2023-03-30, 11:09
Medlem
Goulburns avatar
Har tagit foto med min mobiltelefon som jag önskade lagra i min e-brevlåda. Kan inte koppla telefonen till datorn och har därför brukat skickat bilder från telefonen till datorn.

När jag försökte göra det i dag dök det inte upp något foto i mailboxen i stället fick jag upp meddelandet på telefonen. "Ett problem inträffade med åtkomst till kontot. ange lösenordet för -------@outlook.com en gång till."

Verkar helt sjukt. Ska den som skickar ett e-brev behöva uppge lösenord till mottagarens outlook. box?

Är det något som är fel? Någon som vet?

Har inget problem med att skicka eller få post normalt.

Har Telia som operatör.
Senast redigerad av Goulburn 2023-03-30 kl. 11:16.
Citera
2023-03-30, 11:41
Medlem
aYaLLas avatar
Du har uppenbarligen inte rätt autentiseringsuppgifter sparade för det kontot.
Citera
2023-03-30, 12:33
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Har tagit foto med min mobiltelefon som jag önskade lagra i min e-brevlåda. Kan inte koppla telefonen till datorn och har därför brukat skickat bilder från telefonen till datorn.

När jag försökte göra det i dag dök det inte upp något foto i mailboxen i stället fick jag upp meddelandet på telefonen. "Ett problem inträffade med åtkomst till kontot. ange lösenordet för -------@outlook.com en gång till."

Verkar helt sjukt. Ska den som skickar ett e-brev behöva uppge lösenord till mottagarens outlook. box?

Är det något som är fel? Någon som vet?

Har inget problem med att skicka eller få post normalt.

Har Telia som operatör.

(Se det Fetade)

Jag har en iMac och en iPhone 12 Pro Max som jag har samma iCloudanvändarnamn synkade mot varandra, så när jag får mejl på datorn får jag samtidigt samma mejl på mobilen. Jag har Google och deras G-Mail via mitt Mac-Mejl förmodligen därför har jag aldrig några problem.

När jag tagit foto med mobilen (På exempelvis båten) då frågar den var jag vill spara bilden, då scrollar jag efter alternativen som syns i fönstret och klickar på denna för att få bilden i den mapp jag valt så jag kommer ihåg detta tills nästa gång. När jag då skrivit färdigt mitt mejl då går jag antingen in under gemet och där scrollar mig fram till rätt bild och kickar på enter, så dyker bilden upp i mejlet. Eller att jag
med högerklick öppnar ny mapp som jag döper till Båtbilder som jag öppnar och med muspekaren drar in bilden i mejlet som jag sedan sänder iväg.
Senast redigerad av Proton83 2023-03-30 kl. 12:45. Anledning: tilläg
Citera
2023-03-30, 19:45
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton83
(Se det Fetade)

Jag har en iMac och en iPhone 12 Pro Max som jag har samma iCloudanvändarnamn synkade mot varandra, så när jag får mejl på datorn får jag samtidigt samma mejl på mobilen. Jag har Google och deras G-Mail via mitt Mac-Mejl förmodligen därför har jag aldrig några problem.

När jag tagit foto med mobilen (På exempelvis båten) då frågar den var jag vill spara bilden, då scrollar jag efter alternativen som syns i fönstret och klickar på denna för att få bilden i den mapp jag valt så jag kommer ihåg detta tills nästa gång. När jag då skrivit färdigt mitt mejl då går jag antingen in under gemet och där scrollar mig fram till rätt bild och kickar på enter, så dyker bilden upp i mejlet. Eller att jag
med högerklick öppnar ny mapp som jag döper till Båtbilder som jag öppnar och med muspekaren drar in bilden i mejlet som jag sedan sänder iväg.
Tack för svar. Har funderat lite själv. Kan jag även ha Outlook lagrat med lösenord på mobiltelefonen? och de spärras av något datorprogram med jämna mellanrum?

Vad syftet skulle vara att spärra Outlook förstår jag inte. Om någon skulle ha stulit min telefon och haft turen att ha så likt fingeravtryck att hen kan använda den i mitt namn kan ju inte hen skicka brevbomber till sina fiender med den. Och skulle hen vilja mordhota någon är det väl fortfarande både enklare att säkrare att skicka anonymt brev med den gamla snigelposten.

