc 25mg quatepin 800mg samt 1 stesolid. Vilket jag inte sover alls på utan in och ut från psyket.

Dom vägrar ge mig benzo eller nitrazampram / flunitrazpam tex ändå haft de förr innan de försvanns på svenska marknaden. Dom vill inte ens diskutera om detta.

Läser man på https://www.lakemedelsverket.se/sv/b...ant#hmainbody4

Så verkar studierna bara vara gjorda på åldern 55-75år 70% kvinnor.
Och står även att detta läkemedel har citerar "Effekten är liten men tydlig och säkerhetsprofilen gynnsam."

I mina ögon när man läser om denna så är det INTE för en med grav sömnstörning utan någon som bara har problem med sömnen samt har missbruk , för denna kan du inte missbruka tex.

Någon mer som uppfattar som mig? Plus jag måste betala 2k i månaden för denna...
Citera
2025-06-15, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auntiepascal
Sömnig tråd men tänker att jag delar med mig av mina erfarenheter, om någon hamnar här efter en googling som jag gjorde..

Haft Belsomra på licens 3 år. Funkat helt ok efter en riktigt jobbig startsträcka. Upplevde riktig ångest för första gången i mitt liv osv. Men, sömnen blev tillslut helt klart bättre än innan. Mer sammanhängande, vilket var målet.

Men, nu när daridorexant godkänts vägrar Läkemedelsverket förnya licensen på Belsomra… så jag har nu, sedan tre veckor, gått över på Quviviq. Största minuset so far är väl att jag måste bekosta den själv. Runt 900kr för en månad.

Började på 25mg (pga en annan medicin som krockar lite och måste bytas ut). Första tiden drömde jag sjuka drömmar och vaknade mest hela tiden. Bet ihop och efter några nätter försvann det. Men det gjorde även sömneffekten.

Gick över på 50mg (som är rekommenderad dos) och fick genast mkt bättre effekt.

Börjat känna mig sådär normaltrött, som jag inte gjort på femton år. Behöver inte ta insomningstabletter längre, för jag blir ”naturligt” trött. Det tar dock en timme lr mer innan effekten kommer.

Somnar mycket skönare och naturligare än på insomningstabletter. Har fortfarande en del riktigt skruvade drömmar men jag sover i det stora mycket mer ihållande än på länge. Utan att vara död dagen efter.

Inga ruggiga biverkningar direkt. Förutom att jag måste byta ut en annan medicin för att kunna fortsätta på 50mg.

Börjat fundera över om senaste årens plötsliga depression och ångest kom med Belsomran. Har haft mycket mindre ångest och känt mig allmänt mycket bättre sedan jag bytte till Quviviq. Tydligen inte en helt ovanlig biverkning.

Hej! Ser att du har positiva resultat av Quiviq. Jag undrar om du skulle vilja prata om detta i media? Med vänlig hälsning, Lena
Citera
2025-09-16, 11:15
Medlem
Har precis beställt hem detta, återstår å se om det kan vara något för mig..hoppas det!
Citera
2025-09-17, 21:07
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willysplus
Har precis beställt hem detta, återstår å se om det kan vara något för mig..hoppas det!

Ge det lite tid. Jag gav upp första rundan. Andra rundan knockade det mig och jag vaknade upp utvilad varje morgon i ca två månader.
Citera
2025-09-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Ge det lite tid. Jag gav upp första rundan. Andra rundan knockade det mig och jag vaknade upp utvilad varje morgon i ca två månader.

Låter mycket bra! Hämtade ut dessa idag, 780kr för 30 tabletter 😮. Men funkar det så är det värt varenda krona!
Citera
2025-09-19, 20:56
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Låter mycket bra! Hämtade ut dessa idag, 780kr för 30 tabletter 😮. Men funkar det så är det värt varenda krona!

Precis så resonerade jag med. Bara jag får sova så får det fan vara värt det
Citera
2025-09-20, 10:20
Medlem
Inte testat än, drack en öl å Whisky igår kväll så vågade inte prova, men ikväll kommer jag att prova denna medicin.

Nån som vet varför högkostnadsskydd ej gäller?
Citera
2025-09-21, 09:49
Medlem
Citat:

Har 25mg och tog en halv tablett igår kväll då jag vill "mjukstarta" å känna hur jag reagerar. Sov inget vidare, mycket uppvaknanden inatt. Har även snarkproblematik och hade tydligen snarkat endel å det väcker jag mig själv av. Så idag känner jag mig väldigt sliten och trött känns som att jag knappt har sovit alls. Borde ju prova en hel tablett ikväll men börjar 06 måndag morgon och jag kan inte vara helt borta, får se hur jag gör?
Har även använt quetiapin det sista när det varit katastrof med sömnen, man sover riktigt gott på dom men känner av dom dagen efter, seg och trög i skallen.
Vill bara vakna utvilad och ha energi!
Får en sån dag ibland, händer en två gånger per år och allt bara känns underbart! Tänk att få känna så nästan varje dag! Om folk bara visste vilken gudagåva sömn är, de flesta tar den för givet...
Citera
2025-09-22, 10:51
Medlem
Tog en halv tablett igår igen, somnade men vaknade några timmar senare och var vaken i några timmar innan jag somnade om. Kände mig väldigt skum när jag var vaken inatt, somnade som sagt om och gick upp 06 med huvudvärk. Trött å seg idag, ska jag ta en hel tablett ikväll och hoppas på det bättre tro? Många säger ju att denna behöver tas ett tag för att uppnå full effekt. Gör ett försök till å blir det likadant så skiter jag i det för detta funkar inte! Då kan jag likaväl gå tillbaka till quetiapin som gör så att jag sover iaf.
Citera
2025-09-22, 17:01
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Tog en halv tablett igår igen, somnade men vaknade några timmar senare och var vaken i några timmar innan jag somnade om. Kände mig väldigt skum när jag var vaken inatt, somnade som sagt om och gick upp 06 med huvudvärk. Trött å seg idag, ska jag ta en hel tablett ikväll och hoppas på det bättre tro? Många säger ju att denna behöver tas ett tag för att uppnå full effekt. Gör ett försök till å blir det likadant så skiter jag i det för detta funkar inte! Då kan jag likaväl gå tillbaka till quetiapin som gör så att jag sover iaf.

Du ska ta en hel tablett. Om du oroar dig för jobbet så börja med QUVIVIQ till helgen. Inga halvmesyrer här inte
Citera
2025-09-22, 18:23
Medlem
Citat:
Du ska ta en hel tablett. Om du oroar dig för jobbet så börja med QUVIVIQ till helgen. Inga halvmesyrer här inte

Kommer göra det idag 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in