2023-04-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Till Ts
Datorns bilder är faktiskt det viktigaste och bilderna finns kvar även om det tar några dagar eller nån vecka.
Försök och backa i minnet för att komma ihåg lösenordet eller mejlen vilket blir lättare om du får lite paus från stressen.

Här på FB finns otroligt skarpa hackare eller några som vet nån som vet.
Speciellt tråden om Tove och hur man får info från "smartphones" är en öppning.

Det finns en "mästare" i tråden som har kunskap eller vet vilka progam som fungerar för mobiler och där finns det antagligen en öppning för Windows också av "polisiär" orsak.

Windows är inte mitt "område" om jag ska vara lite finkänslig.

Calvinol

Tyvärr så var det ganska många års sen datorn användes. Därför totalt glömt bort inloggningsuppgifterna. Jag är så extremt irriterad på mig själv att jag inte skrev upp det.

Menar du att det finns någon duktig hackare i denna tråd?
Citera
2023-04-09, 08:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Det är windows 8.1

Citat:
Tyvärr så var det ganska många års sen datorn användes. Därför totalt glömt bort inloggningsuppgifterna. Jag är så extremt irriterad på mig själv att jag inte skrev upp det.

Se inlägg #47.

Ta hjälp av någon kompis/vän om du inte reder ut detta enkla åtgärd.
Citera
2023-04-09, 13:57
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
1. Ladda ner https://www.hirensbootcd.org/
2. Skapa ett bootbart usb-minne med ex. rufus.
3. plugga in och starta upp datorn med usb-minnet som du inte kommer åt.
4. Öppna NT Password Edit - https://www.hirensbootcd.org/howtos/
5. Skriv in ett nytt lösenord till användaren du vill komma in på
6. Starta om på ett normalt sätt och logga in med det nya lösenord.

7. Klart.

Edit: Dock endast kört detta på Windows 8 samt 8.1. Men det ska även fungera på Windows 10 samt Windows 11.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Se inlägg #47.

Ta hjälp av någon kompis/vän om du inte reder ut detta enkla åtgärd.

Fungerar det verkligen på konton som är kopplade till ett Microsoft-konto..
Windows 8.1 hade väl Microsoftkonton!
Citera
2023-04-09, 13:59
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult

OBS! Är det ett Microsoft konto så går man väl till: https://account.microsoft.com och ser om man kan använda funktionen "byt lösenord"..

Annars tar man ut hårddisken och kopplar in den som "Slav" i en annan dator för att ta fram de bilder och filer man vill ha tillbaka!
Citera
2023-04-09, 16:14
Bannlyst
Utilman knepet bör fungera..
Citera
2023-04-09, 16:36
Medlem
Stackars TS men underbart med alla kunniga och hjälpsamma människor som kommer med lösningar på problemet.
Citera
2023-04-09, 19:06
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Kör du en lokal offlineanvändare så är lösenorshashen sparade i SAM filen. Då funkar hiresbootcd för glömda lösenord.

Loggar du in med ett Microsoft online-konto ligger lösenordet cachat någonstans i datorn (förmodligen under HKEY_LOCAL_MACHINE i registret). Detta kan du också återställa online.
Citera
2023-04-09, 19:08
Citat:
Vad kabinett? Ursäkta min okunskap
Om du inte har någon koll, så be någon hjälpa dig istället för att försöka själv.
Citera
2023-04-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
1. Ladda ner https://www.hirensbootcd.org/
2. Skapa ett bootbart usb-minne med ex. rufus.
3. plugga in och starta upp datorn med usb-minnet som du inte kommer åt.
4. Öppna NT Password Edit - https://www.hirensbootcd.org/howtos/
5. Skriv in ett nytt lösenord till användaren du vill komma in på
6. Starta om på ett normalt sätt och logga in med det nya lösenord.

7. Klart.

Edit: Dock endast kört detta på Windows 8 samt 8.1. Men det ska även fungera på Windows 10 samt Windows 11.
Har provat ovanstående.. problemet är att jag har surfplatta med win 8.1 så kommer inte in i bios eller bootmeny även fast jag kopplar tangentbord till den.. Har tagit lös lilla batteriet också för att prova nolla allt men funkar ändå inte.. what to do?
Citera
2023-04-10, 23:06
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immo88
Har provat ovanstående.. problemet är att jag har surfplatta med win 8.1 så kommer inte in i bios eller bootmeny även fast jag kopplar tangentbord till den.. Har tagit lös lilla batteriet också för att prova nolla allt men funkar ändå inte.. what to do?
Är det en sådan Microsoft Surface?
https://support.microsoft.com/sv-se/...ion=Windows_10

Förmodligen samma sak om du har någon annan padda, att du behöver gå in via någon genväg och där välja boota från usb.
Citera
2023-04-13, 11:04
Medlem
Citat:

Ber om ursäkt att det dröjt men jag har tyvärr haft ögonmigrän, men såg att du fått hint om att profilen inte är "cryptad" och då blir det en annan femma.
Skippa allt om lösenord och hack.
Är lite förvirrad då det verkar vara flera med låsta datorer, men kolla vilken datormodell det är och om du har tillgång till en annan dator.

Det finns hårddiskar med inbyggd usb, så skippa kabinett för HD-usb just nu. Om du har en annan dator så börja med att orientera dig hur du öppnar mappar i datorn och träna gärna lite med att skapa en ny mapp i den profilen och sen en bild eller liknande.

Jag ser att du inte kan något om datorer, men en fördel är att du är kvinna för historiskt sett är det nästan alltid män som "kan allt och inte behöver läsa instruktioner" som ställer till det.
Ett A4 papper och penna fixar det mesta så går man steg för steg genom allt tills bilderna är flyttade, men först ta reda på vilken datormodell det är och skippa allt annat!!
Citera
2023-05-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Ber om ursäkt att det dröjt men jag har tyvärr haft ögonmigrän, men såg att du fått hint om att profilen inte är "cryptad" och då blir det en annan femma.
Skippa allt om lösenord och hack.
Är lite förvirrad då det verkar vara flera med låsta datorer, men kolla vilken datormodell det är och om du har tillgång till en annan dator.

Det finns hårddiskar med inbyggd usb, så skippa kabinett för HD-usb just nu. Om du har en annan dator så börja med att orientera dig hur du öppnar mappar i datorn och träna gärna lite med att skapa en ny mapp i den profilen och sen en bild eller liknande.

Jag ser att du inte kan något om datorer, men en fördel är att du är kvinna för historiskt sett är det nästan alltid män som "kan allt och inte behöver läsa instruktioner" som ställer till det.
Ett A4 papper och penna fixar det mesta så går man steg för steg genom allt tills bilderna är flyttade, men först ta reda på vilken datormodell det är och skippa allt annat!!

Tusen tack! 🙏🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in