2023-03-31, 16:34
Medlem
Har gjort detta "bröd" några gånger nu och gillar det skarpt. Populariserades av restaurang Kong Hans i Köpenhamn och kallas "nordic stone age bread" på internet.
Såhär gör jag:

Jag blandar 2 dl solrosfrön, 3 dl valnötter och/eller pekannötter, 1 dl cashewnötter, 1 dl linfrön, 2 dl mandlar, 1/2 dl chiafrön, 1 tsk salt, lite mindre än 1 dl olivolja och 5 ägg i en avlång form med bakpapper och sedan bakar jag det 70 minuter i ugnen på 160 grader.
Det verkar svårt att misslyckas med det så länge man använder ägg och linfrön/chiafrön för att hålla ihop brödet. Ibland häller jag i för mycket olja, men det är inget problem, då häller man bara av det som blir över efter bakning och låter brödet torka på ett hushållspapper.
Krossar man nötterna/fröna så kan brödet härskna, så häll ner dem precis som de är.
Förvarar brödet i kylskåpet och äter det med antingen jordnötssmör, fårost och sallad eller avocado.
Bild: https://bayimg.com/3ce245e20dbd2527a...14d9142d81.jpg
Citera
2023-03-31, 16:36
Medlem
HVIT.s avatar
Ser saftigt och gott ut.
Citera
2023-03-31, 16:37
Medlem
spermaoffrets avatar
För att kallas stenåldersbröd låter det extremt resursrikt och göttigt.

Lyx!
Citera
2023-03-31, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
För att kallas stenåldersbröd låter det extremt resursrikt och göttigt.

Lyx!

Ja, namnet är kanske lite missvisande. Var misstänksam i början och tänkte att det skulle vara torrt och tråkigt, men det är riktigt saftigt och håller utan problem i en vecka.

Kostnaden är väl "lite högre" än ett vanligt bröd, men några skivor är en hel middag så jag tycker ändå det är värt pengarna. Sett till näringsinnehållet är det nog svårslaget... Brukar köpa nötter på lösvikt i naturgodis-hyllan, så kan man få dem för ett hyfsat pris.
Senast redigerad av Realiserad 2023-03-31 kl. 16:48.
Citera
2023-03-31, 16:53
Medlem
Vad är själva definitionen av "stenåldersbröd"?
Varför har du det i kylen?
Citera
2023-03-31, 16:55
Medlem
Firestarter123s avatar
Svårt tro man använde olivolja på stenåldern? Definitivt inte ägg heller.
Citera
2023-03-31, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är själva definitionen av "stenåldersbröd"?
Varför har du det i kylen?

Det är vad jag förstår, en modern tolkning av paleo (stenålderskost), som Restaurang Kong Hans experimenterade med. De kallade brödet för "stenalderbrød", vilket översatt till svenska blir "stenåldersbröd".

Eftersom det innehåller ugnskokta ägg så tänker jag att det inte är så lyckat att ha det i rumstemperatur i alla fall. Undrar du om det går att frysa? Det har jag inte testat.
Citera
2023-03-31, 19:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Ser mycket gott ut, fast varken "stenålder" eller "bröd" ... så ett bättre namn vore på sin plats. Nötväcka?
Citera
2023-04-01, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Det är vad jag förstår, en modern tolkning av paleo (stenålderskost), som Restaurang Kong Hans experimenterade med. De kallade brödet för "stenalderbrød", vilket översatt till svenska blir "stenåldersbröd".

Eftersom det innehåller ugnskokta ägg så tänker jag att det inte är så lyckat att ha det i rumstemperatur i alla fall. Undrar du om det går att frysa? Det har jag inte testat.

Jag tror nog frysen är ett bättre alternativ.
Har du testat att jämföra med ett bröd som legat i en påse framme i rumstemperatur jämfört med kylen?
Citera
2023-04-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag tror nog frysen är ett bättre alternativ.
Har du testat att jämföra med ett bröd som legat i en påse framme i rumstemperatur jämfört med kylen?

Nope, men tänkte ta med mig ett bröd nu i påsk och har inte tillgång till kyl, så om det blir konstigt så återkommer jag.
Och ja, frysen är såklart bäst för långtidsförvaring. Men äter upp det på tre eller fyra dagar, så onödigt att frysa emellan!
Citera
2023-04-01, 18:58
Medlem
Lite fler bilder från dagens bak som visar ingredienser, "deg" och slutresultat efter bakning.

https://ibb.co/album/stKgMP
OBS! Glömde salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in