• 1
  • 2
2023-03-31, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VevandeManick
Livet är hela tiden under förändring. För varje svar öppnas det upp fler frågor. Att tro att man är fullärd vid 28 är helt bisarrt… Du blir aldrig fullärd TS
Exakt...varför tror man ens nått annat...jätteskillnad på min inställning till livet nu som 66 än när jag var 25 tex...men en kille på 25 fattar inte detta... nya kunskaper kommer hela tiden å det går inte att jämföra med 50 år tillbaka i tiden...
Citera
2023-03-31, 14:17
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Och om detta skulle vara sant - gör det då nåt, plågar det dig, varför ens bry sig?..

Hmm. Vilken konstig fråga. Uppenbarligen för samma anledning att du bryr dig? Tänkte på det? Och ja, det plågar mig lite att filosofer har i princip sagt allt som finns att säga och inte lämnat mycket till oss som vill bli lika stora. Visst kan vi anpassa kunskapen till världen runt oss och komma då ut med "färskare" budskap men i grund och botten kommer det vara samma budskap "i ny klädsel" bara.
Citera
2023-03-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du har missat att filosofin är vetenskapens moder...

Även om de antika filosofernas ord fortfarande är legitima betyder inte det att du förstått vad de säger vid 28-års ålder. Begreppen kommer betyda något annat när du blir äldre.

Jo du har väl rätt antar jag. Men filosofi känns ändå lite flummigt tycker jag. Vad skulle filosoferna kunna bidra med rent konkret för mänskligheten som inte vetenskapen kan göra bättre?
Citera
2023-03-31, 16:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jo du har väl rätt antar jag. Men filosofi känns ändå lite flummigt tycker jag. Vad skulle filosoferna kunna bidra med rent konkret för mänskligheten som inte vetenskapen kan göra bättre?
Du missar att vetenskapen inte skulle finnas utan filosofins frågor.
Citera
2023-03-31, 16:24
Jag tror att vi på många sätt lever på stenåldern. Så enligt mig finns det mycket att upptäcka. Framförallt i sig själv och andra.
Citera
2023-03-31, 17:27
Medlem
Citat:
Du missar att vetenskapen inte skulle finnas utan filosofins frågor.

Ja där bidrog filosoferna verkligen och gjorde ett bra jobb. Nu däremot när vetenskapen finns så är frågan vad filosoferna ska göra
Citera
2023-03-31, 20:55
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja där bidrog filosoferna verkligen och gjorde ett bra jobb. Nu däremot när vetenskapen finns så är frågan vad filosoferna ska göra
Kan vetenskapen besvara frågor såsom om universum alltid funnits och är rymden oändlig? Om inte vad finns bortom rymden och vad fanns innan?
Citera
2023-03-31, 21:36
Medlem
Citat:
Kan vetenskapen besvara frågor såsom om universum alltid funnits och är rymden oändlig? Om inte vad finns bortom rymden och vad fanns innan?

Det där är ju väldigt intressanta frågor. Jag hoppas att vetenskapen och filosofin kan samarbeta för att finna svar. Det hade faktiskt varit grymt spännande att få läsa facit på dessa frågor någon skön dag lagom till morgonkaffet.
Citera
2023-03-31, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag tänker på detta ibland varje gång jag hör någon försöker låta intressant och ger sina åsikter om hur livet bör levas osv. Jag tror inte att det finns mycket att upptäcka rent kunskapsmässigt efter att man fyllt typ 28.

Det som dom allra flesta filosofer och tänkare har sagt genom tusentals år stämmer fortfarande och det är att livet är någorlunda svårt men värt kampen och att livet är vad du gör det till och att man måste ha ett högre mål att arbeta emot för att känna någon mening och - viktigast av allt - att dom allra flesta inte ens kan förstå detta eller acceptera att detta är vad livet handlar om utan istället leva för att jobba, skaffa några ungar och ha det f.ö soft.

Dom senaste årtionden har det kanske blivit lite bättre då även vanligt folk har börjat ha råd med att köpa fika til fredagsmyset, en bil och åka till Grekland en gång per år tack vare tänkarnas tänkande genom tiderna. Är detta den bästa förklaringen till lovet någonsin eller har jag missat några viktiga punkter?

Förstår jag dig rätt om du tycker att det är mer meningsfullt att ha råd med fika till fredagsmyset än att bilda familj och jobba?
Citera
2023-04-03, 09:32
Medlem
Kottkompotts avatar
Att man tror att allt som är värt att upptäcka redan är upptäckt tyder på att man antingen inte levt så länge, eller att man heter Lord Kelvin och låtit lordskapet stiga en åt huvudet.

Även om vi skulle utgå från att allt som finns att säga redan är sagt, så är det inte slutgiltigt avgjort och stadigfäst vad som är sant och rättrådigt.
Det finns mycket starka indikationer på vad det skulle vara, men man får nog lov att erkänna att vi fortfarande är i en sorts överläggningsprocess som civilisation sett.
Alla är inte riktigt överens om vad som är vettigt göramål än.

Hela tanken på att allt som är värt att säga redan är sagt påminner om när barn och barnsliga personer går runt och ojar sig över att de har tråkigt.
När man sedan utan vidare bekymmer kan rada upp 20 förslag för dem att pyssla med så svarar de "nää-äh, de e inte kuuul".
Citera
2023-04-03, 09:54
Medlem
a-mortals avatar
Du glömde länka sidan där du definierat/skapat alla ord som behövs för att beskriva allt och sagt de resterande koncepten som ingen tänkt på tidigare. Finns säkert massa sett att se som ingen kommit på ännu.
Citera
2023-04-03, 13:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag tror inte att det finns mycket att upptäcka rent kunskapsmässigt efter att man fyllt typ 28.

Den där har man ju hört i alla fall.

Har du upptäckt Dunning Kruger än då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här