Tycker det är knöligt med alla dessa lösenord. Speciellt eftersom jag har som princip att inte lagra något på min dator som jag inte skulle kunna sätta upp på vilken anslagstavla som helst. Microsofts dataprogrammerare går ju in och uppdaterar mitt Office program i stort sett varje vecka utan att jag har någon möjlighet att stoppa dem.
Citera
2023-03-30, 20:31
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Tack för svar. Har funderat lite själv. Kan jag även ha Outlook lagrat med lösenord på mobiltelefonen? och de spärras av något datorprogram med jämna mellanrum?

Vad syftet skulle vara att spärra Outlook förstår jag inte. Om någon skulle ha stulit min telefon och haft turen att ha så likt fingeravtryck att hen kan använda den i mitt namn kan ju inte hen skicka brevbomber till sina fiender med den. Och skulle hen vilja mordhota någon är det väl fortfarande både enklare att säkrare att skicka anonymt brev med den gamla snigelposten.

Tycker det är knöligt med alla dessa lösenord. Speciellt eftersom jag har som princip att inte lagra något på min dator som jag inte skulle kunna sätta upp på vilken anslagstavla som helst. Microsofts dataprogrammerare går ju in och uppdaterar mitt Office program i stort sett varje vecka utan att jag har någon möjlighet att stoppa dem.

Använd Nyckelhanteraren som enkelt tar hand om dina lösenord.
Det låter som du har installerat ett tredjepartsprogram som valt att låsa som du måste avaktivera och det gör du i fönstret Nätverk-Brandvägg.
Citera
2023-03-30, 22:22
Moderator
Chantres avatar
Telefoni: operatörer --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera
2023-03-30, 23:02
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton83
Använd Nyckelhanteraren som enkelt tar hand om dina lösenord.
Det låter som du har installerat ett tredjepartsprogram som valt att låsa som du måste avaktivera och det gör du i fönstret Nätverk-Brandvägg.
Ok. tack för råd. Ska kolla det.
Citera
2023-03-31, 09:19
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Ok. tack för råd. Ska kolla det.

Här kommer ett förtydligande: (Se länken)
1.
Gröna pilen: Om du bockat i denna ruta App-Store, då tillåts du bara att ladda ner appar från App-Store för dom är godkända av Apple.
2.
Se blå rutan: Som du ser så har jag laddat ner app som inte är godkänd av Apple så dom har blockarat appen, men om jag ändå vill använda appen då behöver jag bara klicka på Tillåt (Se blå pil) på egen risk.
3.
Se röda Rutan: Om du är proffs på krypteringar då aktiverar du FileVault, är du inte det, då lär du få ett rent helvete om du tappat lösenordet (Krypteringacoden) så låt den vara avstängd.

https://i.postimg.cc/mgT2CWCc/App-Store.png
Citera
2023-03-31, 14:33
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Varför inte bara logga in på iCloud på datorn och vips så finns bilden där?
Citera
2023-03-31, 14:49
Medlem
Proton83s avatar
Här har du sidan om iCloude Ulrik-Agren pratar om.

https://i.postimg.cc/g0m4gG88/iCloude.png
Citera
2023-04-01, 08:28
Medlem
Proton83s avatar
Problemet är att jag har Apple och du PC men båda har iCloud, därför kan du göra allt jag kan på min dator-mobil förutsatt att du har en smartphone.
Jag har Google Chroome och (Brave) som webbläsare på datorn och Safari på mobilen. Där Brave är förstaval.
Om jag får problem med lösenord när jag loggar in, då går jag in i menyraden på webbläsaren och där scrollar ner till Inställningar- sedan ner till Autofyll som jag klickar på. Då ser du det skärmdumpen visar Lösenordshanteraren. klicka på den så ser du alla lösenord du har på datorn, men för att öppna dem måste du använda lösenordet för datorn och det är inte samma som för outlook. Då kan du se det rätta lösenordet (Jämför det med det du misslyckades med) och använd det så skall det fungera. Men kolla först så inte appen är blockerad av företaget som du måste ta bort spärren först.
https://i.postimg.cc/05VDNrdz/Nyckelhanteraren-2.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in