2023-11-23, 13:09
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannan84
Mamman till den ättiksförgiftade Eslövsflickan hade en tuff barndom, vilket både hon själv och flera av syskonen berättar om i förhör. Enligt ett av syskonen blev de misshandlade av sin pappa. Vid ett tillfälle ska detta syskon ha tvingats att svälja ättika. Hon berättar även att hon blev bunden.

I förhör berättar syskonet att hen tvingades titta på när pappan gav sig på systern J (Eslövsflickans mamma).

“Han använde sitt skärp att binda mig med. Han satte mig i rummet, för att visa när han gjorde J illa. Varje gång jag bad honom att sluta slå J, så gjorde han det värre för henne”, berättar syskonet.

(Jag bytte ut C mot J för det var bara förvirrande..)

"Mamma beskriver båda föräldrarna som underbara"
https://www.bildtagg.se/bild/xodfo8co1h14mdf84riofab9

Och mamma J säger att hon har svårt med minnet och inte kan minnas att hon blivit utsatt för sexulla övergrepp eller våld som ung. Jag undrar om hon minns att systern blivit det...? Hon minns iaf att pappan hade "ett jäkla humör".

https://gofile.io/d/gWWY7x
Aktbilaga 198 (sidan 228)
Citera
2023-11-23, 13:09
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är meningslöst att döma ut stora skadestånd, om den skadeståndsskyldiga aldrig kommer att vara i stånd att betala sådana summor, och detta är uppenbart. För i så fall måste det bara läggas ut av skattebetalarna via Brottsofferfonden, och kan aldrig drivas in. Det finns många andra hål att stoppa skattepengar i (tyvärr). Satsa hellre mer pengar i kommunerna, så att liknande framtida fall kan stoppas fortare.

Menade nu unge att miljarder är rimligt men jag tycker absolut vi ska ha högre skadestånd i Sverige som BJ betalar ut och sen får kräva av den dömde.
Citera
2023-11-23, 13:12
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Verkligen inte. Ni missuppfattar mig. Givetvis tycker jag det är mycket viktigare att de döms för det ännu grövre. Där litar jag dock på domstolen. Sedan skulle åtminstone grov våldtäkt mot barn ge högre straff än grov misshandel som de står åtalade för i den punkten (inte synnerligen som många verkar tro). Jag tror ju även det finns ett värde med korrekt dömda förövare och att inte benämna våldtäkt som misshandel. Men där har vi olika åsikter. Låt oss ha det.

Vad som annars är vanligt (i media bland annat) är ju fokus på det som brister och inte allt som står rätt till. Det är därför jag pratat så mycket om det. Med den logiken att man inte får lyfta det som är ”mindre allvarligt”, skulle det vara förminskade av media att rapportera om snippadomen, eftersom det inte är ett allvarligt våldtäktsfall. Men anledningen till att det rapporteras om det är att folk tyckt det varit felaktiga beslut.

Men åter till fallet. Hade kunnat argumentera för åtalspunkten olaga frihetsberövande också med tanke på att hon suttit hela dagar inspärrad, men tänker inte ge mig in i den diskussionen här.

Är inte grov misshandel, är synnerligen grov misshandel och har samma straffvärde om inte högre.

Och hur kan du påstå tillit till domstolen när du mfl skrivit om Jo anmälan och ska mejla åklagare mm.
Citera
2023-11-23, 13:14
Medlem
älskar polisens kommentar i förhör med Daniel när daniel påstår att hon alltid varit smal även innan. (men bvc kurvor var normala fram till 5 års ålder )

Kanske är det så att det är de andra barnen som har varit några kg för mkt och Z som varit normal?

Kommer ej ihåg ordagrant, men det var så slående, så mkt daniel klankar ner på stackars Z och hon verkar vara den intelligentaste och normalaste av dem alla....
Citera
2023-11-23, 13:16
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Bra sagt. Slut med föräldradalteriet nu.
Tror också att Sverige är vi uppfödda med att att man inte får på något sätt angripa människor som på olika sätt hamnar utanför mall. Bla fattiga föräldrar. Dessa är det ju synd om och man får inte ha fööööördomar.
Men de flesta får en magkänsla om att här är det ngt som inte står rätt till .Det är inte fördomar att reagera på att ngt verkar konstigt i föräldra- barnkontakten. Det kan vara så tt du har rätt i dina känsla.
Tycker det borde få varningssignaler att blinka när J tydligen varit i missbruk tidigare.
Det måste anmälas på stört. Föräldrar som missbrukat eller har gjort detta måste tyvärr bevisa att de är rena och har ordnat upp sitt liv, mycket mer än det görs nu
Vi måste bort från tanken att alla kan anförtros ett barn hursomhelst och under vilka omständigheter som helst.
Lite mer moralism på området skulle inte skada.

Bra att du tar upp BVC och skola här..
Det går inte bara att skrika på soc, nr soc inte har den fulla insyn som ibland bvc har.

