Citat:
Ursprungligen postat av
CORTADERIA
Jag kanske var otydlig, det var ju inte så att hon reste efter och sökte upp mig i Europa. Hon bodde också i den staden men jag vet att hon verkligen inte hade vägarna förbi. Bor man i en liten stad och allt ligger nära så kan man ju egentligen alltid "ha vägarna förbi" men i det här fallet så var det verkligen inte så, hon hade rest typ 40 min för att komma dit och det var dessutom inte en arbetsplats där det cirkulerar kunder och annat folk, det var ett vanligt kontor.
Det kanske är lite så att man som man förväntas tåla lite mer när ett ex börja stalka och psyka sig. Vet inte, men män har ju nästan alltid det fysiska övertaget så att säga. I både mitt och hans fall löste det sig med tiden och hans situation var ju så klart mycket värre än min men ändå.
Jag tror ändå på att ärlighet vara längst och som chef så ingår det ju i arbetet att hantera såna situationer. Jag skulle hellre berätta för en chef att mitt creepy ex kommer till arbetsplatsen i syfte att träffa, störa och kartlägga mig än att själv framstå som nån konstig person som har knäppa människor runt sig. Även om det var första dagen på nya jobbet.
Det händer ju att ex försöker sabotera nya relationer, inget jag har upplevt själv men en polare har. Hans barns mamma har kontaktat och psykat med kanske fyra-fem tjejer han har dejtat. Hon har aldrig sökt upp honom i vardagen så det är ett mysterium hur hon vet vilka han dejtar och eftersom det bara har varit på dejtstadiet och inte seriösa förhållanden så har tjejerna givetvis tyckt att det är helt sjukt och sagt tack och hej.

