2023-03-29, 19:05
Avstängd
Sagodjurs avatar
Jag har snabbmakaroner, men osäker på om det kommer räcka?
Citera
2023-03-29, 19:06
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Väljer själv betalt P-plats för att slippa slösa tid på att vänta på buss och lägga en halv dag på ärenden jag kan lösa på en timme med bil.
Jag har en helt annan erfarenhet då jag väljer att lösa 3-5 ärenden på samma gång. Men det är ok. Vi jobbar olika. Nä, kommunist har jag aldrig varit och kommer aldrig bli.
Citera
2023-03-29, 19:09
Avslutad
Vet inte vad du pratar om, finns nyheten bara i MSM eller?

Det är ingen VERKLIGHET…
Citera
2023-03-29, 19:14
Medlem
SnutteFia03s avatar
Hysteri är det väl inte?

Sen att man kanske påminner befolkningen om det lite oftare än vanligt är väl inga konstigheter med tanke på omvärldsläget?
Citera
2023-03-29, 20:57
Medlem
Varför jag tar upp detta är för att jag har sett hur det påverkat en del, några bunkrar mat i hela huset i tron att maten ska ta slut. Det är synd om dem som tar allt som sägs i media bokstavligt och lik pandemin så går det för långt hos en del
Citera
2023-03-29, 21:03
Medlem
Glostrups avatar
Sverige monterade under många år ned sin uppbyggda krisberedskap, som tidigare bestod både av fyllda mobförråd och civila förråd med nödvändigheter. Pandemin visade hur problematisk bristen på lokal beredskap blir i en global krissituation och därför har samhället börjat bygga upp sin beredskap igen. Det är dock orimligt dyrt att ha hela ansvaret på stat, kommuner och regioner så för att få en snabbare och mer stabil uppbyggnad är det bra om så många hushåll som möjligt åtminstone har en basal beredskap med mat för några dagar och andra nödvändiga prylar.

Det är alltså inte en ”hysteri”, utan en rimlig ansats att så snabbt som möjligt förbättra samhällets förmåga att hantera kriser genom att både stärka den centraliserade och den decentraliserade beredskapen. Det kommer alltid att finnas extremer åt båda hållen; ”myror” som går all in på helt extrema nivåer av förberedelser, och ”syrsor” som aningslöst lever utan att ha en plan för vad som händer om strömmen går ut å dagar på vintern.

Rysslands anfallskrig mot Ukraina och hot mot västvärlden har dessutom visat att det finns nygamla geopolitiska hot i vårt närområde som vi behöver förhålla oss till, och då blir det extra viktigt att påminna folk om att vardagen som vi är vana vid kan komma att förändras i en allvarlig kris.

Detta borde vara det normala, det abnorma - eller ”hysterin” - är snarare den tidigare inställningen att allt säkert löser sig till det bästa och att alla länder säkert kommer vara goda grannar även om en global kris slår till.
Citera
2023-03-29, 21:16
Avslutad
Vad i helvete skall vi ha en krisberedskap för när typ 10% eller nått av alla invånare kommer att följa en sådan. Resterande typ 90% av invånarna kommer vid ett sådant läge inte ha en krisberedskap och av andra anledningar inte brytt sig om det. Dom kanske har tänkt sig att vid en kris så kommer ju polis och liknande myndigheter att kollapsa helt och delvis så dom som är starka kommer kunna gå in till svagare familjer och kräva mat och sovplats och massa annat det finns behov av.

En krisberedskap som bygger på att allt slås ut behövs inte eftersom även om jag har krisberedskapat och sett om mitt hus så vet jag att många andra inte har gjort det, inte ens tagit till sig något eller sett på svensk TV så jag har då förberett mig genom att vara i bra form eftersom det är enda jag kan göra, mest troligt kommer folk springa från hus till hus när hungern riktigt slår till och folk bara ska "ha och ha".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in