2023-04-01, 13:36
Medlem
Sneestekts avatar
Hej,

har en Mercedes C220, w204, från 2011 där det börjat komma bubblande ljud från tanken. Varit så ett tag, inte påverkat under körning förutom att det är irriterande.

Bilen har stått rätt mycket still senaste året, så tänkte att jag skulle ut och rasta den idag. När jag låg i cirka 170km/h så slutade den svara på gaspådrag och motorlampan tändes. Saktade ner och vände om och rullade hemåt i ca 100km/h. Då fungerade den precis som vanligt.

Kan det vara dieselpumpen som spökar för mig? Dieslen är inte gammal, tankade upp den förra månaden.

Finns det någon som har en aning om vad det kan bero på?

Mvh
Citera
2023-04-01, 13:41
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sneestekt
Hej,

har en Mercedes C220, w204, från 2011 där det börjat komma bubblande ljud från tanken. Varit så ett tag, inte påverkat under körning förutom att det är irriterande.

Bilen har stått rätt mycket still senaste året, så tänkte att jag skulle ut och rasta den idag. När jag låg i cirka 170km/h så slutade den svara på gaspådrag och motorlampan tändes. Saktade ner och vände om och rullade hemåt i ca 100km/h. Då fungerade den precis som vanligt.

Kan det vara dieselpumpen som spökar för mig? Dieslen är inte gammal, tankade upp den förra månaden.

Mvh

Det bubblande ljudet från tanken kan vara ett tecken på att bränslepumpen är på väg att gå sönder, vilket kan orsaka problem med bränsletillförseln till motorn och leda till att motorn stannar eller tappar kraft.

Symptomen du beskriver med att motorn slutade svara på gaspådrag och att motorlampan tändes kan också vara relaterade till bränslepumpen eller bränslesystemet. Det kan vara värt att kontrollera bränslefiltret och bränslepumpen för att se om det finns några tecken på skador eller blockeringar.

Det kan också finnas andra orsaker till problemen med motorn, såsom en elektrisk störning eller problem med insugnings- eller avgassystemet. Om problemet återkommer, skulle jag rekommendera att du tar din bil till en kvalificerad verkstad för en noggrannare diagnostisering och reparation.
Citera
2023-04-01, 15:14
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Hej,

Mvh

Det du beskriver är dieselpumpen. Kan antingen vara slut eller så finns det luft som blockerar bränsletillförseln.
Citera
2023-04-02, 08:51
Medlem
Sneestekts avatar
Tack för svar.

Kollade lite på youtube hur man byter pump, verkar som det finns två pumpar på w204 då tanken har en "ojämn" form, dvs att den vänstra pumpen pumpar diesel till högersidan av tanken där den riktiga pumpen sitter. Skulle kunna vara någon av dem då kanske.

Även funderat på precis som nämndes att det kan vara någon slang som är täppt eller liknande.

Ska se om jag kan skruva bort pumpen själv och kolla och se om jag kan se något. Lär väl kosta multum att lämna in den på verkstad..
Citera
2023-04-03, 22:52
Medlem
Citat:
Hej,

Mvh

Bubblar den under körning? Hur långt har den gått?
Är det en bil du haft länge och är det nå reparationer gjort nyligt på den?
Svårt att vara hundra men tror inte det är soppa pumpen som gett motorlampan, vanligare med ladd eller difftrycksensor, har du möjlighet att läsa felkoder?
Återkom gärna med felkoderna så är det enklare att hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in