Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-29, 20:21
  #1
Avstängd
anetregors avatar
Jag undrar helt enkelt om det finns några gubbsaltare här på flashback. Finns det? Varför gubbsaltar ni isf.?

För er som inte vet vad gubbsaltning är så innebär det att salta utan att smaka på maten först. I min bekantskapskrets känner jag till en gubbsaltare. Han saltar allt, och i stora mängder. Det händer att jag gubbsaltar via en okulär besiktning av maten. Troligen i kombination med att känna lukten av det. Men jag kan inte direkt kalla mig gubbsaltare, generellt sett.
Citera
2023-03-29, 20:30
  #2
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag undrar helt enkelt om det finns några gubbsaltare här på flashback. Finns det? Varför gubbsaltar ni isf.?

För er som inte vet vad gubbsaltning är så innebär det att salta utan att smaka på maten först. I min bekantskapskrets känner jag till en gubbsaltare. Han saltar allt, och i stora mängder. Det händer att jag gubbsaltar via en okulär besiktning av maten. Troligen i kombination med att känna lukten av det. Men jag kan inte direkt kalla mig gubbsaltare, generellt sett.
Hade en kollega som gubbsaltade. Vi åt ofta på en restaurang nära arbetsplatsen. Man tog mat och dryck på en bricka vid utlämningen, sedan satte man sig.

Vid ett tillfälle hade gubbsaltarkollegan glömt något och reste sig och gick till utlämningen efter att vi hade satt oss. Då tog vi tillfället i akt och saltade hans mat rejält.

Han kom tillbaka, och gjorde det han brukade, saltade maten utan att smaka.

Kollegan sa inte ett pip, utan åt upp maten som i det läget måste ha varit hysteriskt salt. Efter det tillfället så provsmakade han alltid innan han saltade.
__________________
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-29 kl. 20:41.
Citera
2023-03-29, 20:39
  #3
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kollegan sa inte ett pip, utan åt upp maten som i det lägen måste ha varit hysteriskt salt.
Ändå imponerande att ha ätit ett saltkar utan att ens grimasera. Kudos.
Citera
2023-03-29, 20:41
  #4
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Ändå imponerande att ha ätit ett saltkar utan att ens grimasera. Kudos.
Han var en man som var på tok för stolt för att erkänna att han någon gång kunde ha fel.

Har för mig att vi innan vid några tillfällen hade påpekat det tokiga med att salta innan avsmakning.
Citera
2023-03-29, 20:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag undrar helt enkelt om det finns några gubbsaltare här på flashback. Finns det? Varför gubbsaltar ni isf.?

För er som inte vet vad gubbsaltning är så innebär det att salta utan att smaka på maten först. I min bekantskapskrets känner jag till en gubbsaltare. Han saltar allt, och i stora mängder. Det händer att jag gubbsaltar via en okulär besiktning av maten. Troligen i kombination med att känna lukten av det. Men jag kan inte direkt kalla mig gubbsaltare, generellt sett.

Farfar brukade alltid gubbsalta. Jag har blivit anklagad för att krydda maten utan att provsmaka. Gäller inte bara salt. Men det är för att ibland så vet man av erfarenhet vilka som inte kryddar käket. Sedan så föredrar jag lite mer kryddstarkt. Ifall andra gör det är inget jag ens lägger märke till generellt.
Citera
2023-03-29, 20:43
  #6
Medlem
Havandes avatar
Jag är en orientalisk gubbsaltare, använder mig av örtsalt på ALLT. Gjort sen jag var liten. Men räknas örtsalt? Finns det inte örtsalt där jag äter drabbas jag av en lätt panik. Det är inte det att det inte är gott utan, men det känns inte fulländat utan mitt örtsalt.
Citera
2023-03-29, 20:47
  #7
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Finns två kategorier av människor vad gäller salt, den ena känner av saltet mer än den andra. Smaklökarna varierar på så sätt, har läst studier om detta. Jag behöver en hel del salt för att det ska smaka något, men min tjej tillhör motsatt kategori. Så jag gubbsaltar hejdlöst när hon lagat mat men i princip aldrig annars.
Citera
2023-03-29, 20:51
  #8
Medlem
goseigens avatar
Jag saltar utan att smaka i hemmet. Jag vill ha mer salt på potatisen än vad andra vill ha, så då blir det så.

Annars gör jag aldrig det.

Viss restaurangmat kan vara för salt.

Något av det värsta jag har smakat är när min moster bjöd på middag och helt saltade sönder fint kött. Jag vet inte om hon hade något fel på smaklökarna som resultat av rökande.
Citera
2023-03-29, 20:53
  #9
Moderator
Nospheratus avatar
Jag fattar faktiskt inte varför folk blir skitnödiga över att någon saltar maten utan att smaka först. Man vet väl exempelvis om man gillar senap på varmkorven. Alltså tar man senap på korven direkt utan att smaka. Det verkar ju efterblivet om man ska ta en tugga av sin varmkorv varje gång man går till grillen innan man tar senap på.

Samma sak med salt. Vet man att man gillar salt mat så saltar man maten. Vem är det egentligen som blir kränkt av att någon saltar maten utan att smaka?
Citera
2023-03-29, 20:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag undrar helt enkelt om det finns några gubbsaltare här på flashback. Finns det? Varför gubbsaltar ni isf.?

För er som inte vet vad gubbsaltning är så innebär det att salta utan att smaka på maten först. I min bekantskapskrets känner jag till en gubbsaltare. Han saltar allt, och i stora mängder. Det händer att jag gubbsaltar via en okulär besiktning av maten. Troligen i kombination med att känna lukten av det. Men jag kan inte direkt kalla mig gubbsaltare, generellt sett.
Jag gubbsaltar alltid. Då jag närmar mig 60 och har lagat mat ett helt djävla liv så vet jag hur mycket sälta jag vill ha. Ni som är yngre får väl känna er fram i ett antal decennier tills ni också har fått till det i handleden. Använd gärna kryddmått så ni får rätt mängd också.
Citera
2023-03-29, 20:58
  #11
Medlem
Tycker att det är logiskt att salta maten. Varje människa bör ha god koll vad man gillar för mat då man äter minst 1000 måltider per år. Har 998 av dom haft för lite salt så kan man dra slutsatsen att man kan salta innan man smakat. Sen finns det ju såklart gränser, allt passar ju inte med salt.

Genom livet saltat utan att smaka majoriteten av gångerna. Nu för tiden så har jag dock dragit ner på saltet pga hälsoskäl, känner att jag mår bättre med mindre salt. Saltar därför sällan maten nu för tiden, även om jag tycker att det hade behövt mer salt. Kroppen vänjer sig snabbt vid mindre salt.
Citera
2023-03-29, 21:00
  #12
Avstängd
anetregors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havande
Jag är en orientalisk gubbsaltare, använder mig av örtsalt på ALLT. Gjort sen jag var liten. Men räknas örtsalt? Finns det inte örtsalt där jag äter drabbas jag av en lätt panik. Det är inte det att det inte är gott utan, men det känns inte fulländat utan mitt örtsalt.
Jag tror inte örtsalt räknas in till klassisk gubbsaltning, men det får jag låta vara osagt. Det är kanske gubbörtsaltning det handlar om då? Brukar örtsalt finnas på restauranger? Jag använder det aldrig så jag har inte koll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback