2023-03-30, 20:59
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomalainen14
Ja visst. IMD el (individuell mätning och debitering) finns ju så varför inte IMD Hiss också haha
Nu anser jag att hiss och tillgång till sandlåda ska ingå, men kan faktiskt tänka mig betalning för saker som gym, bastu, internet, tvättstuga, vatten, värme. Kanske för sopor om man enkelt kan lösa vägningen individuellt.

Naturligtvis får inte det administrativa kosta massor, utan något enkelt automatiserat.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-30 kl. 21:01.
Citera
2023-03-30, 21:00
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Jag tycker alla som inte bor på toppvåningen ska slippa betala underhållet för taket. Och dom som inte nyttjar gården borde ju rimligen inte betala snöskottning eller annan skötsel av den. Känns som ni har en potentiell guldgruva med olika avgifter ni kan dra in! Dom som bor på bottenplan kan ju inte på något sätt behöva betala för hissen, inte en chans att dom använder den!
Jämförelsen med taket är ju rent ut sagt dagisnivå och det är omöjligt att ta dig på allvar om du på riktigt tycker att det är en rimlig jämförelse.
Citera
2023-03-30, 21:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Ni kan låsa tråden. Det kommer alltid att finnas två läger som kommer att skrika:

1. Jag vill tvätta så ofta som jag vill, och eftersom jag har känslan av att jag tvättar mer än genomsnittet, vill jag absolut inte ha någon avgift.

2. De där jävla barnfamiljerna tvättar tamefan varannan dag, jag vill inte vara med och finansiera deras okynnestvättande och det är klart att man ska införa ngt system som stoppar det.

Sedan finns de som är mittemellan eller skiter i att vissa tvättar lite mer än andra. De sitter tyst och käkar popcorn när de två grupperna kivas.
Vilken jävla tråd! Nu är jag sedan många år befriad från att bo i flerbostadshus, minns tvättpoletter och tvättstugekrig innan "tag" bokningen kom. man kom ner på sin bokade tid och någon annan tvättade för fullt och kunde inte begripa varför jag stoppade programmet och slängde ut hans skit när han tvättade på min bokade tid?

Vilken jävla tur man flyttade från skiten, nu är man en sån som äter popcorn och förundrat tittar på.
Har alla eller i det närmaste alla egna maskiner ser jag inget konstigt med att ta betalt för "grovtvätt" som man kanske gör varannan månad eller så... De som inte har tvättmaskin får väl köpa då!?
Har merparten inte tvättmaskin kan jag tycka att det ingår i föreningens åtagande och de väljer hur de finansierar det hela, man går ju trots allt på föreningsmötena och kan öppna käften.

Tror det varit krig i tvättstugorna i alla tider?
Citera
2023-03-30, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nu anser jag att hiss och liknande ska ingå, men kan faktiskt tänka mig betalning för saker som gym, bastu, internet, tvättstuga, vatten, värme. Kanske för sopor om man enkelt kan lösa vägningen individuellt.

Naturligtvis får inte det administrativa kosta massor, utan något enkelt automatiserat.
Exakt. Det är viktigt att administrationen inte kostar massor. Och den ska heller inte vara krånglig.

Hissen känns bara som riktigt onödigt meck att man ska behöva ha med en bricka varje gång man tar hissen. Och hur gör man om man får besök? Ska man kasta ut hissbrickan genom fönstret, alternativt åka ner och hämta. Sen har man ju ifall man är flera som ska åka samtidigt. Om jag och grannen kliver in samtidigt, ska vi blippa båda två då?

Det finns jättemånga små detaljer i scenariot med hissen som helt enkelt inte är en faktor i tvättstugan.

Att väga sopor låter rätt meckigt. I synnerhet om det ska göras på ett sätt så att folk inte kan fuska. Har svårt att se hur det skulle kunna funka bra. Men gym, bastu, tvättstuga, internet, parkering, vatten och värme är utmärkta kandidater. Snöröjning, underhåll av tak och fasad, städning av trapphus är av förklarliga skäl inte det.

Det jag tycker är mest intressant är hur många kan tycka att det här är en så otroligt jävla viktig fråga. För mig är det rätt oväsentligt om jag betalar 4000 i avgift, eller 3900 och får lägga en hundring på tvättstugan.
Citera
2023-03-30, 21:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Du har visat hur absurt det blir i vissa andra situationer. Du har inte visat hur absurt det blir med att betala för varje tvättpass. Det är skillnad.
Vet inte hur många gånger jag skrivit samma sak.

