Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-28, 14:40
  #1
Medlem
Tjo!

Ända sedan jag började intressera mig för svensk narkotikapolitik samt gjorde min avhandling i Sociologi på området "Narkotikapolitik i praktiken - en jämförande studie mellan Nederländerna och Sverige" 2005. Så har allt för mycket bara stått still på ett både avskyvärt och cyniskt sätt i Sverige under väldigt lång tid.

Så till den grad att man avmotiverar intresse till ett sådant bortprioriterat samhällsproblem narkotikapoltik i verkligheten är

Vad är det då som har hänt inom de här frågorna de sista åren som gör något gällande möjligheter som räddar fler liv och ger möjligheten att leva livet mer värdefullt?

* Det finns i dagsläget fler LARO mottagningar att tillgå utöver Sverige för att erbjuda vård för narkotikaberoende. Med legalförskrivning utav Buprenorfin och Metadon.

* Fler val att erbjuda för administration utav läkemedel. Som dagliga doser. Veckoinjektioner. Månadsinjektioner.

* Lättare att byta mottagning och fler möjligheter att påverka sin vård.

* Ökade möjligheter att få helhetssynen utav sin beroendeproblematik behandlad än enbart själva Opiod delen. Adhd utredningar. PTSD. Ångest utredningar och följande diagnostisering och möjliga vårdval därefter.

* Införandet utav Nationellt Spututbyteszprogram. Nu kan man hämta rena sprutor och kanyler landet utöver på varje sjukhus. Varje infektionsklinik har anonyma Sprututbytesprogram.

Det händer en del saker ändå vilket ändå är för lite. Ändå händer ju något!

Injektionsrum med övervakning ochg administration utav personal i steril miljö vore ju verkligen också på sin tid. Likt dessa Danmark redan har.

Något andra kan komma på gällande Narkotikapolitiska förändringar i samhället?

William Petzäll vrider sig väl i graven i våndor av att det tog ett decennium innan någon lyssna på ett ord han sa...
__________________
Senast redigerad av TheContender 2023-03-28 kl. 14:43.
Citera
2023-03-28, 15:11
  #2
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Tjo!

Ända sedan jag började intressera mig för svensk narkotikapolitik samt gjorde min avhandling i Sociologi på området "Narkotikapolitik i praktiken - en jämförande studie mellan Nederländerna och Sverige" 2005. Så har allt för mycket bara stått still på ett både avskyvärt och cyniskt sätt i Sverige under väldigt lång tid.

Så till den grad att man avmotiverar intresse till ett sådant bortprioriterat samhällsproblem narkotikapoltik i verkligheten är

Vad är det då som har hänt inom de här frågorna de sista åren som gör något gällande möjligheter som räddar fler liv och ger möjligheten att leva livet mer värdefullt?

* Det finns i dagsläget fler LARO mottagningar att tillgå utöver Sverige för att erbjuda vård för narkotikaberoende. Med legalförskrivning utav Buprenorfin och Metadon.

* Fler val att erbjuda för administration utav läkemedel. Som dagliga doser. Veckoinjektioner. Månadsinjektioner.

* Lättare att byta mottagning och fler möjligheter att påverka sin vård.

* Ökade möjligheter att få helhetssynen utav sin beroendeproblematik behandlad än enbart själva Opiod delen. Adhd utredningar. PTSD. Ångest utredningar och följande diagnostisering och möjliga vårdval därefter.

* Införandet utav Nationellt Spututbyteszprogram. Nu kan man hämta rena sprutor och kanyler landet utöver på varje sjukhus. Varje infektionsklinik har anonyma Sprututbytesprogram.

Det händer en del saker ändå vilket ändå är för lite. Ändå händer ju något!

Injektionsrum med övervakning ochg administration utav personal i steril miljö vore ju verkligen också på sin tid. Likt dessa Danmark redan har.

Något andra kan komma på gällande Narkotikapolitiska förändringar i samhället?

William Petzäll vrider sig väl i graven i våndor av att det tog ett decennium innan någon lyssna på ett ord han sa...
Står väl rätt stilla. V förordar avkriminalisering, och det ligger en motion inne från SD om översyn och utvärdering av narkotikapolitiken - något de senaste 6-7 regeringarna motsatt sig, då konsekvensen skulle bli ett underkännande och i förlängningen avkriminalisering av eget bruk. Svensk narkotikapolitik bygger helt på dogmatisk ideologi, så nån pragmatik vill man inte veta av.
Citera
2023-03-28, 15:27
  #3
Medlem
Norge bytte ju ändå helt inriktning från en dag till en annan 2018. Så Sverige har Norge mycket noggrant under lupp. Att vi har sprututbytesprogram och LARO i varenda stad och tom flertalet olika LARO i varje stad vore ju otänkbart en dag för inte allt för lång tid sedan.

