2023-03-30, 19:25
Medlem
Man ska ju kolla med flera banken sägs det för att ev. pressa ned räntan på ett kommande bolån och samtidigt se vilken bank som erbjuder bäst... men något som jag inte visste är att din kreditrisk höjs p.g.a. detta. Så bara för att man undersöker sina lånemöjligheter på flera håll så blir man straffad?

Nu har lönen förändrats och jag skulle behöva skicka in nya lånelöften (och de går dessutom ut snart) och då lär ju risken förändras igen. Mitt sunda förnuft säger att bankerna ser att kreditupplysningar är för lånelöften och inte bryr sig, men vad säger ni Svenssons med bolån? Var ni försiktiga med många lånelöften? Får jag vänta i 12 månader nu för att undvika höjd kreditrisk? Idiotiskt system att lånelöften är inkluderade.
Citera
2023-03-30, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Man ska ju kolla med flera banken sägs det för att ev. pressa ned räntan på ett kommande bolån och samtidigt se vilken bank som erbjuder bäst... men något som jag inte visste är att din kreditrisk höjs p.g.a. detta. Så bara för att man undersöker sina lånemöjligheter på flera håll så blir man straffad?

Nu har lönen förändrats och jag skulle behöva skicka in nya lånelöften (och de går dessutom ut snart) och då lär ju risken förändras igen. Mitt sunda förnuft säger att bankerna ser att kreditupplysningar är för lånelöften och inte bryr sig, men vad säger ni Svenssons med bolån? Var ni försiktiga med många lånelöften? Får jag vänta i 12 månader nu för att undvika höjd kreditrisk? Idiotiskt system att lånelöften är inkluderade.

Varför ska du ta ut flera lånelöften? Handlar det om att se var du kan maxa lånebeloppet?

Annars räcker det ju med ett enda lånelöfte och sen när det väl är dags kollar du mer flera banker för att få en bra ränta?
Citera
2023-03-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför ska du ta ut flera lånelöften? Handlar det om att se var du kan maxa lånebeloppet?

Annars räcker det ju med ett enda lånelöfte och sen när det väl är dags kollar du mer flera banker för att få en bra ränta?

Exakt så de flesta gör, ja. Sista ränteförhandligen sker senare i processen. Sedan gör nog många så att de skaffar lånelöftet genom sin vanliga bank men så fort affären är i hamn och allt klart så börjar de förhandla och shoppa runt efter bättre ränta.

Sedan tycker jag bankerna verkar lite inkonsekventa, eller så är de bara villiga att ta olika kreditrisk helt enkelt, men jag vet både vänner och kollegor som fått helt olika besked om lånelöfte. Visst, alla måste ju räkna likadant på de lagstadgade delarna som skuldkvot och det där, men ändå har vissa fått ja från en bank och nej från en annan utifrån samma hus och samma sökande.

Jag vet själv att när jag köpte mitt första hus såg banken inga problem nånstans, handläggaren sa att de lätt kunnat låna mig en miljon mer om jag ville. När det var dags för flytt några år senare var de jävligt tveksamma till att ge mig ett lån på 200k mer än föregående, trots att min lön hade höjts, jag var skuldfri i övrigt och jag tjänat lite på försäljningen. Märkligt.
Citera
2023-03-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Jo, det är nog rätt tänk... har väl haft tron att man ska kolla med många banker och ha flera färdiga innan budgivning. Men kalkylerna på respektive banks webbsida ger ju en bra indikation innan man skickar in, så det hade ju räckt egentligen... Nu har vi ju prickfri kreditinfo i övrigt och det ända som ändrat procenten är lite många lånelöften, så det bör ju inte vara någon fara även om det var onödigt.
Citera
2023-03-30, 21:55
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b

Alla som måste låna för att kunna köpa en bostad är en risk för banken, de som lånar till bostaden fast de inte behöver är riskfria. Det finns väl en lånesöktjänst som kollar bolånemöjligheter hos flera långivare med bara en kreditupplysnkng.
Citera
2023-04-01, 11:40
Medlem
När jag tog nya bolån sist skaffade jag två bolånelöften hos SHB och SBAB ingen av dom tog kreditupplysning för det. Först när lånet skulle verkställas togs kreditupplysning för att kolla att de uppgifter jag lämnat stämde.
Skulle bli förvånad om andra banker skulle göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in