2023-03-28, 01:39
Medlem
Ja har ställt liknande frågor tidigare där ja ville få tag i diverse företags aktiebok för att få en lista över vilka som äger företaget dvs hur många aktier de har och ifall de har köpt mer eller sålt av.

Jag Vet att värdepapperscentralen kan administrera ett företags aktiebok men det jag inte vet är om det kostar att skaffa fram sådan info. Sen vet jag att det finns företag som säljer sådana tjänster.

Jag vill få inblick i ett företags ägarstruktur och därför vill ja få tag i aktieboken.

Sedan vill jag få insyn i bolaget för att se insider och annat. Gäller det då att söka sig till finansinspektionen insynshandel?

var kan man få reda på sådan infor eller hur gör ni när ni vill få reda på sådana saker.

Läste precis att bianca ingrosso en influenser har hamnat i konflikt pga hennes företag ville inte ge ut aktieboken och därför bröt mot aktiebolagslagen.

källa: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dwraAz/bianca-ingrossos-smyckesforetag-polisanmals-av-tidning
Senast redigerad av swefinans 2023-03-28 kl. 01:42.
Citera
2023-03-28, 06:53
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Ja har ställt liknande frågor tidigare där ja ville få tag i diverse företags aktiebok för att få en lista över vilka som äger företaget dvs hur många aktier de har och ifall de har köpt mer eller sålt av.
Om det är ett offentligt aktiebolag, typ börshandlat, så kan du få fram ägaruppgifter via Euroclear (tidigare VPC, Värdepapperscentralen). Kostnadsfritt kan du få tillgång till dessa aktieböcker vid besök på kontoret på Klarabergsviadukten 63. https://www.euroclear.com/sweden/sv/om-euroclear-sweden/offentligaaktiebocker.html

Insideraffärer hittar du på FI:s sida här: https://marknadssok.fi.se/publiceringsklient

Förstod jag dina frågor korrekt?
Citera
2023-03-28, 08:23
Medlem
ja tack

glömde att värdepapperscentralen ändrade namn till euroclear.
Citera
2023-03-28, 22:16
Medlem
Om bolaget är ett avstämningsbolag, dvs har sina aktier registrerade hos Euroclear eller liknande värdepapperscentral så kontaktar du den värdepapperscentralen. Är bolaget inte ett avstämningsbolag så kontaktar du bolagets styrelse och ber att få ta del av aktieboken, vilket aktiebolag enligt aktiebolagslagen (5. kap 10 §) skall göra tillgänglig "hos bolaget".
Citera
2023-04-08, 07:12
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Om bolaget är ett avstämningsbolag, dvs har sina aktier registrerade hos Euroclear eller liknande värdepapperscentral så kontaktar du den värdepapperscentralen. Är bolaget inte ett avstämningsbolag så kontaktar du bolagets styrelse och ber att få ta del av aktieboken, vilket aktiebolag enligt aktiebolagslagen (5. kap 10 §) skall göra tillgänglig "hos bolaget".

Instämmer i föregående, utom på en punkt. Ett svenskt aktiebolag har alltså en aktiebok. Som är en offentlig handling och som avslöjar vem som äger. Men om bolaget ägs av ett annat bolag som ägs av ett annat bolag och så vidare. Då vet du i alla fall inte. Till slut kan det finnas ett anonymt Societe Anonym (SA) i utlandet som ägare.

Då skulle jag säga att det är bättre att efterlysa verklig huvudman. Bolagsverket har verklig huvudman.
Citera
2023-04-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Instämmer i föregående, utom på en punkt. Ett svenskt aktiebolag har alltså en aktiebok. Som är en offentlig handling och som avslöjar vem som äger. Men om bolaget ägs av ett annat bolag som ägs av ett annat bolag och så vidare. Då vet du i alla fall inte. Till slut kan det finnas ett anonymt Societe Anonym (SA) i utlandet som ägare.

Då skulle jag säga att det är bättre att efterlysa verklig huvudman. Bolagsverket har verklig huvudman.

Alla bolag har inte en verklig huvudman.

Om man börjar med bolagets årsredovisning så ser man om det är db till någon. Då kan man följa den kedjan tills man hittar toppbolaget och titta i dess aktiebok.
Citera
2023-04-08, 10:28
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Alla bolag har inte en verklig huvudman.

Om man börjar med bolagets årsredovisning så ser man om det är db till någon. Då kan man följa den kedjan tills man hittar toppbolaget och titta i dess aktiebok.

Ja, reggar man ett konto på allabolag.se (kostmadsfritt) så ser man bolagsstrukturen, och vilka bolag som är ägare till varandra.

Verklig huvudman kan bolagsverket.se ta fram

Dock har jag för mig att det tar stopp vid sveriges gräns, så verkliga huvudmannen kan vara ett utländskt bolag.

LL
Citera
2023-04-09, 09:35
Medlem
Fejkits avatar
Bara mejla dem. De måste lämna ut den. Tror det var Veckans affärer som stämde Biancas nya bolag för ett par veckor sedan då de inte lämnade ut den.
Citera
2023-04-09, 20:38
Bannlyst
Bolagsverket, där bruka man kunna se på årsstämme prottokoll och liknade vem som äger bolaget.
Citera
2023-04-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Bolagsverket, där bruka man kunna se på årsstämme prottokoll och liknade vem som äger bolaget.

Protokoll skickas vanligtvis inte in till Bolagsverket.
Citera
2023-04-09, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Protokoll skickas vanligtvis inte in till Bolagsverket.

Numera måste man tala vem som är huvudman i ettt bolag.
Citera
2023-04-10, 12:55
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Numera måste man tala vem som är huvudman i ettt bolag.

Fast Bolagsverket följer upp det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in