2023-03-27, 23:42
Medlem
movingmads avatar
skar av mig en bit av mitt pekfinger när jag skulle skära ananas. det är inte jättegrovt men problemet är att jag varken har plåster eller bandage hemma. orkar verkligen inte gå ut i snöstormen och sen sitta hela natten på nåt vänterum i akuten. glöm det.

vad ska man göra, bara hålla en handuk mot och hoppas det slutar blöda nån gång ? den lilla biten jag skurit av hänger bara i skinnet, ska jag hålla ihop den mot såret eller ska jag skära bort den biten helt ?
Citera
2023-03-28, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
skar av mig en bit av mitt pekfinger när jag skulle skära ananas. det är inte jättegrovt men problemet är att jag varken har plåster eller bandage hemma. orkar verkligen inte gå ut i snöstormen och sen sitta hela natten på nåt vänterum i akuten. glöm det.

vad ska man göra, bara hålla en handuk mot och hoppas det slutar blöda nån gång ? den lilla biten jag skurit av hänger bara i skinnet, ska jag hålla ihop den mot såret eller ska jag skära bort den biten helt ?

När du ringer 1177

1177 är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning. Du kan ringa dygnet runt. Sjuksköterskorna som svarar bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs.
Citera
2023-03-28, 00:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Håll ihop biten mot fingret! Men gör det rent först. Då kommer läkningsprocessen att ske snabbare o bättre. Slicka mycket på såret också, det dödar potentielt farliga bakterier.
Citera
2023-03-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havsvalv
När du ringer 1177

1177 är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning. Du kan ringa dygnet runt. Sjuksköterskorna som svarar bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs.
Mycket bra tips!
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Håll ihop biten mot fingret! Men gör det rent först. Då kommer läkningsprocessen att ske snabbare o bättre. Slicka mycket på såret också, det dödar potentielt farliga bakterier.
Genom att slicka? Men finns det inte massa bakterier i tungan/munnen som kommer till såret?
Citat:

Hur har det gått TS?
Citera
2023-03-28, 10:15
Moderator
Maviels avatar
Egentligen så dax att svara på detta nu... men till nästa gång du slinter med kniven dårå...

lägg tillbaka skinnbiten - tejpa den - tryckförband så att det slutar blöda. Är det riktigt stort och djupt kan det behöva klistras eller sys. Men då ska det helst inte gå för lång tid mellan skadan och att man åtgärdar det. Nu har det gått för lång tid så nu får det självläka...
Citera
2023-03-28, 14:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Genom att slicka? Men finns det inte massa bakterier i tungan/munnen som kommer till såret?
Ja, slicka såret är det bästa du kan göra. Djur gör det av en anledning. Hudceller som kommer i kontakt med saliv börjar producera peptider som är bakteriedödande.
Citera
2023-03-28, 15:54
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Mycket bra tips!

Hur har det gått TS?
Skar sönder ett lakan och lindade runt med lite tapettejp. Nu är jag på jobbet och köpte en riktig kompress och tejp på vägen. Jag bara hoppas det inte blir infekterat, det gör inte ont i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in