Citat:
Ursprungligen postat av
NewInGothenburg
Vi har nog olika uppfattning om både feminism och antifeminism.
Min uppfattning är att feminismens första två vågor var bra, men att den nuvarande formen är skev och bygger på felaktiga antaganden. Antifeminism enl. min uppfattning är motstånd mot detta, vilket är helt sunt. Man skall vara juste mot alla människor.
De "fina" män du säger som har högt bodycount kan nog vara lite luriga skall du se. Många kvinnor faller dessvärre för det där lureriet. Om de var så moraliska skulle de inte ligga med massvis med kvinnor. Det där är en tröttsam klassiker. Män som är "behagliga", men svin. Känns bra, men beter sig illa. Kvinnor fattar inte det tyvärr. Jo vissa. Vissa genomskådar det.
Tror inte vi kommer längre eftersom vi inte förstår orden feminism eller antifeminism på samma sätt. Vi är dessutom off-topic.
Svaret på min fråga är det självklara att befolkningen inte går att dela upp i feminister och incels.
Nja, mina manliga polare med höga bodycount har fått detta pga. att de nu är kring 40-55 år. De har inte (medvetet) sårat kvinnor/varit "luriga". De har bara haft lätt att få kvinnor från ung ålder. Och är nu alltså mellan 40-55 år. Klart de därmed har hunnit med en och annan dam i sina liv, i synnerhet när de varit singlar i många år.
Om du ser vad vissa skriver i dessa trådar, så ser du antifeminism: de vill ta bort rösträtten för kvinnor, de vill ta bort mänskliga rättigheter för kvinnor, göra kvinnor livegna, de ser kvinnor som barn som behöver tas om hand och inte klarar sig själva osv. Listan kan göras lång. Dvs. antifeministerna anser
inte som du, att 1:a och 2:a vägens feminism var bra. De anser att al feminism är av ondo och att kvinnor ska vara underdåniga mannen. Där har du alltså antifeministerna.
Du kan lika gärna kalla dig feminist, eftersom du gillar 1:a och 2:a vågens feminism. man kan vara feminist utan att gilla allt som feminismen står för. Precis som man kan vara moderat, utan att stå för allt som moderaterna gör. Men grundtanken måste ändå finnas där. Feminismens grundtanke är ju i princip att kvinnor ska ha mänskliga rättigheter, precis som vilka människor som helst. Och ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter som män: socialt, politiskt och ekonomiskt.