Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Varför ska du ta ut flera lånelöften? Handlar det om att se var du kan maxa lånebeloppet?
Annars räcker det ju med ett enda lånelöfte och sen när det väl är dags kollar du mer flera banker för att få en bra ränta?
Exakt så de flesta gör, ja. Sista ränteförhandligen sker senare i processen. Sedan gör nog många så att de skaffar lånelöftet genom sin vanliga bank men så fort affären är i hamn och allt klart så börjar de förhandla och shoppa runt efter bättre ränta.
Sedan tycker jag bankerna verkar lite inkonsekventa, eller så är de bara villiga att ta olika kreditrisk helt enkelt, men jag vet både vänner och kollegor som fått helt olika besked om lånelöfte. Visst, alla måste ju räkna likadant på de lagstadgade delarna som skuldkvot och det där, men ändå har vissa fått ja från en bank och nej från en annan utifrån samma hus och samma sökande.
Jag vet själv att när jag köpte mitt första hus såg banken inga problem nånstans, handläggaren sa att de lätt kunnat låna mig en miljon mer om jag ville. När det var dags för flytt några år senare var de jävligt tveksamma till att ge mig ett lån på 200k mer än föregående, trots att min lön hade höjts, jag var skuldfri i övrigt och jag tjänat lite på försäljningen. Märkligt.