Citat:
Ursprungligen postat av
OneTap
salt e väl en krydda :P
Nej, normalt så definieras den inte som så.
Skulle nog våga påstå att salt inte är en krydda, men däremot att salt är en smaksättare.
https://my-gustatorium.com/sv/är-salt-en-krydda/
1. Vad är en krydda?
En krydda är ett aromatiskt ämne av vegetabiliskt ursprung som används för att ge smak, arom och färg till mat. Kryddor erhålls vanligtvis från olika delar av växten, såsom frön, rötter, löv, knoppar eller frukter. De används också för sina medicinska egenskaper och för att förlänga hållbarheten på livsmedel.
2. Vad är salt?
Salt är ett kristallint mineral som huvudsakligen består av natriumklorid (NaCl). Det används ofta i matlagning för att ge smak till mat, men det används också i livsmedelsindustrin för att konservera mat och förbättra konsistensen av livsmedelsprodukter.
3. De praktiska skillnaderna mellan salt och kryddor
Det finns flera skillnader mellan salt och kryddor, framförallt :
Ursprung : Kryddor är av vegetabiliskt ursprung, medan salt är ett mineral.
Saveur : Kryddor används för att tillföra smak och arom till mat, medan salt används för att förstärka matens naturliga smak.
Medicinska egenskaper : Kryddor används ofta för sina medicinska egenskaper, medan salt inte har några kända medicinska egenskaper.
Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Jag gubbsaltar aldrig, gillar sälta men det är en väldigt tunn gräns mellan god sälta och översaltat och tyvärr tycker jag att översaltad mat är totalt oätlig. Så jag saltar aldrig mer innan jag har smakat. Överlag föredrar jag att salta lite i underkant snarare än överkant just för att smaken är olika och det blir rätt vidrigt när sältan tar över helt.
Instämmer helt. Blir det för salt blir det oätligt, och svårt att ändra på i efterhand. Det är redan kört.
Däremot så kan man alltid lätt addera salt i princip när som helst i processen, om man önskar en saltare smak (vilket är väldigt sällan för mig personligen).