• 1
  • 2
2023-03-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Såg denna idag,
https://www.youtube.com/watch?v=yLDHq5lB_rg
Kan det verkligen stämma att det bara skilde 29kr på 1000kr kassen mellan Ica och Lidl på samma varor,
Lidl vann ju de flesta varor stort, men ändå bara 29kr till slut, vad missar jag,
Kan dock säga att många av varorna handlar jag sällan på Lidl ,men ändå
Kanske lagt den fel, men finns säkert andra trådar den passar in på men det handlar ju ändå om privatekonomin så testar här !
Vad anses om den undersökningen?
Rätt kass jämförelse. Både ost och smör var ju på veckans kampanjpris på ICA. Ska man jämföra får man ju jämföra ordinarie pris. Sen var vissa av produkterna han jämförde ganska olika och då kan det förstås skilja mycket i pris.

Jag testade att göra en liknande jämförelse mellan de butiker jag har hyggligt nära till (max drygt 3 km): ICA Maxi, Stora Coop, Citygross och Willys. Har även ett par Lidl-butiker inom det avståndet men de har inga priser online så pallade inte kolla dem. Men det skiljde bara drygt en tia mellan ICA, Coop och Citygross (ICA billigast, Citygross dyrast av de tre). Willys var sen ca 30 kr billigare än ICA och klart billigast på flest antal varor, om än oftast bara med en eller ett par kronor. Då jämförde jag tjugotalet blandade varor för ungefär tusen kronor totalt. Samma produkt/märke eller samma "klass" på varan (svensk köttfärs, samma sorts päron "klass 1" etc.) och bara ordinarie pris.

Så ganska liten skillnad och är ett par varor på kampanj av det man ska handla kan det lätt kasta om ordningen på vilken butik som är billigast och dyrast. Och det är väl just den största besparingen man kan göra, dvs kolla kampanjpriser och bunkra upp så man klarar sig till det blir kampanj nästa gång. Smör, ost m.m. återkommer ju på nedsatt pris regelbundet.
Citera
2023-03-31, 20:26
Medlem
Enok1Halvars avatar
Man kan ju göra vilken jämförelse som man vill, ex välj dom billigaste varorna du kan hitta på LIDL jämför sedan samma typ av vara med ICA/COOP och ICA har inte en chans
ex, välj ICA:s smör välj Lidls smör mm och det kommer skilja rejält vill jag påstå,kanske inte på alla varor men men,sedan en annan fråga , Varför har Icas egna varor ökat extremt mycket, borde inte deras leverantörer hålla lägre pris,exempel brukade köpa deras Ica Basic ketchup för knappa 11kr /för ett kilo
idag över 20 kr
Och varför har inte charken ökat?
i princip samma priser som i höstas, iallafall dom varor jag köper som Salami, Ostar, Kycklingvingar mm
Citera
2023-03-31, 20:58
Medlem
godboys avatar
Såna där prisjämförelser haltar ofta. Nu har jag inte kollat på videon som länkas i tråden men det blir gärna lite galet.

Lidl har en hel del bra grejer som deras glass och sylt mm. Det är väldigt synd att de inte har ett bättre utbud än vad de har och jag tycker att de blivit allt för lika de övriga butikerna. För 10-15 år sen så var de lite mer udda och hade lite mer kul grejer.

När det gäller svensk detaljhandel så är ju konkurrensen skrattretande dålig, de stora kedjorna håller varandra om ryggen och Sverige skulle må bra av att få in fler aktörer på marknaden.
Citera
2023-04-01, 07:14
Medlem
Jag var på Lidl igår och handlade. De har sänkt priserna på jättemånga varor: blodpudding 9kr
Köttfärs 60kr osv osv.

Detta stöder min tes att de höga matpriserna har ingenting med ökade priser baserat på tillg/efterfråg. Att göra. Prisökningarna beror på och är ren girighet.

Oljepriserna för transport ligger på all time low. Varför höjs räntan? Sänk räntan omedelbart till 1,5%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in