2023-03-27, 17:14
Medlem
I höst var träffade jag läkare för ett orelaterat ärende och läkaren jag träffade då insisterade att mitt HB-värde har varit oroande högt så hon bokade in ett återbesök till våren för att se om det skulle gå ner, alltså nu förra veckan, där jag lämnade prover och träffade en annan läkare på nytt. Blodprovshistorik nedan med referensintervall i parentes. Jag är i tjugoårsåldern.

2023-03: HB 175 (Ref 134-170), EVF 0.51 (Ref 0.39-0.50), EPO 6.5 (Ref 5.5-28.4), Leukocyter 7.8 (Ref 3.5 - 8.8)
2022-09: HB 175, EVF 0.51, Leukocyter 10.5
2022-08: HB 175, EVF 0.51, Leukocyter 13.6 (i samband med ett akutbesök där jag hade akut extrem smärta i testikelområdet, oklart varför)
2020-01: HB 168, EVF 0.50, Leukocyter 6.8
2019-02: HB 155, EVF 0.45
2018-02: HB 168, EVF 0.52

Tyvärr slutade den läkaren och jag fick en ny. Trots helt identiska värden tyckte den nya läkaren som jag träffade att det var gränsfall och att det inte föranledde någon remiss till hematologen. Hon menade att personer med avvikelser såsom polycytemia vera brukar ha HB över 190 och EVF över 0,55. Detta stämmer inte enligt studier jag kollat på där enbart 35% av män med PV hade HB > 185 g/L. (se slide 22). Dessutom utgick hon efter referensintervallet 185> vilket verkar vara ett äldre sådant som inte är i bruk längre? Hennes bedömning var oväntat för mig då regionens riktlinjer verkade rätt så klara att vid måttligt högt EVF och HB och EPO subnormalt eller i nedre referensintervallet så ska remiss göras. Dessutom oklart varför första läkaren bad om nya prover och det inte föranleder något trots identiska svar.

Välgrundad misstanke föreligger vid ett eller flera av följande:
* Hemoglobin (Hb) > 190 g/L
* Hematokrit (EVF) > 0,55 för män, > 0,52 för kvinnor som ensamt fynd
* Hematokrit (EVF) > 0,48 för kvinnor och >*0,49 för män tillsammans med minst ett av följande:
* Tromboembolisk händelse inom det senaste året
* LPK > 12,5 x 109/L och/eller TPK > 450 x 109/L
* S-erytropoetin nedom eller i det lägre normalintervallet
* Lågt ferritin

Samma enligt Internetmedicin.

Någon hematolog här som kan säga om jag bör ”kräva” en remiss eller åtminstone telefonsamtal med en hematolog? Jag är villig att betala privat. I ärlighetens namn är jag lite smått oroad. Samtidigt är jag rätt ung, sannolikheten är låg att mina blodceller är inte helt fungerande och jag vill inte belasta sjukvården i onödan.

Jag röker inte, bor inte på hög höjd, och använder inte steroider. Dricker normal mängd med vätska också.
Citera
2023-03-27, 23:21
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
I höst var träffade jag läkare för ett orelaterat ärende och läkaren jag träffade då insisterade att mitt HB-värde har varit oroande högt så hon bokade in ett återbesök till våren för att se om det skulle gå ner, alltså nu förra veckan, där jag lämnade prover och träffade en annan läkare på nytt. Blodprovshistorik nedan med referensintervall i parentes. Jag är i tjugoårsåldern.

2023-03: HB 175 (Ref 134-170), EVF 0.51 (Ref 0.39-0.50), EPO 6.5 (Ref 5.5-28.4), Leukocyter 7.8 (Ref 3.5 - 8.8)
2022-08: HB 175, EVF 0.51, Leukocyter 13.6 (i samband med ett akutbesök där jag hade akut extrem smärta i testikelområdet, oklart varför)

Tyvärr slutade den läkaren och jag fick en ny. Trots helt identiska värden tyckte den nya läkaren som jag träffade att det var gränsfall och att det inte föranledde någon remiss till hematologen. Hon menade att personer med avvikelser såsom polycytemia vera brukar ha HB över 190 och EVF över 0,55. Detta stämmer inte enligt studier jag kollat på där enbart 35% av män med PV hade HB > 185 g/L. (se slide 22). Dessutom utgick hon efter referensintervallet 185> vilket verkar vara ett äldre sådant som inte är i bruk längre? Hennes bedömning var oväntat för mig då regionens riktlinjer verkade rätt så klara att vid måttligt högt EVF och HB och EPO subnormalt eller i nedre referensintervallet så ska remiss göras. Dessutom oklart varför första läkaren bad om nya prover och det inte föranleder något trots identiska svar.

