2023-04-02, 23:34
Medlem
Gul-Ap-Kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
... och att Ukraina är förmögna att slå till närsomhelst, varsomhelst mot vemsomhelst och ingen går säker.
Putin och fikusen Medvedev samt utrikesministern som ser ut som en hund i ansiktet skakar säkert i sina kammare. Ingen av de tre vågar hälsa på soldaterna på fronten så det är tydligt att de är fegisar och skiträdda nu.
Citera
2023-04-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Ska Ukraina, inför hotet om att upphöra som nation, ta särskild hänsyn menar du? Trots att marknadstorg, bostadshus och sjukhus sprängs till grus och vi har en växande lista på bekräftade krigsbrott. Nu är ju den här sprängningen knappast något som Kiev kan lastas för. De följer faktiskt "krigets lagar" och slår inte tillbaka mot civila mål, på ryskt manér.

Egentligen håller jag nog med dig men jag tycker faktiskt att den attackerade parten visat på stort tålamod i det här kriget. Att sprida idén om det är två länder i krig som beter sig lika illa är att agera i Kremls intresse. Nu säger jag inte att du gör det.

Ja, det är är klart Ryssland som den angripande part, vilket de är oavsett vad Ryssland och alla lakejer ljuger om säger. Kommer aldrig glömma hur den där Peskov ljög innan kriget och sa "västmedia kommer att förlora all trovärdighet i flera år framöver när de sprider vidare amerikanska uppgifter att vi ska anfalla".

Jag tycker att Ukraina ska ta den hänsyn som krigets lagar säger, precis som jag tycker att Ryssland ska göra det. Nu vet ju jag att Ryssland skiter i princip i dessa lagar och de tillsammans med de andra stormakterna och supermakten har inte skrivit på alla avtal som små nationer har gjort. Men ett fel för inte ett annat rätt, det kanske låter löjligt och naivt men då får jag väl vara det då.

Sen har jag ganska stor förståelse att krigets lagar ofta bryts i stridens hetta.
Citera
2023-04-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Här ska du se:

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1642571953230757892

Man med glajer och neckbeard. Det är ju möjligt att en kvinna överlämnat priset tidigare, men min tanke är att de uppgifterna ska föra tankarna till den blonda kvinna som söktes för mordet på Daria Dugina.

OK detta är inte samma bild jag såg, detta är helt klart en man. Men endast kända män släpps väl in till föredredraget så detta är en underlig historia. Wagner mot någon annan grupp. Jag tror inte Ukraina på något sätt är inblandad i komplotten.
Citera
2023-04-02, 23:42
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Först mörda en oskyldig ung kvinna för att hon heter Dugin och nu det här terrorattentatet.
But hey we are the good guys!
Dugina* var krigshetsare av rang på samma manér som sin farsa. Talk shit get hit.
Citera
2023-04-02, 23:44
Medlem
Sqrbankens avatar
Under kvällen tagit del av fetknoppens "visdom". Hjärnsubstans var således det sista jag var beredd på efter att på twitter precis, utan adekvata filterinställningar, råkat scrolla förbi lite väl grafiskt material.
Citera
2023-04-02, 23:47
Medlem
Hur går snacket i St Petersburg? Någon här som känner någon som känner … folk på plats?
Citera
2023-04-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Krigets lagar gäller under krig. Ryssland har ju kategoriskt vägrat att förklara krig. Det här är en gråzonskonflikt.

Det är ju vad Ryssland vill folk ska tro isåfall.

Krigets lagar gäller oavsett om det är krig eller inte, räcker med väpnad konflikt mellan två eller flera stater och även i andra fall.

https://www.rodakorset.se/krigets-lagar/aven-krig-har-regler/vad-ar-krigets-lagar/
Citera
Medlem
Morgonrodnads avatar
Vill bara påminna alla som redan pekat ut en eller annan förövare att vi fortfarande inte har någon officiell och än mindre ingen trovärdig källa på att detta var en bomb och inte t.ex. en gasolycka.
Citera
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ja, det är är klart Ryssland som den angripande part, vilket de är oavsett vad Ryssland och alla lakejer ljuger om säger. Kommer aldrig glömma hur den där Peskov ljög innan kriget och sa "västmedia kommer att förlora all trovärdighet i flera år framöver när de sprider vidare amerikanska uppgifter att vi ska anfalla".

Jag tycker att Ukraina ska ta den hänsyn som krigets lagar säger, precis som jag tycker att Ryssland ska göra det. Nu vet ju jag att Ryssland skiter i princip i dessa lagar och de tillsammans med de andra stormakterna och supermakten har inte skrivit på alla avtal som små nationer har gjort. Men ett fel för inte ett annat rätt, det kanske låter löjligt och naivt men då får jag väl vara det då.

Sen har jag ganska stor förståelse att krigets lagar ofta bryts i stridens hetta.

Jag vet inte... Jag tycker det är magstarkt om vi har en situation där vad vi trodde var världens näst största krigsmakt ger sig på en liten granne på ett grovt sätt och om vi som betraktar det skulle sitta med ett protokoll som definierade hur Ukraina får försvara sig. Trots det enorma brott som den här invasionen är redan från dag ett. Inför hotet om att bli utraderat som land helgar ändamålet medlen kan jag tycka. Inom någon form av gränser såklart.

I praktiken har Ukraina följt ett sådant protokoll. Eller kan du visa på bekräftade brott mot "krigets lagar" som Ukraina har gjort sig skyldigt till? Jag skulle gärna se att Ukraina slår mot till exempel energiförsörjning inne i Ryssland, om de ansåg att de gynnande dem. Det vore knappast ett brott mot några krigslagar men inte ens det ser vi från Ukraina. De håller sig till militära mål enligt en strikt definition och ska ha stor respekt för det
Citera
2023-04-02, 23:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Svårt för ryssarna och deras anhängare att få till ett bra spinn på det här. Att skylla på att det var Ukraina som ligger bakom ger ju intrycket att ryssarna inte ens klarar av att skydda prominenta krigshetsare på hemmaplan och att Ukraina är förmögna att slå till närsomhelst, varsomhelst mot vemsomhelst och ingen går säker.

Spelar kanske inte så stor roll för de styrande vem som gjort det, de kommer nog säga att de som utförde dådet var betalda av Ukraina, USA, NATO (eller möjligen kanske EU?) oavsett vilket. Frågan är nog snarare vem de kommer välja av ovanstående.
Citera
2023-04-02, 23:54
Medlem
Smaka-migs avatar
Finns klipp på kvinnan när hon går in med en förpackning innehållandes av statyn och ska tydligen suttit inne i lokalen. Så hon var där när det sprängdes eller gick strax innan det small?
Senast redigerad av Smaka-mig 2023-04-02 kl. 23:57.
Citera
2023-04-03, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Oj. När min sida för fram sånt där brukar vi kallas för foliehattar. Men om FSB ligger bakom så kan inte Ukrainafans vara särskilt smarta som tokhyllar dådet.

Varför inte?

Ju mer inre stridigheter och rädsla inom dom ryska leden, desto bättre. För alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in