Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-27, 07:02
Medlem
herregudvadgotts avatar
Hej på er.

Jag har i dagarna kommit till en insikt - jag älskar en viss typ av torr mat.

Nej, jag menar inte knäckebröd utan smör och okokt ris. Jag menar på mat som man verkligen känner hur det åker nedför halsen när man sväljer - mat som tar sin rättmätiga plats i magsäcken. Mat som känns torr, skulle jag säga.

Igår till exempel stekte jag fryst falafel tillsammans med några dagar gammal kokt potatis. Till detta, en liten klick senap. Helvete vad köpesfalafelns torra innanmäte tillsammans med en salt hårt stekt torr potatis var som en symfoni i svalget!

Nu till frågeställningen - har ni några tips på schysst torr mat? Har ni upptakt torr mat?
Citera
2023-03-27, 11:05
Medlem
psykoshippiens avatar
Är mangold torr man enligt dig? Svårt att förstå vad du syftar på specifikt, är det besk mat eller rostade ärtor som är torr mat?

Ugnsrostade kikärtor med chili är en sidorätt som jag brukar göra.
Citera
2023-03-27, 11:18
Medlem
Sladdarens avatar
stekt okokt ris i olja .. blir väldigt speciellt.. var länge sen. Annars kan man steka kokt ris.

Tex persier gör så vid riskokningen så det blir en brynt riskaka i botten av deras risgryta
https://www.themediterraneandish.com/tahdig-recipe-crispy-persian-rice/
Senast redigerad av Sladdaren 2023-03-27 kl. 11:22.
Citera
2023-03-27, 11:20
Medlem
Nattjags avatar
Kycklingfilé. Köp en sort med 10% eller mindre vatten. Ugnsbaka i varmluftsugn på 200 grader i en timme. Mums!
Citera
2023-03-27, 11:20
Medlem
Hamsterbolls avatar
Grillad kyckling, stekt fisk, hårdstelt bacon med stekt ägg, grillat kött med stekt potatis, råris med falafel, råris med stekt fisk, råris med stekt kött…
Citera
2023-03-27, 17:16
Medlem
herregudvadgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Är mangold torr man enligt dig? Svårt att förstå vad du syftar på specifikt, är det besk mat eller rostade ärtor som är torr mat?

Ugnsrostade kikärtor med chili är en sidorätt som jag brukar göra.
Har nog aldrig ätit mangold. Är det en frukt?

Jag förstår att det är svårt att förstå, jag har lite svårt att förklara det hela känner jag. Falafel är nog närmsta bästa till det jag menar. Slät torr falafel.

Det låter väldigt gott faktiskt.
Citera
2023-03-27, 17:18
Medlem
herregudvadgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Grillad kyckling, stekt fisk, hårdstelt bacon med stekt ägg, grillat kött med stekt potatis, råris med falafel, råris med stekt fisk, råris med stekt kött…
Det låter som att du är något på spåret faktiskt! Jag försöker att äta mindre mängd kött nuförtiden, men råris med stekt köttbit låter gött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in