Men bara för man rör sig framåt behöver man ju inte ta ett steg i veckan som en 100-års pensionär...
Citera
2023-03-28, 21:56
  #4
Medlem
inkognytos avatar
Hur gick det med TS avhandling? Blev den godkänd och gav till resultat en akademisk titel av något slag? Hade varit spännande att se vilket resultat en så skild hållning om bruket av cannabis de båda länderna Nederländerna respektive Sverige företräder leder till på sikt. Nederländernas samhällsbygge har definitivt inte kollapsat trots att bruk av cannabis där är upp till varje vuxen individ att avgöra och att deras cannabisliberalism ändå pågått sedan tidigt 70-tal eller kanske ännu längre.
Numera tror jag roten till cannabisnojan i Sverige bottnar i att i princip vem som helst kan odla plantan hemma och i så fall skulle alkoholbruket sjunka vilket i sin tur leder till att staten inte får den skatteinkomst som alkoholbruket tillför.
Citera
2023-03-29, 05:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Tjo!

Ända sedan jag började intressera mig för svensk narkotikapolitik samt gjorde min avhandling i Sociologi på området "Narkotikapolitik i praktiken - en jämförande studie mellan Nederländerna och Sverige" 2005. Så har allt för mycket bara stått still på ett både avskyvärt och cyniskt sätt i Sverige under väldigt lång tid.

Så till den grad att man avmotiverar intresse till ett sådant bortprioriterat samhällsproblem narkotikapoltik i verkligheten är

Vad är det då som har hänt inom de här frågorna de sista åren som gör något gällande möjligheter som räddar fler liv och ger möjligheten att leva livet mer värdefullt?

* Det finns i dagsläget fler LARO mottagningar att tillgå utöver Sverige för att erbjuda vård för narkotikaberoende. Med legalförskrivning utav Buprenorfin och Metadon.

* Fler val att erbjuda för administration utav läkemedel. Som dagliga doser. Veckoinjektioner. Månadsinjektioner.

* Lättare att byta mottagning och fler möjligheter att påverka sin vård.

* Ökade möjligheter att få helhetssynen utav sin beroendeproblematik behandlad än enbart själva Opiod delen. Adhd utredningar. PTSD. Ångest utredningar och följande diagnostisering och möjliga vårdval därefter.

* Införandet utav Nationellt Spututbyteszprogram. Nu kan man hämta rena sprutor och kanyler landet utöver på varje sjukhus. Varje infektionsklinik har anonyma Sprututbytesprogram.

Det händer en del saker ändå vilket ändå är för lite. Ändå händer ju något!

Injektionsrum med övervakning ochg administration utav personal i steril miljö vore ju verkligen också på sin tid. Likt dessa Danmark redan har.

Något andra kan komma på gällande Narkotikapolitiska förändringar i samhället?

William Petzäll vrider sig väl i graven i våndor av att det tog ett decennium innan någon lyssna på ett ord han sa...
Så länge narkotikabrukare ses som brottslingar, vilket är följd av att själva narkotikabruket kriminaliserades 1988, kommer inte narkotikapolitiken reformeras. m.a.p. hjälp istället för straff dvs. bedriva en skademinimerande narkotikapolitik.

Reformering av bedriven ideologisk, restriktiv och repressiv narkotikapolitik är långt borta. Kriminaliseringen av bruket tillåts faktiskt inte ens utvärderas fast anmäls fler ringa narkotikabrott och kriminaliseras fler narkotikabrukare än i andra europeiska änder. Samtidigt är narkotikadödligheten, som kännetecknar problematiskt bruk, bland den högsta.

Genom kriminaliseringen blir det också färre som reflekterar över att narkotikamissbruk vanligen har bakomliggande orsaker, t.ex. psykisk ohälsa och sjukdom, och följaktligen hanteras missbruket som brottslig handling istället för sjuklig sådan. Kriminaliseringen skapar brottslingar som självklart inte behöver vara det, vilket även är tvärtemot att verka brottsförebyggande.

Att inte kriminalisera brukare och tillämpa skademinimering leder till att minska narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet, dödlighet etc. En skademinimerande åtgärd som exempel övervakade konsumtionsrum är inte möjlig eftersom själva bruket alltså är kriminaliserat, vilket det inte är i t.ex. Danmark eller i flertalet andra europeiska länder.
Citera
2023-03-29, 15:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto
Hur gick det med TS avhandling? Blev den godkänd och gav till resultat en akademisk titel av något slag? Hade varit spännande att se vilket resultat en så skild hållning om bruket av cannabis de båda länderna Nederländerna respektive Sverige företräder leder till på sikt. Nederländernas samhällsbygge har definitivt inte kollapsat trots att bruk av cannabis där är upp till varje vuxen individ att avgöra och att deras cannabisliberalism ändå pågått sedan tidigt 70-tal eller kanske ännu längre.
Numera tror jag roten till cannabisnojan i Sverige bottnar i att i princip vem som helst kan odla plantan hemma och i så fall skulle alkoholbruket sjunka vilket i sin tur leder till att staten inte får den skatteinkomst som alkoholbruket tillför.