* Hematokrit (EVF) > 0,48 för kvinnor och >*0,49 för män tillsammans med minst ett av följande:
* Lågt ferritin

Någon hematolog här som kan säga om jag bör ”kräva” en remiss eller åtminstone telefonsamtal med en hematolog? Jag är villig att betala privat. I ärlighetens namn är jag lite smått oroad. Samtidigt är jag rätt ung, sannolikheten är låg att mina blodceller är inte helt fungerande och jag vill inte belasta sjukvården i onödan.

Jag röker inte, bor inte på hög höjd, och använder inte steroider. Dricker normal mängd med vätska också.
Rent statistiskt kan man säga att sannolikheten att du skulle ha polycythemia vera är låg, som du själv säger. Samtidigt håller jag med dig om att det inte känns omotiverat med remiss till en hematolog i och med ditt Hb, EVF och EPO. De riktlinjer du hittat stämmer. Det kan ev hända att hematologen inte tycker det behöver utredas, men det känns som ett beslut en hematolog skall ta, inte en vårdcentralsläkare. Mitt tips är att kontakta en annan läkare. Säg då exakt vad du sagt här. Fungerat inte det så maila verksamhetschefen med klagomål.
Citera
2023-03-28, 15:02
Medlem
Det går även att skriva en egenremiss (egen vårdbegäran) till hematologin i din region. Där kan du nämna dina provsvar, och de ”skiftande” åsikter dina tidigare läkare haft.
Citera
2023-03-28, 18:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

* Lågt ferritin

Jag har själv väldigt lika värden, och svaret från hematologen blev:

Bedömning
Klinisk bild av pseudopolycytemi, ej PCV. Behöver ej utredas hos oss.

Jag är förvisso 55+ om det nu har någon betydelse.
Citera
2023-03-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag har själv väldigt lika värden, och svaret från hematologen blev:

Bedömning
Klinisk bild av pseudopolycytemi, ej PCV. Behöver ej utredas hos oss.

Jag är förvisso 55+ om det nu har någon betydelse.

Hur kom de fram till pseudopolycytemi? Måste ju ha funnits någon självklar förklaring till det i så fall tänker jag?
Citera
2023-03-28, 22:06
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hur kom de fram till pseudopolycytemi? Måste ju ha funnits någon självklar förklaring till det i så fall tänker jag?
Det kan jag inte svara på, hade ingen egen kontakt med hematologen, det var utredande läkare som hade den kontakten.
Polycytemi var ett bifynd under utredningen som jag gick igenom.
Mina värden vid sista provtagningen:
Erytropoetin 8,1, Hb 173, EVF 0,52, LPK 7,5, TPK 215.
Om andra värden är intressanta kan jag titta efter dom också på 1177.
Citera
2023-03-29, 00:44
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auto39
Det går även att skriva en egenremiss (egen vårdbegäran) till hematologin i din region. Där kan du nämna dina provsvar, och de ”skiftande” åsikter dina tidigare läkare haft.
Detta är faktiskt ett riktigt bra råd.
Citat:
Om du skall skicka en egenremiss, ta med det du skrev i TS, men skala ned det. Gör det kort och lättläsligt så ökar du din chans att få ett bra svar.
Citera
2023-04-05, 19:45
Medlem
Kaptenkirks avatar
Hur mår du annars?
Har dom kollar Ferritinet?
Citera
2025-04-03, 17:28
Medlem
Är 38
Har hb 174. EVF 0.55 EPO 2.0 ( ska ligga mellan 3-18).

Övriga värden inom normala.

Stor risk för PV??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in