2024-01-13, 15:55
Medlem
Galdars avatar
Gubbsaltar alltid pommes, spelar ingen roll om det är hemmagjorda eller snabbmat , pommes ska vara vrål salta. På ägg är det Gubbsaltande av örtsalt som gäller .
Citera
2024-01-13, 22:17
Moderator
rotadents avatar
Jag gubbsaltar aldrig, gillar sälta men det är en väldigt tunn gräns mellan god sälta och översaltat och tyvärr tycker jag att översaltad mat är totalt oätlig. Så jag saltar aldrig mer innan jag har smakat. Överlag föredrar jag att salta lite i underkant snarare än överkant just för att smaken är olika och det blir rätt vidrigt när sältan tar över helt.
Citera
2024-01-19, 16:10
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Gubbsaltar alltid innan man smakar, maten är oätlig utan salt.
Citera
2024-01-19, 18:53
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
salt e väl en krydda :P

Nej, normalt så definieras den inte som så.

Skulle nog våga påstå att salt inte är en krydda, men däremot att salt är en smaksättare.

https://my-gustatorium.com/sv/är-salt-en-krydda/

1. Vad är en krydda?

En krydda är ett aromatiskt ämne av vegetabiliskt ursprung som används för att ge smak, arom och färg till mat. Kryddor erhålls vanligtvis från olika delar av växten, såsom frön, rötter, löv, knoppar eller frukter. De används också för sina medicinska egenskaper och för att förlänga hållbarheten på livsmedel.

2. Vad är salt?

Salt är ett kristallint mineral som huvudsakligen består av natriumklorid (NaCl). Det används ofta i matlagning för att ge smak till mat, men det används också i livsmedelsindustrin för att konservera mat och förbättra konsistensen av livsmedelsprodukter.

3. De praktiska skillnaderna mellan salt och kryddor

Det finns flera skillnader mellan salt och kryddor, framförallt :

Ursprung : Kryddor är av vegetabiliskt ursprung, medan salt är ett mineral.
Saveur : Kryddor används för att tillföra smak och arom till mat, medan salt används för att förstärka matens naturliga smak.
Medicinska egenskaper : Kryddor används ofta för sina medicinska egenskaper, medan salt inte har några kända medicinska egenskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag gubbsaltar aldrig, gillar sälta men det är en väldigt tunn gräns mellan god sälta och översaltat och tyvärr tycker jag att översaltad mat är totalt oätlig. Så jag saltar aldrig mer innan jag har smakat. Överlag föredrar jag att salta lite i underkant snarare än överkant just för att smaken är olika och det blir rätt vidrigt när sältan tar över helt.

Instämmer helt. Blir det för salt blir det oätligt, och svårt att ändra på i efterhand. Det är redan kört.

Däremot så kan man alltid lätt addera salt i princip när som helst i processen, om man önskar en saltare smak (vilket är väldigt sällan för mig personligen).
Senast redigerad av peterpanp 2024-01-19 kl. 18:55.
Citera
2024-01-19, 21:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Gubbsaltar alltid innan man smakar, maten är oätlig utan salt.
Så gör jag när jag lagar mat från rena råvaror. Kokar jag potatis så vet jag ju att potatisen är helt osaltad innan jag saltat den.
Däremot så skulle jag aldrig göra så med färdigmat, restaurangmat eller mat någon annan lagat. Där vet jag ju inte hur mycket kockarna på restaurangen saltat så där vill jag allt veta hur salt den är så att jag inte riskerar att göra mat som redan är för mycket saltad, ännu saltare.
Citera
2024-01-19, 21:53
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Så gör jag när jag lagar mat från rena råvaror. Kokar jag potatis så vet jag ju att potatisen är helt osaltad innan jag saltat den.
Däremot så skulle jag aldrig göra så med färdigmat, restaurangmat eller mat någon annan lagat. Där vet jag ju inte hur mycket kockarna på restaurangen saltat så där vill jag allt veta hur salt den är så att jag inte riskerar att göra mat som redan är för mycket saltad, ännu saltare.
Visst är ditt svar korrekt och logiskt. För mig är det en inbyggd reflex, kan bli jävligt törstig ibland när jag gått lite överstyr. Men samtidigt kan jag bli oerhört besviken om det inte är tillräckligt saltat. Svårt dilemma för mig personligen. Visst är kebab, pizza, dagens lunch och annan restaurangmat presumtivt försaltad, men jag lägger tyvärr inte märke vid sådant innan. Samma sak på flyget, får man mat där och det finns en saltpåse så häller jag den över maten.

Är inte nöjd med mig själv.
Citera
2024-01-20, 01:53
Bannlyst
Borde inte någon starta en facebookgrupp för Gubbsaltare? Via den kan man ju t.ex. mötas upp och protestgubbsalta på mediokra restauranger med alldeles för höga priser.
Citera
2024-01-20, 11:00
Medlem
Sladdarens avatar
Är man osäker med saltet är det väl inte svårare än att googla recept på det man ska göra och ta nånstans i mitten på mängden salt eller salta mindre före och sen salta flera ggr i processen om man kan smaka av och komplettera under matgången. Många ggr kan man inte det

Vissa kör ju bara med ett tunt lager salt ochså strösslat ifrån tummen och pekfingret till mängden mat i gram. Sen får ni in känslan

Läs på baksidan av förpackningen ang hur mycket salt tex fonden, buljongtärningen, eller annat som är salt men är inte rent salt innehåller eller googla det
Senast redigerad av Sladdaren 2024-01-20 kl. 11:05.
Citera
2024-01-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Borde inte någon starta en facebookgrupp för Gubbsaltare? Via den kan man ju t.ex. mötas upp och protestgubbsalta på mediokra restauranger med alldeles för höga priser.

Bra idé! Jag är med!
Citera
2024-01-20, 15:01
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Man kan även gubbsalta för att markera att ”du suger på matlagning, ryck upp dig”
Citera
2024-01-20, 22:27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Man kan även gubbsalta för att markera att ”du suger på matlagning, ryck upp dig”

Nja, det är nog en rätt svag och medioker, för att inte säga obefintlig roast. Alla kan ösa på med en massa salt, men utan att kunna laga mat. Att bara duktig kock och kunna laga god mat är något helt annat.

Själv skulle jag inte alls ta åt mig. Tvärt om. Saltmängd är en så högst personlig smak. Brukar därför alltid sätta fram salt och uppmana gäster att salta så mycket som de önskar, då jag själv har lite salt på maten. Då får alla maten precis så salt som de själva vill ha den. Kan inte bli bättre än så.
Citera
2024-01-21, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ha alltid med dig ett saltkar i fickan kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in