Jag förstår, tack för förtydligandet, jag är lite trög ibland, ha ha

Ja, du har rätt.
Det var först när jag väntade barn (inte exet då förstås) då jag kände mig sårbar på ett helt annat plan. Plus att jag då förstod att det här bara trappades upp, att det här var annorlunda den här gången.
Jag hade hittills då kommit på läckan eller läckorna och lyckats täppa igen trodde jag men jag hade bara lyckats täppa igen en (en person). Den andre visade sig vara i en beroendeställning till honom. Den personen hade lovat mig att inte längre ha kontakt med honom.
Jag gjorde så att jag ideligen fick gå och köpa nya enkla mobiler med mobilnummer till som inte var registrerade. Detta då han lyckades på nåt vänster få fatt i mitt nummer.
Jag gav bara det nya numret till en av de här mobilerna till just den läckan/personen/beroendeställning-människan. Sen väntade jag. Så en dag hände det. Det var exet som ringde på just det numret. Då visste jag. Jag blev kall.
Den här äldre generationen skrev ju så fint och ordentligt så i sina telefonböcker, så den hade han bara glott i när den läckan/personen inte märkte när han varit hemma där. Många idag har ju sina mobiler med lösenord så där är det inte lika lätt.
Det var länge sen nu jag såg sådana billiga mobiler med telefonnummer. Vet inte om det har upphört. Allt ska ju registreras nu för tiden.
Han var som du nämner helt klart fysiskt överlägsen. Han hade dock aldrig hotat eller slått mig när vi var ihop eller efter, så som jag registrerade/förstod det, men han kunde zooma in mig på nåt vis så jag blev hörnad när vi var ihop. Han var liksom om mig på nåt vis, huvud över, lutade sig, byggde en mur eller vad man ska säg. Jag vill själv stå så långt ifrån jag bara kan.
När jag sagt eller skrikit åt honom och försökt röra mig ifrån kunde det hända att han tog tag i mig och höll om mig och ville inte släppa förrän jag lugnat ner mig (Fast det varit han som varit mest upprörd). Om jag försökte kämpa mig loss så höll han bara hårdare. Kunde vara att han sa förlåt och jag älskar dig osv samtidigt som han då höll allt mer fast jag sa släpp mig, sluta. Det var först ett bra tag efter jag slutat kämpa, som han släppte. Han höll sjukt hårt.
Jag kunde ha värk i hela kroppen efteråt, tom dagen och nån dag till efter, fast jag inte hade ett enda blåmärke på kroppen. Jag kunde säga till honom att jag vill inte att du gör så, jag får panik, jag får ont.
När jag berättade om detta (när vi fortfarande var ihop, detta hände ju mer än en gång vid bråk) för nån annan kvinna i min familj fick jag bara höra att "Det var ju inget bra. Så får han inte göra" men så fick jag också en tillrättelsevisning för att jag måste ha haft humör då, jag måste ha provocerat. Det var en kvinna i min egen familj som sa åt mig vid nåt tillfälle att jag fick passa mig för jag provocerade honom. Det var inte "flickigt", "kvinnligt" tydligen.
Nu idag fattar jag att det var ju inget fel på mig, att jag visst hade rätt som svarade som jag gjorde och stod på mig som jag gjorde. Jag har senare i mitt liv fått höra att jag inte alls har humör. Ingen fattar nånting.
Kanske också konstigt var att jag hade män i min familj som absolut inte hade problem eller tyckte jag provocerade utan att jag skulle vara som jag var i bråk. Jag fick höra från moderskällan att pappan (kvinnan/kvinnorna) gjort ett bra jobb med mig, att pappan tyckt det, att jag blivit bättre (inte likadant humör, mer mjuk då antar jag). Som vuxen undrar jag om detta överhuvudtaget sagts. Jag har svårt faktiskt för att tro på det men då trodde man på det som sades åt en. Att jag inte bara frågade pappa istället om det stämde, men jag skämdes väl för det. Det var konstigt uppdelat. Som barn bara man godtar allt. Anpassar sig. Det var normalt för mig.
Jag har tänkt på det att det ibland framställs som att vissa män då förtrycker kvinnorna medan i min var det kvinnorna som istället skulle lära mig att vara förtryckt på nåt vis, det var inte männen. Helsnurrigt. Jag såg aldrig det där att pappa skulle ställa sig över mamma på nåt vis. Jaja.
Det har varit först långt senare i vuxen ålder som jag blev förvånad när jag då skulle berätta och sa i förbifarten just det här att exet höll tag så, att stopp och belägg här, han gjorde vad? Att redan där, vid inzoomingen, har han gått över gränsen. De orden kom då från en annan kvinna och det var som att något då lossnade inom mig. Jag tror jag velat komma hem så länge, och så var det inte en kvinna ur min egen familj som gjorde det, utan det var den här andre som jag inte har något släktband med. Bara ilskan i hennes blick. Blicken från min egen familj var helt annorlunda, som att skyll dig själv, det där är ditt fel. Hur jag önskat att jag fått möta den blicken och orden istället då jag en gång var i den situationen. Det blev så moderligt plötsligt, med den här andra kvinnan. Allt jag kunde säga var
"Tack" och försöka att inte få helt gråtiga ögon.
Nog om det.
Det var pappan till barnet som först blev arg, misstänksam. Arg på mig att jag inte gjort tillräckligt för att få bort exet ur mitt liv. Misstänksam om jag varit otrogen. Arg på läckorna. Sen lugnade han sig något. Bad att få se min mobil och höra allt jag hade att berätta. Då såg han ju. Det var inte jag.
Jag tror förresten att det bekymret din kompis haft kan mycket väl vara pga en läcka, läckor i hans omgivning och eller social media, facebook. Jag känner med honom, och med dig såklart.
Jag tror det retade exet att min relation nu ändå gått så långt att jag tom var med barn med den nye, och så hade jag ju då täppt igen tidigare läckor, äntligen.
Innan så var pappan till barnet anklagande då ju och jag var livrädd att han skulle lämna mig. Jag tror inte han förstod hur systemet funkade. Jag tror många tror att det är väl bara att kontakta polisen och så blir det besöksförbud och så. Det är krångligare än så. Det krävs mer och det är svårt att införskaffa bevis och tillräckliga bevis i alla lägen. Jag kunde hota med polisen men så drog han sig då tillbaka och sen började det smygande igen.
I alla fall, pappan till barnet börjad en dag använda ordet "Vi" istället för mig då. Då förstod jag att han såg det som Vårt problem, att exet var vårt problem, att han stod vid min sida nu. Det var skönt. Samtidigt kände jag skuld. Jag misstänker att exet sabbat för barnets pappa också, men kan inte bevisa det.
Pappan till barnet har senare berättat att han fattade att nåt var fel när han en dag vid mitt nya jobb lämnade något som skulle göra mig glad, överraskad men istället innan han hann göra sig till känna, såg han hur jag blev. Jag mindes att jag tänkte att nu börjar det igen, att det var från exet, inte min nya. Han sa han kände sig så taskig innan han hann fram till mig, fast han egentligen inte gjort nåt fel. Jag vet jag bara tänkte han har hittat mig, han är här, nu är det dags igen.
Han sa senare att han tyckte det var så sjukt med exet, att han kunde se hur sjuk han var, han använde ordet "besatt" och han var inte ensam. Pappan till mitt barn var arg länge. Han sa han fick försöka kontrollera sig allt han kunde för han ville bara döda honom. Tror det var fadersinstinkten också som spelade in där. Det blev ett slut på det, tack och lov.
Nu har jag kanske avslöjat för mycket, men skit samma.
Va fint ändå att det trots allt ordnade sig för dig och din kompis

men för jäkligt alltså. Att man bara kan bli så fucked up så länge.