Faciliteter kommer att användas olika mycket av husets innevånare.
Citera
2023-03-30, 21:25
Medlem
Kanske jag hade tur på den tiden jag bodde i flerfamiljshus för fanns det inte en tvättmaskin i lägenheten så fanns det i alls fall uttag så jag kunde installera en egen tvättmaskin. Det var guld värt att ha tvätt maskin och ofta också tork i badrummet. Om det var billigare än att betala för tid i en tvättstuga låter jag däremot vara osagt.
Citera
2023-03-30, 21:32
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vet inte hur många gånger jag skrivit samma sak.

Faciliteter kommer att användas olika mycket av husets innevånare.
Så är det, och vissa av dessa betalar man för individuellt och andra gemensamt. Och uppdelningen är oftast enbart baserad på "så har det alltid varit"
Citera
2023-03-30, 21:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Och uppdelningen är oftast enbart baserad på "så har det alltid varit"
Tidigare har det inte heller funnits enkel teknik för att debitera enskilt och efter hur mycket det används.
Citera
2023-03-30, 21:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Så är det, och vissa av dessa betalar man för individuellt och andra gemensamt. Och uppdelningen är oftast enbart baserad på "så har det alltid varit"
Förmodligen tillhör jag dom som använder tvättstugan mindre än många andra, och därför skulle "gynnas" av en separat tvättstugeavgift.
Men jag tycker ändå att det är något som ska ingå ett flerfamiljshus.

Och börjar man låta dom som inte vill betala husets faciliteter slippa, så är hissen nästa steg.
Varför ska dom på bottenvåningen behöva betala för en hiss dom aldrig använder.
Nästa granne har ingen cykel, och vill ha rabatt för att inte använda cykelrummet.
Pensionärsparet vill givetvis inte betala för sandlådan, osv.
Citera
2023-03-30, 21:54
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Med den här märkliga logiken borde man även tänka på vilken våning den boende bor på.

Hissen används mer för dom som bor högst upp, och inte alls av dom som bor på bottenplanet.

Man bör även väga soppåsarna, barnfamiljer slänger rimligen mer än ensamhushåll, osv.

Den logiken finns exempelvis Georgien där det är vanligt att det kostar att åka hissen i hyreshusen då de som bor på botten inte skall behöva betala för underhållet då de inte använder den. Säger inte att det är rätt, men att det faktiskt förekommer.

En källa:
https://www.rferl.org/a/georgia-ukra.../28630982.html
Citera
2023-03-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaaiKo
Hej kära flashback, ekonomin börjar kännas påfrestande i vår bostadsrättsförening såpass att det ligger som förslag att varje tvätttid i tvättstugan ska tas betalt för med 40:- kr. Motiveringen är att det är orättvist för dem som har egen tvättmaskin att de ska betala för tvättstugan.

Vad tycker ni, är detta rimligt och kommer denna avgift kunna bekosta tvättstugan?

Problemet som uppstått i vår förening är att när jag flyttade hit fanns det mängder med lediga tvättider då de flesta tvättade i sina egna maskiner, nu p.g.a ökade kostnader snålar många och använder tvättstugan vilket resulterar i lång kö för en tvättid.

Detta är extra problematiskt för mig då jag bor i en liten etta utan möjlighet till att ha egen tvättmaskin och då således måsta använda tvättstugan. På en tvättid hinner man med 6st tvättar då jag maximalt behöver 2st känns det onödigt att behöva betala extra för något man inte kan nyttja fullt ut. Det hela känns som en form av kollektiv bestraffning för att försöka få folk att använda sina egna maskiner.
Citera
2023-03-30, 21:57
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaaiKo
Problemet som uppstått i vår förening är att när jag flyttade hit fanns det mängder med lediga tvättider då de flesta tvättade i sina egna maskiner, nu p.g.a ökade kostnader snålar många och använder tvättstugan vilket resulterar i lång kö för en tvättid.
Upplever detsamma. För ett par år sedan kunde man ofta hitta en tvättid strax innan den började, något som är helt kört i dag. I alla fall på helger eller kvällar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in