2023-04-01, 21:41
Medlem
Kottkompotts avatar
Har en Akai MPK61 som har tjänat troget, men efter att den stod ett tag och blev dammig mellan flyttarna så är det en tangent som är död.
Många på nätet föreslår att det kan ha blivit damm på kontakterna under tangenten, så jag tänkte ta och skruva isär den och rengöra med topps.

Men gällande rengöringsmedel, bör man ta vatten, koncentrerad T-röd, eller en utspädd blandning, och gnida försiktigt med tops?
Kommer så klart låta den stå och torka ordentligt först, med en duk över så att den inte blir dammig igen.
Eller bör jag använda något annat blött medel vid rengöring?
Har annars lite billig skärmrengöring från netonnet kvar (som funkar lite sådär, men nästan okej iallafall), men ser ingen innehållsförteckning. Kan den vara att föredra?
Citera
2023-04-01, 21:48
Medlem
Gridiots avatar
Av alternativen du nämner är tröd bäst. Aldra bäst är Isopropanol.

Oavsätt låt det torka väl innan du sätter i ström. Jag har kört tangentbord i diskmaskin och även handiskat med borste. Bägge funkat bra.

Skadan uppstår om fukt finns kvar när du ansluter till strömkälla, det blir kortslutning. Är det tort sker ingenting. Därför är t_röd bra då det dunstar mycket snabbare.

Allt gött
Citera
2023-04-01, 21:58
Medlem
Livssynslurks avatar
Låter som ett bra alternativ med t-röd.
Annars så brukar det vara bra med först tryck-luft.
Citera
2023-04-02, 00:15
Medlem
Kottkompotts avatar
Använde koncentrerad T-röd.
Men jag fuckade tydligen upp rätt rejält.

Förut var en, eller kanske två tangenter lite kassa. Minns nu att tangenten inte var helt död, utan funkade om man tryckte in den hårdare/fortare än vanligt.

Nu är typ en fjärdedel av tangenterna likadana, fastän jag var ytterst försiktig med topsen och lät torka ordentligt först.
Känns som att det är lika bra att slänga skiten, även om det är synd då det är en fin keyboard annars...
Citera
2023-04-02, 00:28
Medlem
Ankan-mannens avatar
Isopropanol- ISO propanol- isopropylalkohol- IPA (flera namn) är säkrast, det är alkoholen med störst molekyler, andra som kemisk ren bensin, aceton tränger gärna in i porösa material. T-sprit är en blandning med olika delar, olika tillverkare har olika proportioner på ämnena så man kan inte veta vad man får.

Men späd gärna ut isopropanolen med lite vatten, den kan få svårt att svälja det den löser upp annars.

Vanlig tvållösning flytande tvål spädd i vatten kan fungera. Fungerar inte bara på hud.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2023-04-02 kl. 00:31.
Citera
2023-04-02, 01:41
Medlem
PartyPittochPungs avatar
Skänk mig en liten slant
jag har satt allt i pant
renat är för dyrt för mig
men man måste berusa sig
helan kommer halva går
lycklig den som något får
ååå T-dojja!

Nej, men isopropanol är oslagbart!
Citera
2023-04-02, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Men späd gärna ut isopropanolen med lite vatten, den kan få svårt att svälja det den löser upp annars.

Det här var intressant. Förstår jag det rätt som att om man tvättar något med koncentrerad t-röd så är det svårare att få upp smutsen som lösts upp men om man blandar ut med lite vatten fångas smutsen upp lättare?
Citera
2023-04-02, 02:59
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det här var intressant. Förstår jag det rätt som att om man tvättar något med koncentrerad t-röd så är det svårare att få upp smutsen som lösts upp men om man blandar ut med lite vatten fångas smutsen upp lättare?
Ja så är det nog i många fall, vatten är ett lösningsmedel i sig, men behöver turbo, ex. v. med diskmedel i vatten, diskmedlet fångar ingen smuts utan det gör vattnet. T sprit fungerar ofta bra på smuts men kan bli för starkt, på plast fungerar det om man får bort smutsen direkt, men gnor man för länge så vill smutsen bränna in i plasten (gäller inte all plast, T sprit leveras i plastflaskor, den plasten tål det).
Citera
2023-04-02, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Ja så är det nog i många fall, vatten är ett lösningsmedel i sig, men behöver turbo, ex. v. med diskmedel i vatten, diskmedlet fångar ingen smuts utan det gör vattnet. T sprit fungerar ofta bra på smuts men kan bli för starkt, på plast fungerar det om man får bort smutsen direkt, men gnor man för länge så vill smutsen bränna in i plasten (gäller inte all plast, T sprit leveras i plastflaskor, den plasten tål det).

Det här var intressant, jag tvättar ofta lite allt möjligt med t-röd, inte bara plast och många gånger upplever jag att man torkar och torkar men det ändå är en tunn hinna av utsmetad smuts kvar.

Stort tack för svaret! Kommer testa att blanda i lite vatten nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in