Citat:
Rätt kass jämförelse. Både ost och smör var ju på veckans kampanjpris på ICA. Ska man jämföra får man ju jämföra ordinarie pris. Sen var vissa av produkterna han jämförde ganska olika och då kan det förstås skilja mycket i pris.Såg denna idag,
https://www.youtube.com/watch?v=yLDHq5lB_rg
Kan det verkligen stämma att det bara skilde 29kr på 1000kr kassen mellan Ica och Lidl på samma varor,
Lidl vann ju de flesta varor stort, men ändå bara 29kr till slut, vad missar jag,
Kan dock säga att många av varorna handlar jag sällan på Lidl ,men ändå
Kanske lagt den fel, men finns säkert andra trådar den passar in på men det handlar ju ändå om privatekonomin så testar här !
Vad anses om den undersökningen?
https://www.youtube.com/watch?v=yLDHq5lB_rg
Kan det verkligen stämma att det bara skilde 29kr på 1000kr kassen mellan Ica och Lidl på samma varor,
Lidl vann ju de flesta varor stort, men ändå bara 29kr till slut, vad missar jag,
Kan dock säga att många av varorna handlar jag sällan på Lidl ,men ändå
Kanske lagt den fel, men finns säkert andra trådar den passar in på men det handlar ju ändå om privatekonomin så testar här !
Vad anses om den undersökningen?
Jag testade att göra en liknande jämförelse mellan de butiker jag har hyggligt nära till (max drygt 3 km): ICA Maxi, Stora Coop, Citygross och Willys. Har även ett par Lidl-butiker inom det avståndet men de har inga priser online så pallade inte kolla dem. Men det skiljde bara drygt en tia mellan ICA, Coop och Citygross (ICA billigast, Citygross dyrast av de tre). Willys var sen ca 30 kr billigare än ICA och klart billigast på flest antal varor, om än oftast bara med en eller ett par kronor. Då jämförde jag tjugotalet blandade varor för ungefär tusen kronor totalt. Samma produkt/märke eller samma "klass" på varan (svensk köttfärs, samma sorts päron "klass 1" etc.) och bara ordinarie pris.
Så ganska liten skillnad och är ett par varor på kampanj av det man ska handla kan det lätt kasta om ordningen på vilken butik som är billigast och dyrast. Och det är väl just den största besparingen man kan göra, dvs kolla kampanjpriser och bunkra upp så man klarar sig till det blir kampanj nästa gång. Smör, ost m.m. återkommer ju på nedsatt pris regelbundet.