Jag vet att Johan Pehrsson, liberalerna kanske var ute och cyklade när han lade fram ett förslag om att göra bvc obligatoriskt och att man skulle kunna kalla in soc vid uteblivet besök.
Udden var riktad emot föräldrar som vägrar låta barn lära sig svenska.
Men generellt tycker jag inte en sådan lagförändring behöver vara dålig, om den riktar ju sig till alla och inte bara mot språkbrister. Men Pehrsson hade en poäng där han ju menade att det är på bvc som man får koll på barns utveckling.
Nästan alla förändringar innebär ju att man får välja bort något. Allt har baksidor. I detta fall är det att det finns risk för att vissa föräldrar känner sig kränkta. Det väger lätt mot barns säkerhet.
Myndighetsövergrepp kan alltid begås. Vi måste ändå ha myndigheter med rätt att ingripa u enskildas liv,dvs ibland behövs tvång, även om det i viss mån utgör en inskränkning i grundlagar Iom kroppslig autonomi och frihet från övervakning och godtyckliga ingrepp..

Håller helt med BVC ska inte vara frivilligt och BVC, tandvården och förskola/skola ska ha mycket mer skyldigheter när varningsflaggor uppstår.
Normala familjer går till BVC och tandbesök och plockar inte sina barn ur förskolan hur som helst.

Att Z inte varit i skolan på en hel termin och skolan inte anmälde är fruktansvärt.
Att man inte agerar mer när vi har skolplikt. De träffade ju t.o.m. Z och såg hon var ett normalt barn.

Blir så arg.
Citera
2023-11-23, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Håller helt med BVC ska inte vara frivilligt och BVC, tandvården och förskola/skola ska ha mycket mer skyldigheter när varningsflaggor uppstår.
Normala familjer går till BVC och tandbesök och plockar inte sina barn ur förskolan hur som helst.

Att Z inte varit i skolan på en hel termin och skolan inte anmälde är fruktansvärt.
Att man inte agerar mer när vi har skolplikt. De träffade ju t.o.m. Z och såg hon var ett normalt barn.

Blir så arg.

ja det är samhället som svikit henne.

Det borde automatiskt vara anmälan om barnet inte går/ kommer till skolan. Oavsett vad föräldrarna kommer med för bortförklaringar. Men folk bryr sig inte idag. Dom tänker bara på sin lön och när de får vara lediga.
Citera
2023-11-23, 13:22
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
Håller med! Jag har också hela tiden undrat varför inte han får genomgå en P7:a. Någon som vet?

------

Har Daniel några diagnoser?
Lång FUP, som sagt, så jag kan ju ha missat. Jag vet att han fått medicin för depression och ångest. Men något är ju väldigt "off" med honom, med tanke på hur han beskrivs av folk.

(Och SJÄLVKLART är det något fel med tanke på vad han och Jasmine utsatt Z för. Men tänker mer på hans personlighet.)

Vad jag sett i fup verkar det som mamman har adhd, utgår då från att den är utredd av sjukvården men pappan pratar dock inte själv om något sådant, att han har någon diagnos.

Sen är han ju som sagt störd men verkar inte finnas någon diagnos fastställd av sjukvården vad jag sett.
Citera
2023-11-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy

Blir så arg.

sedan kan man ju undra varför det även tar 2 dagar innan polisanmälan gjordes på sjukhuset, (viktig tid för att dokumentera skador tänker jag) dessutom gjordes det av en läkare som inte ens träffade och vårdade flickan, utan han tyckte bara allt lät så konstigt efter de uppgifter han fick från sina kollegor.
Citera
2023-11-23, 13:24
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
ja det är samhället som svikit henne.

Det borde automatiskt vara anmälan om barnet inte går/ kommer till skolan. Oavsett vad föräldrarna kommer med för bortförklaringar. Men folk bryr sig inte idag. Dom tänker bara på sin lön och när de får vara lediga.

Japp och vill inte ha merarbete.
Citera
2023-11-23, 13:26
Medlem
WallabeJoys avatar
Gällande fup ska ni komma ihåg att vissa förhör och vittnen mm är ju bortsorterade och har hamnat i slasken. Allt är ju inte med. Kan varaförhör man inte settrelevans.
Z har väl varit på 20 förhör står det någonstans men tror inte det är 20 förhör som ligger i fupen tex.
Citera
2023-11-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
älskar polisens kommentar i förhör med Daniel när daniel påstår att hon alltid varit smal även innan. (men bvc kurvor var normala fram till 5 års ålder )

Kanske är det så att det är de andra barnen som har varit några kg för mkt och Z som varit normal?

Kommer ej ihåg ordagrant, men det var så slående, så mkt daniel klankar ner på stackars Z och hon verkar vara den intelligentaste och normalaste av dem alla....
För en del av de andra barnen hade bvc och andra vårdinstanser pekat på att de riskerade fetma , klart att man tycker att ett barn är smalt när det har normal vikt om syskon är så pass överviktiga att det pratas om risk att utveckla fetma
Citera
2023-11-23, 13:34
Medlem
HowLongIsNows avatar
På tal om MGMs konton på olika sajter:

I aktbilaga 200 finns mobiltömningarna.
D:s alias finns på sidan 10
J:s alias finns på sidan 52
Intressant att notera att J har två telefonnr varav inget är ansluter till Swish, samt ett konto på en kryptovaluta-sajt, localmonero.co

Det antyder att det finns ännu en telefon med annan nummer för Swish.
Kan det vara äldsta dotterns mobil som använts som ”becknarlur”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in