2024-06-03, 14:07
Medlem
F*N vad trött man blir på det där landet. De vill ju faktisk ha han som president så vem bryr sig?

Ingen av dessa två kandidater är särskilt bra, skrämmande att 🇺🇸 inte kan få fram någon bättre.
Citera
2024-06-03, 14:12
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Mycket snömos, men du svarade inte på frågan. Tycker du att han inte har gjort sig skyldig till de brotts som han anklagats för? Eller tycker du att han står ovanför lagen för att han är Donald Trump?

Jag tycker att lagen ska vara blind och att domare och jury skall vara opartiska. Jag kan ingenting om bokföring och kan inte uttala mig om brått har begåtts eller ej.
Citera
2024-06-03, 14:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
DU hoppar in i en diskussion där man sade hitler skrev mein kampf i fängelset.
Och sen sade de kanske donalds gör samma om hen hamnar i fängelset.
Och då säger hen redan skrivit boken, men nej, hen satt inte i fängelse är svaret.
Och sen hur inbillar du dig den boken är motsvarande mein kampf?
Boken innehåller Trumps politiska visioner.

De mer biografiska aspekterna av MK har funnit sin motsvarighet i andra böcker av Trump.

Han har inte nog med material att skriva om för att skriva något politiska manifest (om han nu inte bara mest ska upprepa saker han redan skrivit).
Citera
2024-06-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBurek
Jag tycker att lagen ska vara blind och att domare och jury skall vara opartiska. Jag kan ingenting om bokföring och kan inte uttala mig om brått har begåtts eller ej.

Om du inte kan uttala dig så bör du vara öppen för alternativet att han mycket väl kan ha gjort sig skyldig till brott?

Då handlar det om bevis. Juryn här har bedömt att han är skyldig, då är det också rimligt att han döms.
Om det saknas bevis är det orimligt att han döms, då ska han frias.

Juryn ÄR opartisk, det är hela grundprincipen. Domaren utdömer påföljd, men avgör inte skuldfrågan.
Citera
2024-06-03, 14:23
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Nej det är korrupt punkt och slut. Min poäng är att om denna kangaroo-court hade pågått i t.ex. Ryssland eller Turkiet så hade det rapporterats om hur mycket detta bevisar att landet är korrupt och att regimen styr över rättsväsendet. Eftersom att det är i ett väst-land och för att det är Trumpen så anses det vara rumsrent och helt legitimt.

Opinionen är helt tudelad vad gäller det. Sympatiserar man med Trump eller åtminstone är kritisk mot det socialliberala etablissemanget så ser man detta som korrumperat, annars inte.
Citera
2024-06-03, 14:30
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Det är ju helt uppenbart är det är "den djupa staten" som håller på och skiter ner sig för att Trump går mot seger igen. De kan inte besegra Trump i valet så de försöker att göra honom illegitim igenom s.k. "lawfare". Tom. Folk som ogillar Trump har ju gått ut och sagt att denna rättegång är ett skämt, precis likt den förra om hur han övervärderade sina projekt...

Jag menar att det är en partisk domare som har donerat pengar till "never Trump", är tillsatt av Open Society och har varit start partisk med en starkt partisk jury. Det blir nog ganska enkelt att vifta bort domen med "mistrial".

För det första är den svenska översättningen av "Deep State" helt fel.

Deep State -> "Djupt förvirringstillstånd"

Hen förlorar uppfattningen om tid och rum och kan ibland se eller höra saker som inte är verkliga.

Du och Trump sprider osanningar om Amerikas fiender. Eller som Trump sade för någon dag sen:

"Russia and China are not the enemies. Its within"

Trumpfolket spinner på detta narrativ vilket ökar risken för inbördeskrig, Inte inbördekrig i Ryssland eller Kina, utan ett inbördeskrig i USA.

Hur man hanterar en femtekollonnare på denna nivå i en juridisk stat är inte helt lätt. Men självklart använder man det högsta straffet om man får chansen och inte vill ha inbördeskrig.

Du hörde rätt, Trump kommer dömas till fängelse.
Citera
2024-06-03, 14:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Boken innehåller Trumps politiska visioner.

De mer biografiska aspekterna av MK har funnit sin motsvarighet i andra böcker av Trump.

Han har inte nog med material att skriva om för att skriva något politiska manifest (om han nu inte bara mest ska upprepa saker han redan skrivit).
donalds satt ej i fängelse under den tiden, men den möjligheten finns denna gång och finslipa om donalds har turen att få fängelse.
Citera
2024-06-03, 14:35
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ja, det känns som en rimlig påföljd. Det blir sannolikt för politiskt laddat om han sätts i fängelse, även om han bevisligen gjort sig skyldig till 34 olika brott.

Ska bli intressant att se om HD tillåter honom att ställa upp i valet, eller om Nikki Haley får rycka in i sista stund. Hade antagligen varit det bästa för USA att få in en någorlunda klassisk republikan och bli av med både det oranga psykfallet och den demente gubben en gång för alla.

Han kan ställa upp osv men han kan inte rösta i vissa stater
Citera
2024-06-03, 14:45
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Om du inte kan uttala dig så bör du vara öppen för alternativet att han mycket väl kan ha gjort sig skyldig till brott?

Då handlar det om bevis. Juryn här har bedömt att han är skyldig, då är det också rimligt att han döms.
Om det saknas bevis är det orimligt att han döms, då ska han frias.

Juryn ÄR opartisk, det är hela grundprincipen. Domaren utdömer påföljd, men avgör inte skuldfrågan.

Jo men magkänslan är ju att detta är en häxjakt på Trump av en domare i ett distrikt som starkt ogillar Trump. Jag är inte någon expert på varken lag eller bokföring men har bott tillräckligt länge i USA för att veta att högprofilerade mål som detta oftast flyttas ut ur partiska distrikt för att den annars är enkelt för den anklagade att kräva att målet tas om pga. "mistrial". Det är inte givet öht. att juryn är opartisk.

I detta fallet verkar det solklart att domaren är en aktivist och att juryn kommer från en plats där folk är väldigt osympatiska mot Trump. Vidare känns det som om att detta är tämligen vanligt och att man jagar Trump just för att han är Trump. Hade allt detta skett innan de försökte få Trump dömd för bokföringsbrott för att han gjorde vad precis alla som byggentreprenörer gör så hade man väl kunnat vara mer generös men nu tycker jag att det är uppenbart att demokraterna håller på att skita ner sig för att Trump går mot seger och de försöker använda sig av domstolen likt den bananrepublik som USA är.
Citera
2024-06-03, 14:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
donalds satt ej i fängelse under den tiden, men den möjligheten finns denna gång och finslipa om donalds har turen att få fängelse.
Jag vet att han inte satt i fängelse då.

Min poäng var att han redan skrivit sin motsvarighet av det som MK innehöll.

Han kan alltså inte gärna skriva den om han nu hamnar i fängelse, eftersom han redan skrivit den.

Förstår du vad jag menar nu?
Citera
2024-06-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Han kan ställa upp osv men han kan inte rösta i vissa stater

Va?
Citera
2024-06-03, 14:55
Medlem
flashmaners avatar