2023-03-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prom3tius
Det går att lösa men det kräver att du kan en del. Finns obskyra program att lösa den här typen av problem med. Ett enkelt sätt är att fabriksåterställa från dos och återställa raderade filer direkt efter rebooten.

Vad för program exakt? Jag är extremt dålig på datorer.

Vill inte fabriksåterställa, eftersom jag inte vill förlora innehållet i datorn. Jag måste desperat in i datorn. Bilder framom avlidna flicka finns i datorn.
Citera
2023-03-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Ta ur hårddisken, köp ett kabinett och koppla in den via någon annat dator. Löst..

Vad kabinett? Ursäkta min okunskap
Citera
2023-03-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfdd
Vilket operativsystem?

Finns ju en del genvägar, speciellt till äldre os.

Windows 8.1 tror jag. Jag behöver desperat komma in.
Citera
2023-03-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om disken inte är krypterad kan du ta ur hårddisken, sätta den i en USB-vagga och ansluta till en annan dator...

Vad är USB vagga? Ursäkta min okunskap
Citera
2023-03-29, 18:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Vad är det för nåt exakt?
Ett program som polisen använder för att komma förbi administratörsinloggningen i windows.
Citat:
Och är det svårt att använda?
Svårt att svara på. Jag kunde använda det utan problem och jag brukar normalt inte komma speciellt bra överens med vare sig appar eller program.
Citera
2023-03-29, 18:27
Medlem
Citat:
Vad kabinett? Ursäkta min okunskap

Du kan köpa en sån här. Men den, och passande skruvmejslar kan du öppna din laptop (det görs underifrån) och ta ut hårddisken. Med prylen jag länkar till kan du koppla hårddisken från laptopen till en annan dator, och kopiera hela disken, eller bara vissa filer.

Om du är lite mer äventyrlig av dig kan du skaffa något operativsystem som går att boota från en USB-sticka: du laddar hem ett passande OS (tex Knoppix), och använder detta för att komma åt hårddisken. Du borde då kunna kopiera filerna du vill rädda till ett annat USB-minne, eller skicka ut dem på nätet (tex emaila dem till dig själv).

------------------

Om du vill testa Knoppix kan du ladda hem det härifrån. Men observera att det är en (av många!) varianter på Linux, så sakerna funkar lite annorlunda än du är van med från Windows. Det är dock tillräckligt lika för att du skall kunna använda det, om du tar dig tid att experimentera lite.

---------------

Ett annat tips är att du skriver ut vilken ort du bor i, och erbjuder någon kunnig FB-medlem en gratis fika mot att denne räddar dina filer.
Citera
2023-03-29, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om disken inte är krypterad kan du ta ur hårddisken, sätta den i en USB-vagga och ansluta till en annan dator...

Citera
2023-03-29, 18:53
Medlem
Citat:

En sån här. Enkelt uttryckt en tom låda med diverse kontakter som gör det lätt att stoppa in en hårddisk i lådan, stänga lådan, och sedan ansluta lådan till en dator så att du kommer åt hårddisken.
Citera
2023-03-29, 19:26
Bannlyst
Citat:
Vad är det för nåt exakt? Och är det svårt att använda? Jag kan bokstavligen ingenting om datorer 🙄

Något skit program.. Du behöver inte köpa ett progran för att låsa upp datorn.
Citera
2023-03-29, 20:16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Typ en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/d...s-usb-a-p61288
Citera
2023-03-29, 22:13
Medlem
Prom3tiuss avatar
Citat:
Vad för program exakt? Jag är extremt dålig på datorer.

Vill inte fabriksåterställa, eftersom jag inte vill förlora innehållet i datorn. Jag måste desperat in i datorn. Bilder framom avlidna flicka finns i datorn.

Lämna in burken till en it-tekniker så löser de detta åt dig. Kostar några hundralappar.
Citera
2023-03-30, 12:59
Bannlyst
Många tar till panikåtgärder som fabriksåterställing som första åtgärd.
Det man alltid ska testa som första är återställningspunkt. Absolut enklaste åtgärden. Du förlorar inte egna filer.
Det kan vara så att att senaste uppdatering gick fel eller man har installerat ett program där installationen gick snett eller var skadligt program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in