Min avhandling gjorde jag ju 2005 så det var dryga 18 år sedan nu. Jag bodde i Göteborg då och hade familj samtidigt som bodde i Amsterdam vilket öppnade för möjligheten att forska på plats i bägge länderna.

Jag gjorde 6 olika fallstudier i både Göteborg och Amsterdam där jag följde 12 narkotikabrukare totalt. Jag jämförde levnadsstandard, konsumtionsmönster, lätt och tung användning, samhälsposition, utanförskap, hälsa, social stigmatisering och kriminalitet / rättsväsendesproblematik, överdoser och väldigt många olika variabler

Skillnaderna var slående olika och talade verkligen klarspråk! Nederländerna hade noll narkotikarelaterade dödsfall och lägst i EU. Sverige skyhöga siffror och värst dödlighet i EU. Användandet utav narkotika i sig var också slående olika. Med högre mängd cannabisanvändare i Nederländerna men också dramatiskt lägre användning utav alla former utav tung narkotika. Mycket lägre mängd av amfetamin, heroin, GHB och "exotiska"/RC preparat i Nederländerna och en massiv "anything goes" attityd i Sverige där allt var droger och inte särskiljdes mellan tung och lätt.

Det fanns även metadon bussar i Amsterdam som körde hem dygnsdoserna till sina patienter så de verkligen tog sina doser och de var mer aktivt intresserade att tillgodose medicinen. Vilket gav extremt god smittospridningskontroll och kontakt med myndigheterna i Nederländerna. De gjorde verkligen mycket för att få bort de från gatan och värdera de som samhällsmedborgare med engagemang.

Jag fick ett pris för mitt arbete och det togs emot väldigt positivt. Jag lade ner mycket arbete på det så det var mycket givande respons!
__________________
Senast redigerad av TheContender 2023-03-29 kl. 15:17.
Citera
2023-03-29, 22:18
  #7
Medlem
Tack för intressant info på senaste i tråden.
Citera
2023-08-01, 23:02
  #8
Medlem
stukads avatar
Bra fråga för det har gått riktigt snabbt.

Vi har gått från att telefonavlyssna barn och skicka dom till soc o ur skolan pga några bloss med flera år av tillsyn och fel. Vi har gått ifrån civilare som kommer upp när som helst o frågar vad du har i fickan och sen säger att du är rödögd.
Om man i ett arabland splittrat familj,utbildning osv pga en ungdom druckit alkohol hade det setts som extremt men detta var inte alls länge sen.

Eu har nu kontroll över delar av darknet ,clearnet här där man kunnat forma det och släppt säljare lösa som är seriösa och ej säljer vissa saker. Nu när man i EU med hjälp av tekniken som kommit som en gåva fått denna lär man inte släppa den till andra. Man kan reglera priser, få data på allt och hitta hot, ta reda på dom som skickar efter osv.

I USA som är i händerna på en kartell som nu skickar fentanyl så har vi sluppit mkt av det. Mafian är bara en liten del och inte så mäktig längre. Desto längre tid folk handlar via nätet desto mer död tar det på den gamla strukturen på lokalnivå.

Tekniken har påskyndat verkligheten att lagom är bäst. Förbud bjuder inte andra, fri marknad likaså .Bäst är att låta staten erbjuda infra och marknaden gå efter den. Man borde dock ganska snabbt ta upp detta o prata om det så vuxna som har barn också får bra koll.
Citera
2023-09-08, 22:05
  #9
Medlem
SuperSnabbts avatar
Hittade denna som går igenom utvecklingen i norden väldigt bra och noggrant, går att läsa utan kostnad och är ett resultat av forskningsprojekt "En förändrad nordisk narkotikapolitik?" på SU.

Retreat or Entrenchment?
Drug Policies in the Nordic Countries at a Crossroads

https://www.stockholmuniversitypress.../10.16993/bbo/

Fann de baserade på Go-gumman's rekommendation i en annan tråd, mycket sevärt även detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Go-gumman
...
Jag vill VERKLIGEN tipsa er om att titta på de 3 korta avsnitten "Framtidens drogvärldar" om cannabis som Vetenskapsrådet anordnade, gick på Kunskapskanalen nu i veckan.
Nu ligger de ute på Utbildningsradions sida , UR Play.
Har ni dåligt med tid så börja med sista avsnittet,
men allt är intressant.
Vi har tydligen några kloka , lärda människor i Sverige 😀
Finns att se på https://urplay.se/serie/233030-framtidens-drogvarldar
Citera
2023-09-17, 17:21
  #10
Medlem
Ändå har vi högst narkotikadödlighet i hela Europa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback