Citat:
Ursprungligen postat av
Stormpiskare
Nu anser jag att hiss och liknande ska ingå, men kan faktiskt tänka mig betalning för saker som gym, bastu, internet, tvättstuga, vatten, värme. Kanske för sopor om man enkelt kan lösa vägningen individuellt.
Naturligtvis får inte det administrativa kosta massor, utan något enkelt automatiserat.
Exakt. Det är viktigt att administrationen inte kostar massor. Och den ska heller inte vara krånglig.
Hissen känns bara som riktigt onödigt meck att man ska behöva ha med en bricka varje gång man tar hissen. Och hur gör man om man får besök? Ska man kasta ut hissbrickan genom fönstret, alternativt åka ner och hämta. Sen har man ju ifall man är flera som ska åka samtidigt. Om jag och grannen kliver in samtidigt, ska vi blippa båda två då?
Det finns jättemånga små detaljer i scenariot med hissen som helt enkelt inte är en faktor i tvättstugan.
Att väga sopor låter rätt meckigt. I synnerhet om det ska göras på ett sätt så att folk inte kan fuska. Har svårt att se hur det skulle kunna funka bra. Men gym, bastu, tvättstuga, internet, parkering, vatten och värme är utmärkta kandidater. Snöröjning, underhåll av tak och fasad, städning av trapphus är av förklarliga skäl inte det.
Det jag tycker är mest intressant är hur många kan tycka att det här är en så otroligt jävla viktig fråga. För mig är det rätt oväsentligt om jag betalar 4000 i avgift, eller 3900 och får lägga en hundring på tvättstugan.